شفا مگ

آفاتیزون: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

آمپول آفاتیزون ۱۰۰ یک داروی استروئیدی است که برای کاهش التهاب در بدن تجویز می شود و جهت درمان اختلالات پوستی، هورمونی، معده و ریوی استفاده می شود.

آمپول آفاتیزون

آمپول آفاتیزون با نام تجاری هیدروکورتیزون یک داروی تجویزی برای درمان بسیاری از اختلالات مانند پوست، هورمون ها، معده، کلیه یا ریه و همچنین اختلالات روماتیسمی، مشکلات آلرژیک و حساسیت، برخی سرطان ها یا مشکلات روده می باشد.

آفاتیزون روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و اغلب برای درمان مشکلات خونی، برخی سرطان ها و اختلالات پوستی و آلرژیک مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از آمپول آفاتیزون برای برخی از افراد با شرایط خاص منع مصرف دارد و با استفاده از این دارو می تواند مشکلات جدی برای آنها ایجاد شود. به همین خاطر بیماران می بایست قبل از تجویز با پزشک درباره بیماری هایشان مشورت کنند.

تزریق آفاتیزون ممکن است به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد و بدن توانایی مبارزه با عفونت را نداشته باشد و علائم یا علائم عفونت را فعلی را بپوشاند.

آفاتیزون چیست

افاتیزون یک داروی استروئیدی است که باعث کاهش التهاب در بدن می شود و برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله اختلالات آلرژیک، بیماری های پوستی مصرف می شود.

از آمپول آفاتیزون همچنین جهت درمان اختلالات کولیت اولسراتیو، آرتروز، لوپوس یا اختلالات ریوی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین آفاتیزون برای جایگزینی استروئیدها در افراد مبتلا به نارسایی فوق کلیوی نیز استفاده می شود.

آفاتیزون بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد و اغلب برای درمان اختلالات سلول های خونی مانند کم خونی یا ترومبوسیتوپنی مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد مصرف آمپول آفاتیزون

آمپول آفاتیزون یک داروی استروئیدی است که در موارد درمان بسیاری از بیماری ها از جمله اختلالات آلرژیک، بیماری های پوستی، آرتروز، لوپوس یا ریوی مورد استفاده قرار می گیرد.

آفاتیزون همچنین برای جایگزینی استروئیدها در افراد مبتلا به نارسایی فوق کلیوی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای درمان برخی اختلالات سلول های خونی، برخی سرطان ها مانند سرطان خون، لنفوم و میلوم چند گانه مورد استفاده قرار میگیرد.

هشدارهای مصرف آمپول آفاتیزون

بیمارانی که آمپول آفاتیزون را استفاده می کنند به دلیل پایین آمدن سیستم ایمنی بدن آنها نباید در اطراف افرادی که مبتلا به سرخک یا آبله مرغان هستند بروند.همچنین در صورت ابتلا به سرخک یا آبله مرغان فورا با پزشک خود تماس بگیرند.

در مواردی که افراد آمپول آفاتیزون را در مدت زمان طولانی مصرف می کنند، نباید واکسن زنده دریافت کنند.این موارد شامل واکسن آنفولانزای اسپری بینی، واکسن آبله مرغان و واکسن سرخک ، اوریون و سرخچه می باشد. اگر این افراد واکسن زنده بزنند این خطر وجود دارد که باعث ایجاد عفونت مورد استفاده برای پیشگیری شود.

بیمارانی که از آمپول آفاتیزون به مدت طولانی استفاده می کنند اگر به طور ناگهانی این دارو را قطع کنند، بدن آنها قادر به تولید مقدار کافی هورمونی به نام کورتیزول نمی باشد. این باعث می شود یک بیماری جدی به نام نارسایی آدرنال در آنها ایجاد شود.

اگر از این آمپول به مدت طولانی استفاده می کنید می تواند میزان هورمون کورتیزول را در بدن شما افزایش دهد که ممکن است باعث بیماری جدی به نام سندرم کوشینگ شود. علائم این بیماری شامل افزایش وزن، رسوب چربی در بدن یا بهبودی آهسته زخم ها و عفونت می باشد.

منع مصرف آفاتیزون

افرادی که مبتلا به عفونت هستند تزریق آمپول آفاتیزون می تواند علائم عفونت آنها را پنهان کند و باعث شود بدن به سختی با عفونت مبارزه کند.

افرادی که فشار خون بالا دارند، آمپول آفاتیزون می تواند فشار خون آنها را افزایش دهد، اگر مشکل فشار خون یا مشکلات قلبی دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

افراد مبتلا به دیابت با تزریق آمپول آفاتیزون ممکن است سطح قند خون آنها افزایش یابد و به همین خاطر نباید از این دارو استفاده کنند. در صورت تشخیص پزشک برای دریافت این آمپول می بایست سطح قند خون این افراد با دقت بیشتری کنترل شود.

