شفا مگ

نحوه مصرف و طرز تهیه دمنوش خار مریم

مصرف خار مریم به صورت دمنوش بیشتر برای درمان مشکلات کبدی از جمله کبد چرب می باشد و همچنین این دمنوش برای لاغری، دیابت و افزایش شیر نیز استفاده می شود.

نحوه مصرف و طرز تهیه دمنوش خار مریم

دمنوش خار مریم یک سم زدای طبیعی است که خاصیت تقویت کننده کبد و سم زدایی دارد و این گیاه سرشار از سیلیمارین است و این ماده یک نوع آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مقابله می کند و دارای اثر ضد التهابی نیز می باشد.

دمنوش خار مریم می تواند از کبد شما محافظت کند و حتی ممکن است سلول های جدید کبدی را بازسازی کند. همچنین خار مریم به تعادل هورمون ها مانند استروژن کمک زیادی می کند و مصرف دمنوش خار مریم می تواند به سلامتی هورمون ها کمک زیادی کند.

خار مریم می تواند باعث کاهش قند خون شود و از مقاومت به انسولین محافظت کند و همچنین می تواند کلسترول های بد را در مبتلایان به دیابت کاهش دهد. البته مصرف خارمریم برای مبتلایان به دیابت می بایست زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود.

طبع دمنوش خار مریم گرم است و طعم کمی شیرین دارد و حتی برای افرادی که ناراحتی های معده دارند نیز مناسب است و اغلب با دمنوش قاصدک نیز مقایسه می شود. هر دو نوع چای دارویی طعم خاکی دارند. و بهتر است آنها را با عسل شیرین کرد تا طعم آن شیرین و مناسب شود.

خواص دمنوش خار مریم

دمنوش خار مریم به دلیل داشتن ماده فعالی به نام سیلیمارین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و می تواند برای بهبود هپاتیت، سیروز کبدی و کبد چرب مفید باشد. همچنین این خار مریم برای دیابت نوع 2 ، سرطان پستان و قاعدگی مفید است. در ادامه با برخی از خواص دمنوش خار مریم آشنا شوید.

دمنوش خار مریم برای کبد چرب

یکی از رایج ترین موارد استفاده از دمنوش خار مریم جهت درمان مشکلات کبدی است. خار مریم دارای ماده ای فعال به نام سیلیمارین است که باعث کاهش تولید رادیکال های آزاد می شود. این ماده با توجه به تحقیقاتی که انجام شده ممکن است خواص سم زدایی داشته باشد و به همین دلیل ممکن است برای مشکلات کبدی مفید باشد.

دمنوش خار مریم برای لاغری

بر اساس تحقیقات اولیه بر روی حیوانات نشان داده شده است که خار مریم می تواند باعث کاهش وزن در موشهایی شود که از رژیم غذایی برای افزایش وزن استفاده می کنند.این نشان می دهد که خار مریم برای کسانی که قصد لاغر شدن دارند بسیار مفید است.

دمنوش خار مریم برای آلرژی آسم

ماده فعال موجود در خار مریم می تواند به کاهش التهاب کمک کند. مطالعه ای در سال 2012 نشان داده است که سیلیمارین به محافظت در برابر التهاب در مجاری تنفسی موش های مبتلا به آسم آلرژیک کمک می کند. اما تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا سیلیمارین برای علائم آسم در انسان مفید است یا خیر

خواص دمنوش خار مریم برای افزایش شیر مادر

یکی از اثرات گزارش شده خار مریم این است که می تواند تولید شیر مادر را در مادران شیرده افزایش دهد که ممکن است به علت افزایش هورمون پرولاکتین توسط خار مریم باشد. البته مطالعات بسیار محدود است و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

مادران شیرده می بایست قبل از مصرف دمنوش خار مریم با پزشک زنان مشورت کنند تا مطمئن شوند که برای نوزاد و مادر خطری نداشته باشد.

نحوه مصرف خار مریم

خار مریم گیاهی است که به صورت قرص یا کپسول در داروخانه ها موجود می باشد، همچنین دمنوش خار مریم و عرق خار مریم روش هایی برای بهرمند شدن از خواص این گیاه می باشند.

دمنوش خار مریم نباید بیشتر از 4 فنجان در روز مصرف شود، اما به طور کلی هیچ دستور العملی برای استفاده مناسب از خار مریم وجود ندارد، اما هر چه دوز بالاتر باشد، خطر عوارض جانبی را در افراد بیشتر می کند.

نکته مهم این است که خار مریم را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید تا از سالم بودن و سمی نبودن آن مطمئن باشید.

طرز تهیه دمنوش خار مریم

از زمان های قدیم تا به امروز از دمنوش خار مریم بیشتر برای درمان بیماری های کبدی استفاده می شود ، اما این گیاه خواص درمانی برای مشکلات طحال، بیماری های کلیوی و بثورات پوستی نیز دارد.

طبع دمنوش خار مریم گرم است و طعم کمی شیرین دارد و حتی برای افرادی که ناراحتی های معده دارند نیز مناسب است و اغلب با دمنوش قاصدک نیز مقایسه می شود. هر دو نوع چای دارویی طعم خاکی دارند. و بهتر است آنها را با عسل شیرین کرد تا طعم آن شیرین و مناسب شود.

مواد لازم جهت تهیه دمنوش خار مریم

  • 1 قاشق غذا خوری دانه خار مریم خشک شده یا پودر
  • 1 قاشق چای خوری عسل
  • 1 فنجان آب

ابتدا آب را بجوشانید و خار مریم را به آب جوشیده اضافه کنید و یک درب روی آن قرار دهید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا دم بشکد. سپس دمنوش را از صافی رد کرده و عسل را به آن اضافه کنید و هم بزنید و میل کنید.

سلب مسئولیت : این مطلب صرفا جهت بالا بردن اطلاعات شما از این گیاه می باشد و به هیچ وجه جایگزین تجوز پزشک نمی باشد. اگر بیماری خاصی و یا داروی خاصی مصرف می کنید بهتر است قبل از استفاده از خار مریم با پزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید که خار مریم برای شما بی خطر است.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.