شفا مگ

اورلپت: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی

قرص اورلپت 200 یک دارو برای میگرن و تشنج می باشد و جهت درمان شیدایی مرتبط با اختلالات دو قطبی، بیماری صرع و پیشگیری از سردرد های میگرنی استفاده می شود.

اورلپت

اورلپت چیست

اورلپت یک داروی تجویزی برای درمان میگرن، صرع و اختلالات دو قطبی می باشد و ممکن است این دارو را به تنهایی یا به همراه برخی از داروهای دیگر تجویز شود.

قرص اورلپت علاوه بر درمان اختلالات تشنج جهت درمان شیدایی مربوط به اختلال دو قطبی و جلوگیری از سردرد های میگرنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد مصرف اورلپت

قرص اورلپت در موارد درمان اختلالات تشنج، شرایط روحی و خلقی مانند مرحله شیدایی اختلال دو قطبی و همچنین جلوگیری از سردرد های میگرنی استفاده می شود.

هشدارهای مهم قبل از مصرف

قرص اورلپت ممکن است در برخی افراد باعث نارسایی کبدی شود که می تواند کشنده باشد، به ویژه افرادی که سابقه مشکلات کبدی نیز دارند.
اگر مبتلا به بیماری های کبدی، اختلال در اوره یا اختلالا ژنتیکی مانند آلپرس هستید نباید از اورلپت استفاده کنید، زیرا می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

اگر از این دارو برای سردرد های میگرنی استفاده می کنید ، در صورت بارداری نباید از این دارو استفاده کنید و فورا با پزشک خود مشورت نمایید.
ممکن است برخی افراد در زمان مصرف این دارو ممکن است دچار علائم کبدی یا پانکراس شوند که این علائم شامل از دست دادن اشتها، درد در قسمت بالای معده، حالت تهوع یا استفراغ مداوم، ادرار تیره، تورم صورت می باشد. اگر این علائم را مشاهده کردید می بایست به پزشک خود سریعا تماس بگیرید.

مهمترین نکته در زمان مصرف اورلپت این است که این دارو را بدون نظر پزشک قطع نکنید، زیرا ممکن است توقف ناگهانی این دارو باعث تشنج جدی و تهدید کننده زندگی باشد.

اگر در زمان مصرف این دارو نیاز به جراحی داشته باشید، حتما قبل از موعد جراحی به پزشک جراح خود درباره مصرف اورلپت بگویید تا پزشک جراح در جریان مصرف این دارو قرار بگیرد.

اگر دوز مصرف اورلپت را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به نوبت بعدی بود، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. حتما به خاطر داشته باشید که همزمان دو دوز را با هم نباید مصرف کنید.

نکات مهم قبل از مصرف اورلپت

برخی از افراد ممکن است به داروی اورلپت حساسیت داشته یا سابقه بیماری های کبدی، اختلال در چرخه اوره داشته باشند.این افراد نباید از این دارو استفاده کنند و حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

برخی از جوانان هنگام اولین استفاده از اورلپت ممکن است افکار خودکشی در ذهن آنها ایجاد شود. به همین دلیل پزشک می بایست به طور منظم پیشرفت دارو را بررسی کند و خانواده باید نسبت به تغییر در خلق و خوی آنها هوشیار باشند.

زنانی که از روش های پیشگیری بارداری هورمونی حاوی استروژن استفاده می کنند می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند، زیرا استروژن با اورلپت تداخل دارد و باعث کاهش اثر آن در جلوگیری از تشنج می شود.

نحوه مصرف اورلپت

نحوه مصرف اورلپت را پزشک معالج می تواند تجویز کند، زیرا پزشک ممکن است در برخی موارد دوز دارو را تغییر دهد و می بایست طبق دستورالعمل پزشک این دارو مصرف شود.

این دارو را حتما با مقدار زیادی آب بنوشید و اگر به طور معمول در طول روز مایعات کافی مصرف نمی کنید می بایست به پزشک خود اطلاع دهید شاید نیاز به تغییر دوز این دارو باشد.

افرادی که ناراحتی معده دارند و با مصرف اورلپت دچار درد معده می شوند می توانند این دارو را به همراه غذا مصرف کنند تا باعث مشکلات گوارشی نشود.

عوارض جانبی اورلپت

اورلپت مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد و این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما برخی از این عوارض ها شدید می باشند و می بایست در صورت مشاهده علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

حساسیت به اورلپت یکی از عوارض جانبی این دارو می باشد که ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و علائم کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت یا گلو، واکنش شدید پوستی را به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده این علائم می بایست سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

اگر فردی از این دارو استفاده می کند و علائمی از بیماری های کبدی یا پانکراس را مشاهده کرد می بایست بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم شامل:

  • از دست دادن اشتها
  • درد بالای معده
  • حالت تهوع یا استفراغ مداوم
  • ادرار تیره
  • تورم در صورت

ممکن است در زمان مصرف اورلپت علائم جدیدی نمایان شود و یا وضعیت فرد بیمار بدتر شود که می بایست این شرایط را به پزشک خود گزارش دهید.
تغییرات خلق و خوی، افسردگی شدید، اضطراب، حملات وحشت، مشکل در خواب، تحریک پذیری، پرخاشگری، بی قراری میتواند از عوارض اورلپت باشد که در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک گزارش دهید.

در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  • احساس سرما، استفراغ، تغییر در وضعیت روانی
  • کبودی، خونریزی غیر معمول از دهان یا لثه، لکه های قرمز یا بنفش زیر پوست
  • خواب آلودگی شدید
  • بدتر شدن تشنج

عوارض جانبی شایع اورلپت شامل موارد زیر می باشد:

  • حالت تهوع و استفراغ، درد معده و اسهال
  • سرگیجه، خواب آلودگی، ضعف
  • سردرد
  • لرزش یا مشکلات در راه رفتن
  • تاری دید
  • ریزش مو و تغییر در اشتها
  • افزایش وزن یا کاهش وزن

در برخی از زنان ممکن است تکرر ادرار و خونریزی شدید واژن غیر قاعدگی ایجاد شود که در صورت مشاهده می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنند.

البته این لیست کاملی از عوارض جانبی اورلپت نمی باشد، در صورت مشاهده علائم مشکوک می بایست با پزشک خود یا دارو ساز مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.