شفا مگ

لووسر: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص لووسر فلوکساسین 50 و 100 یک داروی تجویزی برای درمان افسردگی، اختلالات وسواس و ترس اجتماعی می باشد و با مهار جذب مجدد سروتونین در مغز کار می کند.

قرص لووسر

قرص لووسر فلووکسامین یک داروی خوراکی ضد افسردگی مهار کننده جذب مجدد سروتونین است که جهت درمان اختلال اضطراب، اختلالات وسواس، ترس اجتماعی تجویز می شود.

لووسر یک داروی خوراکی که به شکل قرص یا کپسول می باشد و در دسته داروهای مهار کننده انتخابی جذب مجدد سروتونین قرار دارد. این دارو بر روی سروتونین مغز تاثیر گذار می باشد و با تغییر در سطح سروتونین می تواند به درمان علائم وسواس و اضطراب کمک کند.

لووسر یک قرص ضد افسردگی است که در اشکال 50 و 100 میلی گرم در دسترس می باشد و نوع آن بر اساس تشخیص پزشک و نحوه مصرف دارو تجویز می شود. این دارو بیشتر برای درمان اضطراب و اختلالات وسواس اجباری مصرف می شود.

موارد مصرف لووسر

قرص لووسر یک داروی ضد افسردگی و اضطراب می باشد که موارد مصرف آن برای درمان بیماری های افسردگی، اضطراب و وسواس اجباری می باشد. این دارو یکی از داروهای تجویزی برای درمان اختلالات وسواس فکری می باشد.

نکات مهم قبل از مصرف

در زمان استفاده از قرص لووسر اگر داروهایی نظیر آلوسترون، پیموزید، راملتئون، تیزانیدین استفاده می کنید نباید از این دارو استفاده کنید و حتما قبل از تجویز داروهایی را که مصرف می کنید با پزشک خود درمیان بگذارید.

داروهای MAO از جمله داروهایی هستند که نباید تا 14 روز قبل از مصرف لووسر مصرف شده باشد، زیرا ممکن است عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. اگر از این داروها استفاده می کنید قبل از تجویز لووسر با پزشک مشورت کنید.

زمانی که قرص لووسر برای جوانانی که برای اولین بار داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند تجویز شود ممکن است تغییراتی در خلق و خوی آنها ایجاد شود و حتی ممکن است به خودکشی فکر کنند. اگر علائم جدید یا بدتر شدن علائم را در آنها مشاهده کردید با پزشک معالج مشورت کنید.

قرص لووسر ممکن است در برخی افراد علائم سندرم سروتونین ایجاد شود که علائم آن توهم، تب، تعریق، لرز، سفتی عضلات و حالت تهوع و استفراغ می باشد که در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

برخی از بیماری های خاص ممکن است روی داروی لووسر تاثیر بگذارد و باعث ایجاد عوارض جانبی شود، به همین خاطر باید قبل از تجویز این دارو اگر سابقه بیماری خاصی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر سابقه بیماری کبد، کلیه، گلوکوم زاویه بسته، بیماری قلبی، فشار خون بالا یا سکته مغزی، لخته شدن خون، تشنج یا صرع، اختلال دو قطبی دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

نحوه مصرف لووسر

بهترین زمان مصرف لووسر شب ها قبل از خواب میباشد، اما این دارو را بر اساس تجویز پزشک مصرف کنید، شما ممکن است گاهی اوقات دوز شما را تغییر دهد. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر یا بیش از مدت توصیه شده نباید مصرف کنید.

قرص لووسر را می توانید همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید، مصرف این قرص به همراه غذا تاثیری در عملکرد آن ندارد.

اگر دوزی را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر تقریبا زمان دوز بعدی شما باشد از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. هرگز دوز فراموش شده را به دوز بعدی اضافه نکنید.

عوارض جانبی لووسر

در صورت مشاهده علائم آلرژیک مانند بثورات پوستی، تاول یا کهیر، تب، درد مفصل، تنفس دشوار، تورم صورت، لب، زبان یا گلو می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع قرص لووسر شامل خواب آلودگی، سرگیجه، احساس اضطراب، حالت افسردگی، مشکلات خواب، ناراحتی معده، از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، خشکی دهان، گلودرد، درد عضلانی، قاعدگی سنگین و کاهش میل جنسی می باشد. این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین برود، اما اگر علائم از بین نرفت و یا شدید تر شد می بایست سریعا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

در زمان مصرف قرص لووسر ممکن است علائم جدید ایجاد شود یا اینکه علائم تغییر خلقی یا رفتاری، اضطراب شدید، حملات وحشت، مشکل در خواب، پرخاشگر، بی قرار، بیش فعالی یا افکار خودکشی ایجاد شد که در این صورت می بایست سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

همچنین در صورت مشاهده علائم زیر می بایست با پزشک خود تماس بگیرید:

  • اضطراب، مشکلات خواب، احساس تحریک پذیری شدید
  • تاری دید، درد یا تورم چشم، دیدن هاله اطراف چراغ
  • تشنج
  • تغییر در وزن یا اشتها
  • سردرد، گیجی، مشکلات حافظه، ضعف شدید
  • واکنش شدید سیستم عصبی مانند تب شدید، تعریق، گیجی، ضربان قلب سریع

در صورت بروز علائم سندرم سروتونین از جمله، تحریک، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب، سفتی عضلات، استفراغ، اسهال می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی لووسر

مصرف قرص لووسر با داروهای خواب آور دیگر می تواند اثر خواب آلودگی را شدیدتر کند و می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد. اگر داروی خواب آور، شل کننده عضلات یا دارو ضد اضطراب دیگری را مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با قرص لووسر تداخل داشته باشد شامل موارد زیر است:

  • قرص آب یا ادرار آور
  • رقیق کننده خون مانند وارفارین، کومادین
  • داروهای درمان اضطراب و اختلالات خلقی مانند لیتیوم، کلوزاپین یا داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای میگرنی مانند سوماتریپتان، زولمیتریپتان
  • متادون، مکسیلیتین، مخمر سنت جان، تئوفیلین، ترامادول، تریپتوفان
  • داروهای آرامبخش بنزودیازپین مانند دیازپام، آلپرازولام، میدازولام، زاناکس، تریازولام

مصرف داروهای بنزودیازپین ها ماند آلپرازولام، دیازپام، زاناکس همزمان با لووسر می تواند خطر عوارض جانبی بنزودیازپین ها را افزایش دهد، پزشک ممکن است داروهای دیگری را جایگزین بنزودیازپین ها کند تا با لووسر تداخل نداشته باشد.

مصرف همزمان قرص لووسر با پروپرانولول یا متوپرولول می تواند خطر کند شدن ضربان قلب یا فشار خون را افزایش دهد و به همین خطاط حتما اگر از این داروها استفاده می کنید قبل از تجویز لووسر با پزشک مشورت کنید.

بسیاری از داروها می توانند با لووسر تداخل داشته باشند و همه تداخلات احتمالی در اینجا ذکر نشده است، حتما در مورد تمام داروهای فعلی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف قرص لووسر در شیردهی

قرص لووسر به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند. هنگام استفاده از لووسر نباید به کودک خود شیر بدهید. حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را انجام دهد، ممکن است نیاز باشد شیردهی را تا پایان مصرف دارو قطع شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.