شفا مگ

خواص و طرز تهیه دمنوش رازیانه

خواص دمنوش رازیانه بسیار زیاد است و بهتر است با طرز تهیه دمنوش رازیانه برای گوارش، قاعدگی، رحم، کاهش وزن، کیست تخمدان و برای تنظیم هورمون آشنا شوید.

طرز تهیه دمنوش رازیانه

خواص دمنوش | مقدار مصرف | طرز تهیه دمنوش | مضرات دمنوش


دمنوش رازیانه فواید زیادی برای سلامتی دارد و این به علت وجود آنتی اکسیدان ها و ترکیبات دیگری که در رازیانه وجود دارد می باشد. بخری از مزایای آن شامل بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تقویت ایمنی است.

رازیانه سرشار از ویتامین های گروه B، ویتامین C ، ویتامین A، اسید های امینه و بسیاری از مواد مغذی دیگر است. در ادامه با مزایای سلامتی و طرز تهی دمنوشه رازیانه آشنا شوید.

خواص دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه دارای خواص زیادی برای گوارش، کاهش وزن، بیماری های تنفسی، تنظیم هورمون، درد قاعدگی و همچنین برای مردان می باشد و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی می باشد.

خواص دمنوش رازیانه برای گوارش

دمنوش رازیانه برای آرام کردن عضلات و تحریک جریان صفرا بسیار مفید است و همچنین باعث بهبود در هضم می شود. رازیانه دارای خواص ضد نفخ است و با خارج کردن گاز از بدن نفخ را تسکین می دهد.

رازانه یکی از معدود ترکیبات گیاهی است که می تواند به تسکین نفخ کمک کند و همچنین توانایی در بهبود سلامت دستگاه گوارش را دارد. همچنین دمنوش رازیانه می تواند باعث کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر شود.

خواص دمنوش رازیانه برای کاهش وزن

دمنوش رازیانه می تواند باعث کاهش وزن شود، آما آیا این مورد صحت دارد؟ بله این کار را انجام می دهد و همه اینها به دلیل توانایی رازیانه برای کمک به هضم غذا می باشد. هضم بهبود یافته بدن را قادر می سازد مواد مغذی را بهتر جذب کند و احساس سیری بیشتری به شما بدهد و هوس مصرف غذا را کاهش دهد.

خواص دمنوش رازیانه برای بیماری های تنفسی

دمنوش رازیانه به ارامش اسپاسم در سیستم تنفسی کمک زیادی می کند و باعث تمیز کردن برونش های گلو می شود. همچنین این دمنوش می تواند به درمان بیش از حد مخاط در دستگاه تنفسی فوقانی کمک زیادی کند.

خواص دمنوش رازیانه برای تنظیم هورمون

رازیانه یکی از مواد غذایی حاوی فیتواستروژن ها می باشد که طبق یک مطالعاه ایتالیایی می تواند باعث تنظیم هورمون در بدن شود. به همین خاطر دمنوش رازیانه می تواند به درمان اختلالات هورمونی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک که بیشتر در سن باروری زنان مشاهده می شود کمک کند.

رازیانه همچنین حاوی فیتوهورمون هایی است که به تنظیم هورمون های بدن کمک کرده و از عدم تعادل بالقوه آنها جلوگیری می کند.
پروژسترون مهمترین هورمون هنگام تعادل تیروئید و سیستم غده ای است و رازیانه دارای مواد پروژستروژنیک است که در این زمینه کمک زیادی می کند

خواص دمنوش رازیانه برای درد قاعدگی

مطالعاتی که انجام شده است، حاکی از اثر بخشی دمنوش رازیانه در درمان گرفتگی های دردناک قاعدگی است. دمنوش رازیانه می تواند به تنظیم تیروئید کمک کند تا بتوانید یک جریان سالم داشته باشید.