افراد مبتلا به گلوکوم با استفاده از آمپول آفاتیزون باعث افزایش فشار روی چشم آنها خواهد شود و می تواند شرایط آنها بدتر شود. این افراد نباید از این آفاتیزون استفاده کنند. در صورت تشخیص پزشک برای استفاده از این دارو می بایست چشم های آنها مرتب کنترل شود.

افرادی که مبتلا به مشکلات معده یا روده هستند تزریق آفاتیزون باعث تحریک معده یا روده آنها می شود و باعث بدتر شدن مشکلات معده یا روده آنها شود. این بیماران نباید از آفاتیزون استفاده کنند. این موارد شامل زخم معده، زخم های دستگاه گوارشی می باشد.

بیماران مبتلا به مشکلات تیروئیدی ممکن است نحوه پردازش و حذف آفاتیزون در بدن آنها تغییر کند. اگر تغییراتی در سطح هورمون تیروئیدی خود دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

بیمارانی با علائم سندرم کوشینگ به دلیل افزایش بیش از حد هورمون استروئید در بدن آنها و اینکه آمپول آفاتیزون هم یک داروی استروئیدی است نباید از ان استفاده کنند.

نحوه مصرف آفاتیزون

پزشک بر اساس نیاز بیمار دوز مناسب را تشخیص و تعیین می کند و این دارو حتما باید توسط پزشک تجویز شود.همچنین اگر شرایط خاص بیماری دارید باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.
طول مدت درمان با آمپول آفاتیزون بستگی به شرایط تحت درمان دارد و معمولا برای درمان های کوتاه مدت یا طولانی مدت استفاده می شود.

اگر پزشک این دارو رابرای مدت طولانی تجویز کرده باشد، نباید بدون تصمیم پزشک این دارو را قطع کنید، زیرا قطع ناگهانی این دارو و بدون تجویز پزشک می تواند عوارض های جدی به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی آمپول آفاتیزون

آفاتیزون ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی ناخواسته شود و در صورت بروز عوارض جانبی می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت مشاهده علائم زیر می بایست بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تاری دید، درد چشم یا دید هاله ای در اطراف چراغ
  • ضعف عضلانی، از دست دادن توده عضلانی
  • درد غیر معمول در مفاصل، استخوان ها یا عضلات
  • سردردهیا شدید، صدای زنگ در گوش، درد پشت چشم
  • تغییرات غیر معمول در خلق و خو و رفتار
  • تشنج
  • تغییرات پوستی در محل تزریق
  • بی حسی و گزگز در دست و پا

همچنین ممکن است در برخی افراد دچار احتباس مایعات شوند که علائمی چون تنگی نفس حتی در حالت خوابیده، تورم، افزایش سریع وزن به ویژه در صورت و قسمت میانی بدن به همراه دارد. در صورت مشاهده این علائم می بایست به پزشک مراجعه کنید.

آمپول افاتیزون ممکن است باعث افزایش هورمون های غدد فوق کلیوی در برخی افراد شود که علائم ترمیم آهسته زخم، تغییر رنگ پوست و نازک شدن پوست را به همراه دارد. این افراد اگر دچار این علائم شدند می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنند.

کاهش هورمون های غدد فوق کلیوی می تواند از عوارض جانبی آمپول افاتیزون باشد و علائم ضعف، خستگی، اسهال، حالت تهوع، تغییرات قاعدگی، تغییر رنگ پوست، ولع مصرف غذاهای شور و احساس سبکی سر را داشته باشند. به محض مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی آفاتیزون

گاهی اوقات استفاده همزمان از برخی داروها بی خطر نیست و می توانند بر سطح خون سایر داروهای مصرفی شما تاثیر بگذارند و باعث عوارض جانبی شدیدی شوند. اگر دارویی استفاده می کنید می بایست قبل از تجویز آفاتیزون با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از داروهایی که با آمپول آفاتیزون تداخل دارند شامل موارد زیر است:

  • قرص های پیشگیری از بارداری
  • داروهای قلبی
  • انسولین یا داروهای دیابت
  • داروهای جلوگیری از رد پیوند اعضا
  • داروهای درمان عفونت
  • داروهای تشنج
  • داروهای انعقاد خون مانند وارفارین
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن ، سلکوکسیب ، ایندومتاسین

این لیست کاملی از داروهای در تداخل با آفاتیزون نمی باشد، در صورتی که هر دارویی مصرف می کنید می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشوت کنید تا بتواند بهترین مدیریت را بر روی داروهای شما داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.