شفا مگ

آسنترا: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

آسنترا یک قرص 50 یا 100 میلی گرم است که بر روی سروتونین تاثیر می گذارد و برای درمان افسردگی، اضطراب، وحشت و مشکلات میش از قاعدگی و پریود تجویز میشود.

قرص آسنترا

قرص آسنترا (َAsentra) یک داروی مهار کننده باز جذب مجدد سروتونین است که برای درمان افسردگی، وسواس، اختلال اضطراب، اختلال وحشت، اختلال پس از سانحه و مشکلات پیش قاعدگی می باشد.

قرص آسنترا در موارد مشکلات قبل از قاعدگی نیز تجویز می شود که می بایست با توجه به تجویز پزشک مصرف شود، پزشک ممکن است این دارو را برای چند روز از ماه یا طی دوره خاصی تجویز کند.

آسنترا و لاغری: قرص آسنترا ممکن است عوارض جانبی از جمله افزایش یا کاهش وزن را به همراه داشته باشد، همچنین از عوارض شایع این دارو تغییرات در اشتها می باشد.

آسنترا چیست

آسنترا برای تسکین علائم افسردگی مانند کمبود روحیه، تحریک پذیری، احساس بی ارزشی، اضطراب و مشکل در خواب مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین باعث بهبود خواب و بیداری می شود. این دارو از دسته داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین است که اغلب به عنوان یک داروی ضد افسردگی استفاده می شود.

سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که اغلب به عنوان هورمون احساس خوب شناخته می شود، این پیان بین سلول های مغز حمل می شود و به خلق و خوی خوب، اشتها و همچنین به تنظیم چرخه خواب و بیداری و بیداری بدن کمک می کند.

قرص آسنترا دارو با جلوگیری از جذب مجدد سروتونین توسط اعصاب، سطح سروتونین را در مغز افزایش می دهد.سروتونین بیشتر در سیناپس عصب به معنای انتقال سریع پیام است.

موارد مصرف آسنترا

آسنترا یکی از متداول ترین داروهای تجویزی ضد افسردگی است که در مقایسه با برخی از داروهای ضد افسردگی در بهبود خلق و خو با عوارض جانبی کمتری دارد.

همچنین می تواند در درمان طیف وسیعی از بیماری ها مانند اضطراب، پرخوری عصبی، گر گرفتی، اختلال قاعدگی، احتلال وسواس، اختلال ناخوشی پیش قاعدگی و اختلال استرس پس از سانحه استفاده می شود.

هشدارهای مصرف آسنترا

اگر از داروهای MAO استفاده می کنید یا طی 14 روز گذشته استفاده کرده اید نباید از قرص آسنترا استفاده کنید، نمونه ای از این داروها لاینزولید، ایزوکاربوکسازین، ترانسیل پرومین می باشد.

بعضی از کودکان و بزرگسالان زمان استفاده از داروی ضد افسردگی تفکر خودکشی به ذهن شان برسد، به همین خاطر نسبت به تغییرات و خلق و خوی بیماران تحت درمان هوشیار باشید. اگر در زمان مصرف علائم جدید یا بدتر شدن علائم را مشاهده کردید با پزشک خود مشورت کنید.

آسنترا یک داروی باز جذب مجدد سروتونین است و ممکن است باعث عوارض جانبی سندرم سروتونین شود. این امر به دلیل سطح بیش از حد سروتونین در بدن ایجاد می شود.علائم سندرم سروتونین تحریک، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب سریع و سفتی عضلات می باشد.

این دارو را نباید با داروهای دیگری که سروتونین آزاد می کنند مانند دکسترومتورفان، ترامادول و گیاه خارمریم استفاده شود زیرا ممکن است باعث ایجاد سندرم سروتونین شود.

اگر مبتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا یا سکته مغزی، بیماری های کبدی یا کلیوی، تشنج، اختلال دو قطبی و کمبود سدیم در خون هستید نباید از آسنترا استفاده کنید.

نحوه مصرف آسنترا

نحوه مصرف آسنترا به سن بیمار، شرایط تحت درمان، شرایط پزشکی و تشخیص پزشک بستگی دارد و می بایست این دارو را مطابق تجویز پزشک مصرف کنید.زیرا پزشک ممکن است در برخی اوقات دوز شما را تغییر دهد. نکته مهم این است که این دارو را بیشتر یا کمتر یا بیش از مدت توصیه شده پزشک مصرف نباید مصرف کنید.

