شفا مگ

عوارض واکسن آنفولانزا چیست

عوارض واکسن آنفولانزا در اکثر موارد خفیف است و در طی مدت زمان 1 تا 3 روز از بین می رود، که این عوارض جانبی در کودکان، بزرگسالان و زنان باردار یکسان است.

عوارض واکسن آنفولانزا

هر ساله افراد زیادی با تزریق واکسن آنفولانز از خود در برابر ویروس آنفولانزا یا آنفلوانزا محافظت می کنند که این واکسن به شکل تزریقی یا اسپری بینی می باشد. این واکسن می تواند فرد را تا 60 درصد از احتمال ابتلا به آنفولانزا در امان بدارد.

اکثر عوارض جانبی ناشی از تزریق آنفولانزا به طور معمول خفیف هستند، اما در موارد نادر ممکن است شدید باشد. بهتر از سات بدانید وکسن ها از یک ماده نگهدارنده بر پایه جیوه به نام تیمروزال استفاده شده اند و برای جلوگیری از رشد باکتری ها و سایر میکروب ها استفاده می شود.

استفاده از تیمروزال در واکسن ها بی خطر هستند و بر اساس اطلاعاتی که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، این واکسن عوارض جانبی کمی ایجاد می کند.

واکسن آنفولانزا چگونه کار می کند

دریافت واکسن آنفولانزا سالیانه یک روش ایمن و موثر برای جلوگیری از انفولانزا است. این واکسن باعث می شود بد شما آنتی بیادی های مختلفی از سویه های ویروس آنفولانزا ایجاد کند. این آنتی بادی ها به محافظت از بدن شما در برابر عفونت کمک می کنند.

واکسن آنفولانزای فصلی هر ساله تغییر می کند تا با سه سویه ویروس مطابقت داشته باشد و هر ساله باید برای ایمن ماندن این واکسن را تزریق کنید.

عوارض جانبی شایع

عوارض جانبی شایع واکسن آنفولانزا، آنفولانزای خفیف و واکنش در محل تزریق، سردرد و تب است که این عوارض در بزرگسالان، کودکان و نوزادان یکسان می باشند.

واکنش در محل تزریق

یکی از شایعترین عوارض جانبی واکسن آنفلوانزا واکنش هایی در محل تزریق واکسن است که به طور معمول به دلیل تزریق در قسمت بالای بازو، در همان نقطه اتفاق می افتد. این عوارض ممکن است درد، قرمزی، گرما و تورم جزئی به همراه باشد که معمولا کمتر از دو روز طول می کشد.

سردرد و درد عضلانی

بعد از تزریق واکسن آنفولانزا ممکن است فرد دچار سردرد، درد عضلات شود که این معمولا در روز اول اتفاق می افتد و طی دو روز از بین می رود که می توان با مسکن ها این درد را کنترل کرد.

البته مصرف مسکن ها ممکن است نحوه واکنش بدن به واکسن را تغییر دهد یا کاهش دهد، به همین خاطر هنوز مشخص نیست که آیا باید از مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن خوداری شود یا خیر.

سرگیجه

با واکسن آنفولانزا ممکن است برخی افراد دچار سرگیجه شوند و این عوارض نباید بیش از یک یا دو روز ادامه داشته باشد. اگر هنگام زدن واکسن دچار سرگیجه یا ضعف شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. بهتر از قبل یا بعد از تزریق واکسن یک میان وعده مصرف کنید.

تب

تب 38 درجه سانتیگراد یا کمتر یکی از عوارض جانبی شایع آنفولانزا می باشد.تب خفیف یک عارضه جانبی خفیف محسوب می شود و طی یک یا دو روز از بین برود. بهتر است داروهایی را که می توانید در زمان ایجاد تب مصرف کنید از پزشک خود بپرسید.

همانطور که ذکر شد، نگرانی هایی در مورد استفامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله ناپروکسن یا ایبوپروفن ایجاد شده است. نگرانی این است که این داروها می توانند پاسخ بدن به واکسن را کاهش دهند.