در یک مطالعه انجام شده بر روی دختران دبیرستانی که از درد قاعدگی رنج می بردند، بعد از مصرف دمنوش رازیانه بیشتر آنها بهبودی زیادی را کسب کردند و رازیانه باعث کاهش چشمگیر درد قاعدگی شد. این دمنوش می تواند علاوه بر درد قاعدگی ، تهوع و ضعف را نیز کاهش دهد.

خواص دمنوش رازیانه برای مردان

دمنوش رازیانه می تواند به عنوان تقویت کننده میل جنسی در مردان عمل کند و تمایلات جنسی را در مردان بهبود ببخشد. همچنین می تواند مسائل مربوط به مشکلات مثانه، پروستات را تسکین دهد.

مقدار مصرف رازیانه

در حالت ایده آل می تواند 5 تا 7 گرم تخم رازیانه را در روز در دمنوش خود استفاده کنید و مصرف بیشتر از این مقدار می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

طرز تهیه دمنوش رازیانه

طرز تهیه دمنوش رازیانه مختلف است، اما برای تهیه یک دمنوش ساده رازیانه می توانید 2 قاشق غذا خوری دانه خرد شده رازیانه را در 1 لیوان بزرگ آبجوش بریزیدو درب آن را بپوشانید. پس از مدت 10 دقیقه که این دمنوش دم کشید مایع را از صافی رد کرده و مقداری عسل به آن اضافه کنید و میل نمایید.

طرز تهیه دمنوش رازیانه و زیره

برای تهیه دمنوش رازیانه و زیر مقدار یک فنجان آب را در یک قوری ریخته و آن را بجوش بیاورید، سپس 2 قاشق چایخوری دانه رازیانه و 2 قاشق چایخوری دانه زیره را به آن اضافه کنید.سپس درب آن را بپوشانید و به مدت 5 دقیه بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و مصرف کنید.

طرز تهیه دمنوش رازیانه و نعناع

برای تهیه دمنوش رازیانه و نعناع، ابتدا 2 قاشق چایخوری و 1/2 قاشق چایخوری رازیانه را خرد کرده و درون یک شیشه بریزید، سپس یک فنجان آب گرم را داخل آن شیشه اضافه کنید و درب آن را بپوشانید. بگذارید حدود 5 دقیقه دم بکشد. سپس آن را از صحافی رد کرده و مصرف کنید.

طرز تهیه دمنوش رازیانه و زنجبیل

برای تهیه دمنوش رازیانه و زنجبیل می بایست 2 قاشق چایخوری دانه رازیانه را خرد کرده تا روغن های فرار آن آزاد شود. سپس رازیانه را به همراه 1 قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده در یک قوری بریزید و به آن آب اضافه کنید. بگذارید تا آب بجوشد و زمانی که آب شروع به حباب کرد ، اجازه دهید حدود 10 دقیقه روی حرارت بسیار کم بجوشد. سپس می توانید آن را از صافی رد کرده و مصرف کنید.

مضرات دمنوش رازیانه

چای رازیانه علاوه بر فواید زیادی که دارد، می تواند برای برخی افراد مضرات داشته باشد و البته مصرف بیش از حد توصیه شده می تواند عوارض جانبی برای بیشتر افراد داشته باشد.

مصرف دمنوش رازیانه ممکن است باعث افزایش حساسیت به نور خورشید شود و در نتیجه فرد دچار آفتاب سوختی شود.

در موارد نادر، دمنوش رازیانه می تواند برخی از واکنش های آلرژیک را ایجاد کند.افرادی که به رازیانه حساسیت دارند نباید از آن استفاده کنند.

مصرف دمنوش رازیانه برای زنان باردار ممنوع است، زیرا رازیانه می تواند در زنان باردار قاعدگی ایجاد کند و باعث سقط جنین شود. در صورتی که باردار هستید نباید از رازیانه استفاده کنید.

رازیانه همچنین حاوی فیتواستروژن ها می باشد که از خانواده هورمون های گیاهی است که مشکوک به اختلال کننده عملکرد سیستم غدد درون ریز هستند. به همین خاطر اگر از هر نوع بیماری مرتبط با سیستم غدد درون رنج می برید از مصرف رازیانه خودداری کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.