ممکن است طی یک تا دو هفته پس از مصرف این دارو علائم کاهش یابد با این حال می بایست طبق تجویز پزشک تمام دوز درمانی خود را مصرف کنید.

آسنترا را می توانید به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید و سعی کنید دارو را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید و دوز مصرف را تغییر ندهید.

قرص آسنترا را ناگهانی قطع نکنید زیرا می تواند عوارض ترک را به همراه داشته باشد، بهتر است برای نداشتن عوارض جانبی این دارو را توسط تجویز پزشک قطع کنید تا بتوانید با خیال راحت آنسترا را قطع کنید.

عوارض جانبی آسنترا

قرص آسنترا همانند سایر داروها ممکن است در برخی از افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد که این عوارض ممکن است در هر فرد متفاوت باشد، زیرا عملکرد این دارو در هر بدن متفاوت می باشد. اگر عوارض شدید بود می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص آسنترا می تواند در برخی افراد علائم واکنش آلرژیک داشته باشد که علائم آن شامل بثورات پوستی، کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب یا گلو می باشد. در صورت مشاهده علائم حتما به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

اگر در زمان مصرف آسنترا دچار علائم تشنج، تاری دید، درد یا تورم چشم، سردرد، گیجی شدید، مشکلات حافظه، ضعف شدید، افکار خودکشی، رفتار غیر معمول شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض شایع و معمول قرص آسنترا خواب آلودگی یا خستگی، بی خوابی، سوء هاضمه، حالت تهوع، اسهال، لرز، مشکلات خواب و کاهش میل جنسی می باشد که این عوارض ممکن است طی چند روز از بین برود. اما اگر عوارض از بین نرفت و شدید تر شد با پزشک خود تماس بگیرید.

یکی از عوارض های شدید قرص آسنترا سندرم سروتونین می باشد که علائمی چون توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب سریع، سفتی عضلات، کشیدگی، از دست دادن هماهنگی، تهوع و اسهال می باشد. در صورت داشتن این علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض دارویی آسنترا نمی باشد و ممکن است عوارض دیگری نیز داشته باشد، زیرا عملکرد دارو در هر فرد متفاوت است و بهتر است در صورت مشاهده علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی آسنترا

مصرف آسنترا با داروهای دیگر ممکن است تداخل دارویی ایجاد کند که می تواند عوارض جانبی شدید یا خفیف به همراه داشته باشد یا اثر داروها کم یا زیاد شوند.

مصرف قرص آسنترا با داروهای دیگری که می تواند ایجاد خواب آلودگی کنند یا داروهای مخدر، شل کننده عضلات یا داروهای اضطراب و افسردگی می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. قبل تجویز این دارو حتما اگر داروهایی را مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند در تجویز مدیریت کند.

آسنترا ممکن است باعث تداخل دارویی جدی با داروهای MAO می شود و اگر این داروها را مصرف می کنید یا در طی 14 روز گذشته آنها را مصرف کردید نباید از آسنترا ساتفاده کنید. حتما در صورت استفاده از داروهای MAO به پزشک خود قبل از تجویز آسنترا اطلاع دهید.

در صورت استفاده از داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می شوند می تواند خطر سندرم سروتونین را افزایش دهد. برخی از این داروها شامل فلوکستین، داروهای ضد افسردگی خاص مانند دولوکستین می باشد.

اگر از آنتی هیستامین ها مانند سیتریزین یا داروهای خواب یا داروهای گروه بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام ، دیازپام یا زولپیدم استفاده می کنید قبل تجویز با پزشک خود مشورت کنید ، این داروها می توانند با آسنترا تداخل داشته باشند.

آسپرین می تواند با آسنترا تداخل داشته باشد و در صورت استفاده با این دارو ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.با این حال باید با پزشک خود قبل از تجویز مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.
مطالب مشابه
  • فلوکستین: موارد مصرف، نحوه مصرف، عوارض
  • ازیپم: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض