شفا مگ

لابتالول: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

لابتالول یک دارو به شکل قرص یا آمپول برای درمان فشار خون بالا از جمله فشار خون بالا در بارداری می باشد و باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

لابتالول

لابتالول هیدروکلراید یک داروی تجویزی به شکل قرص یا آمپول برای درمان فشار خون می باشد و ممکن است به عنوان بخشی از درمان ترکیبی با سایر داروها باشد که باعث کاهش فشار خون شود.

آمپول لابتالول یک داروی بیمارستانی برای کاهش فشار خون است که در موارد فشار خون شدید به صورت تزریق داخل وریدی ، توسط کادر درمان بیمارستان تجویز می شود.

لابتالول در اشکال دارویی با فرم قرص لابتالول 100 میلی گرم و آمپول می باشد که آمپول لابتالول یک داروی بیمارستانی می باشد که در موارد اورژانسی از ان استفاده می شود. این دارو توسط پزشک تجویز می شود و از قطع ناگهانی این دارو باید خودداری نمود.

لابتالول در پره اکلامپسی: لابتالول یک داروی درمان فشار خون بالا می باشد و یکی از داروهای درمان فشار خون بالا در بارداری یا پره اکلامپسی می باشد و توسط پزشک با توجه به شرایط بارداری تجویز می شود.

لابتالول چیست

لابتالول یک داروی کاهش فشار خون بالا می باشد و در دسته داروهای بتا بلاکر ها قرار دارد که با کندتر کردن تپش قلب باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته می شود.

لابتالول هم مسدود کننده آلفا و هم مسدود کننده بتا می باشد و با عملکرد بر روی بدن باعث کاهش ضربان قلب، فشار خون می شود.متابولیسم این دارو کبدی است و شروع اثر لابتالول به شکل خوراکی آن 20 دقیقه تا 2 ساعت و شکل وریدی آن 2 تا 5 دقیقه می باشد.

لابتالول به صورت کامل از دستگاه گوارش جذب می گردد و پس از مصرف قرص طی 1 تا 2 ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی خود می رسد، همچنین نیمه عمر آن 6 تا 8 ساعت می باشد. این دارو از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف لابتالول

لابتالول یک داروی کاهش دهنده فشار خون است که برای درمان فشار خون بالا، پره اکلامپسی و موارد اورژانسی افزایش فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد.

لابتالول همچنین در موارد کنترل پراکلامپسی، پرفشاری خون شدید در دوران بارداری و حاملگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مهم مصرف

داروی لابتالول ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش آلرژیک شدید کند که علائم آن خارش، مشکل در تنفس، راش، تورم لب، زبان یا صورت است. در صورت بروز این علائم می بایست سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

افرادی که مبتلا به آسم یا انسداد مزمن ریوی هستند نباید از لابتالول استفاده کنند و می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند داروی دیگری برای شما تجویز کند. این دارو ممکن است تنفس را برای شما سخت کند.

اگر دچار نارسایی قلبی یا انسداد قلب درجه دو یا سوم یا برادکاردی دارید نباید از این دارو استفاده کنید.لابتالول ممکن است شرایط بیماری شما را بدتر کند.اگر به بیماری قلبی مبتلا هستید ممکن است در معرض خطر بالای درد قفسه سینه یا حمله قلبی قرار بگیرید.

این دارو می تواند باعث آسیب ناگهانی به کبد شما شود و علائم آن ممکن است شامل خارش، ادرار تیره، کاهش اشتها، زردی پوست یا سفیدی چشم و درد در سمت راست معده باشد. اگر این علائم را مشاهده کردید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید تا عملکرد کبد کنترل شود.

با توجه به تاثیر منفی بر زمان هدایت، بتا بلاکر ها فقط باید با احتیاط به بیماران مبتلا به انسداد قلب درجه یک داده شود. بیماران مبتلا به نارسایی کبدی یا کلیوی بسته به مشخصات فارموکوکینتیک ترکیب، ممکن است به دوز کمتری نیاز داشته باشند.

افرادی که ممکن است نیاز به عمل جراحی آب مروارید داشته باشند می بایست در صورت مصرف این دارو پیش از جراحی به جراح چشم خود درباره مصرف لابتالول اطلاع دهند.

لابتالول ممکن است علائم افت قند خون در افراد دیابتی مانند ضربان قلب سریع را پنهان کند. این دارو میزان انسولین آزاد شده بدن ،در پاسخ به سطح بالای قند خون را کاهش می دهد.

نحوه مصرف لابتالول

قرص لابتالول برای درمان طولانی مدت تجویز می شود و اگر طبق دستورالعمل پزشک مصرف نشود می تواند خطرات جدی از جمله بالا رفتن ناگهانی فشار خون برای بیمار داشته باشد.

داروی لابتالول را نباید به طور ناگهانی قطع کنید زیرا می تواند خطر بروز درد قفسه سینه آنژین یا حمله قلبی را افزایش دهد. برای قطع این دارو می بایست با تجویز پزشک انجام گیرد.

اگر مصرف لابتالول را طبق تجویز پزشک مصرف نکنید فشار خون شما ممکن است بهبود نیابد یا بدتر شود، این می تواند خطر سکته یا حمله قلبی را افزایش دهد.

استفاده از لابتالول باید طبق تجویز پزشک مصرف شود، حتی اگر احساس خوبی داشته باشید. فشار خون بالا اغلب بدون علامت است و شاید نیاز باشد تا اخر عمر از داروی فشار خون استفاده کنید.

در زمان مصرف لابتالول نباید سریع از حالت نشسته یا خوابیده بلند شوید، زیرا ممکن است احساس سرگیجه در شما ایجاد شود.

اگر مصرف دوز مصرفی خود را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر فقط چند ساعت تا زمان دوز بعدی شما باقی مانده است، صبر کنید و در آن زمان فقط یک دوز را مصرف کنید. هرگز دوز فراموش شده را به دوز بعدی اضافه نکنید، زیرا می تواند عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کند.

عوارض جانبی لابتالول

عوارض جانبی شایع لابتالول شامل سرگیجه، حالت تهوع، خستگی می باشد که این اثرات خیفیف بوده و ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اما اگر شدت آن بیشتر شد یا از بین نرفت می بایست به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی لابتالول ممکن است جدی باشد که در صورت مشاهده علائم می بایست به پزشک مراجعه کنید. البته عوارض جانبی ممکن است در برخی افراد ایجاد شود، زیرا عملکرد بدن هر فرد یکسان نمی باشد و ممکن است این عوارض اصلا رخ ندهد.

عوارض جانبی شایع داروی لابتالول شامل سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی، تهوع، استفراغ، گرمای ناگهانی، قرمزی پوست، تعریق، بی حسی یا احساس تنگی در پوست سر می باشد.

برخی از عوارض جانبی داروی لابتالول می تواند جدی باشد که اگر در زمان مصرف این دارو دچار عوارض جانبی جدی شدید می بایست سریعا به فوریت های پزشکی یا پزشک معالج خود مراجعه کنید.

از عوارض جانبی جدی داروی لابتالول ضربان قلب کند یا برادی کاردی است که علائم آن شامل سرگیجه، سبکی سر، غش کردن، خستگی می باشد.

برخی از افراد ممکن است در زمان مصرف لابتالول دچار عوارض جانبی کاهش فشار خون شوند و در هنگام برخاستن از حالت نشسته دچار سرگیجه، سبکی سر یا غش کردن شوند. این افراد می بایست به پزشک مراجعه کنند.

آسیب ناگهانی به کبد می تواند از عوارض جانبی جدی این دارو باشد که در فردی که دچار عوارض کبدی شده است علائم خارش، ادرار تیره، از دست دادن اشتها، زردی پوست یا سفیدی چشم و حساسیت یا درد در سمت راست معده رخ می دهد. به محض مشاهده هر یک از این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

نارسایی قلبی که شامل علائم تنگی نفس، سرفه مزمن، خس خس سینه، تورم در پا، مچ پا یا قفسه سینه، خستگی، سبکی سر، حالت تهوه و بی اشتهایی می باشد از عوارض جدی داروی لابتالول است.

لازم به ذکر است که عوارض جانبی ذکر شده شامل تمام عوارض های این دارو نمی باشد، زیرا عملکرد این دارو در بدن هر فردی متفاوت است. به همین خاطر درصورت مشاهده علائم مشکوک می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی لابتالول

قرص لابتالول می تواند با برخی از داروها، گیاهان دارویی تداخل داشته باشد، این تداخل زمانی ایجاد می شود که ماده ای نحوه کار دارو را تغییر دهد. تداخل دارویی می تواند در برخی موارد خطرناک باشد و یا روی عملکرد داروها تاثیر بگذارد.

بهتر است برای جلوگیری از تداخل دارویی ، اگر دارویی را قبل از تجویز لابتالول مصرف می کنید با پزشک خود درمیان بگذارید تا بتواند بر روی داروهای شما مدیریت داشته باشد.

داروهای درمان ضد افسردگی

مصرف لابتالول با برخی از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ممکن است باعث عوارض جانبی جدی شود، نمونه ای از داروهای ضد افسردگی در تداخل با لابتالول شامل:

  • آمی تریتپیلین
  • داکسپین
  • نورتریپتیلین
  • کلومیپرامین

داروهای استنشاقی آسم

مصرف لابتالول همزمان با استفاده از داروهای ضد اسم می تواند باعث تنگ شدن مجاری تنفسی شود. این ممکن است نفس کشیدن را برای بیمار دشوار کند. به همین دلیل اگر از داروهای آسم استفاده می کنید ، پزشک می بایست بر روی داروهای مصرفی شما مدیریت کند. نمونه ای از داروها عبارتند از:

  • آلبوترول
  • سالمترول
  • اینداکاترول
  • اولوداترول

داروهای کاهش اسید معده

مصرف همزمان لابتالول با داروهای کاهش دهنده اسید معده می تواند باعث افزایش میازن لابتالول در بدن شود و باعث عوارض جانبی بیشتری شود. برخی از داروهای کاهش اسید معده شامل:

داروهای قلبی

داروی لابتالول ممکن است با برخی از داروهای قلبی تداخل داشته باشد و باعث شود فشار خون و ضربان قلب بسیار کاهش یابد. نمونه ای از این داروها شامل:

  • نیتروگلیسیرین
  • دیگوکسین
  • کلونیدین
  • آمیودارون
  • دیسوپیرامید
  • مسدود کننده های کانال کلسیم مانند نیفدیپین

لیست داروهای ذکر شده شامل تمام داروهای در تداخل با داروی لابتالول نمی باشد، به همین خاطر می بایست هر دارویی که مصرف می کنید قبل از تجویز به پزشک خود اعلام کنید.

مصرف لابتالول در دوران بارداری

داروی لابتالول در گروه C بارداری قرار دارد و زنان باردار نباید از این دارو استفاده کنند، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب جدی برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید و یا در زمان مصرف این دارو باردار شدید می بایست به پزشک خود اطلاع دهید.

بر اساس تحقیقان انجام شده روی حیوانات، این دارو می تواند اثرات نامطلوبی را برای مادر نشان داده است و هنوز مطالعات کافی بر روی انسان انجام نشده است تا تاثیر آن را بر روی جنین مشخص شود.

مصرف لابتالول در دوران شیردهی

لابتالول به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به کودکی که در حال تغذیه از شیر مادر است اسیب جدی برساند، به همین خاطر باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است لازم بداند که شیردهی را تا پایان درمان قطع کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.