عوارض جانبی جدی

عوارض جانبی جدی با تزریق آنفولانزا بسیار نادر است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

تب شدید

تب بیشتر از 38 درجه سانتیگراد که زیاد معمول نمی باشد، اما اگر نگران تب شدید خود هستید به پزشک مراجعه کنید.

واکنش شدید آلرژیک

به ندرت، واکسن آنفولانزا باعث واکنش آلرژیک شدید می شود که این واکنش ها طی چند ساعت پس از دریافت واکسن اتفاق می افتد و علائم آن شامل تورم، مشکل در تنفس، سرگیجه، ضعف، ضربان قلب سریع می باشد.

سندرم گلین باره

در موارد بسیار نادر، برخی از افرادی که واکسن آنفلوانزا را تزریق کرده اند دچار سندرم گلین باره شده اند که این یک بیماری عصبی است که باعث صعف و فلج در بدن می شود. با این حال مشخص نیست که این واکسن علت واقعی این مورد است یا خیر.

سندرم گلین باره بیشتر در افرادی که در گذشته دچار این بیماری شده اند رخ می دهد. اگر سابقه این بیماری دارید حتما به پزشک خود بگویید.

همانطور که گفته شد ، داشتن GBS در گذشته همیشه به این معنی نیست که شما نمی توانید واکسن آنفولانزا دریافت کنید.با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید واکسن آنفولانزا برای شما بی خطر است یا خیر.

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی واجب است

واکسن آنفولانزا به طور معمول برای سنین 6 ماهه به بالا می باشد و کسانی که در معرض خطر عوارض جانبی ناشی از ویروس آنفولانزا است واجب است و باید تزریق کنند.

این افراد شامل موارد زیر است:

  • زنان باردار
  • افراد 65 سال به بالا
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن
  • افراد مبتلا به دیابت، آسم، بیماری قلبی یا ایدز
  • کارمندان و پرسنل درمانی

ابتلا به آنفولانزا شما را در معرض خطر عفونت های ثانویه و عوارض جدی آن قرار می دهد، خصوصا اگر در یک گروه پر خطر باشید می تواند عوارض احتمالی که شامل موارد زیر است در شما ایجاد شود.

  • ذات الریه
  • برونشیت
  • عفونت های سینوسی
  • عفونت گوش

افرادی که در گذشته به واکسن آنفولانزا واکنش آلرژیک نشان داده اند یا به تخم مرغ حساسیت شدید دارند نمی توانند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند و باید با پزشک خود مشورت کنند. برخی از افراد که قبل از تزریق واکسن دچار تب متوسط تا شدید هستند نیز نمی توانند از این واکسن استفاده کنند و تا بهبودی کامل تب خود باید منتظر باشند.

 

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی مضر است

اگر می خواهید واکسن آنفولانزا بزنید اما احساس بیماری دارید، با پزشک خود یا داروساز مشورت کنید که آیا می توانید از این واکسن استفاده کنید یا برایتان مضر است.

برخی افراد ممکن است دچار تب متوسط یا شدید باشند، این افراد باید تا بهبودی کامل تب صبر کنند و سپس برای زدن واکسن آنفولانزا اقدام کنند.

واکسن آنفولانزا ممکن است برای برخی افراد ممنوع باشد که شامل:

  • نوزادان زیر 6 ماه
  • افرادی که در گذشته واکنش شدیدی به واکسن آنفولانزا نشان داده اند
  • افرادی که دچار سندرم گلین باره هستند که نوعی اختلال است که باعث ضعف و فلجی می شود

واکسن آنفولانزا برای زنان باردار

زنان باردار بدون توجه به اینکه در چه مرحله ای از بارداری قرار دارند باید واکسینه شوند.اگر باردار هستید، تغییرات در قلب، ریه ها و سیستم ایمنی بدن شما علائم آنفولانزا را برای شما و جنین در حال رشد خطرناک تر می کند.

از جمله نگرانی های دیگر ، ابتلا به آنفولانزا خطر زایمان و زایمان زودرس را افزایش می دهد. البته اگر از مواد نگهدارنده این واکسن نگران هستید بهتر است از واکسن های بدون نگهدارنده استفاده کنید و قبل از تزریق با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.