شفا مگ

برای رفع باد شکم چه بخوریم

باد شکم به دلیل تخمیر مواد غذایی در روده و تولید گاز متان، هیدروژن ایجاد می شود، پس بهتر است بدانیم چه بخوریم یا نخوریم که باعث رفع باد شکم و نفخ شود.

برای رفع باد شکم چه بخوریم

افراد بزرگسال به طور معمول حدود 13 تا 20 بار دچار باد شکم می شوند که این باد ناشی از گاز طبیعی که در روند هضم ایجاد شده است. اما اگر این گاز در روده ایجاد شود و قادر به بیرون دادن این باد نباشید ممکن است احساس درد و ناراحتی کنید.

درد باد شکم، نفخ و فرکانس های نفخ می تواند با هر چیزی که باعث اسهال یا یبوست شود تشدید شود. به طور معمول باد شکم می تواند ناشی از پرخوری، بلعیدن هوا هنگام خوردن یا نوشیدن، جویدن آدامس، سیگار و خوردن غذاهای خاص باشد.باد شکم ممکن است در برخی موارد باعث ناراحتی و یا کاهش وزن شود که می بایست در این موارد به پزشک مراجعه کنید.

غالبا باد شکم به خاطر آنچه می خورید ایجاد می شود، زیرا غذا در وهله اول در روده کوچک هضم می شود و آنچه که هضم نشده به سمت روده بزرگ می رود. در روده بزرگ غذاها با باکتری ها، قارچ ها و مخمر ها تخمیر می شوند که این فرایند تخمیر باعث تولید متان و هیدروژن می شود، که به صورت باد شکم بیرون می روند.

این سوال پیش خواهد آمد که برای رفع باد شکم چه چیزهایی را بخورید و یا چه مواد غذایی را در رژیم غذایی خود کاهش دهیم. اغلب موارد باد شکم با کنترل رژیم غذایی به راحتی کنترل می شود، اما برخی موارد ممکن است باد شکم به علت برخی مشکلات گوارشی باشد که برای درمان می بایست به پزشک مراجعه کنید.

عوامل ایجاد کننده باد شکم

باد شکم در درجه اول در اثر بلع هوا هنگام مصرف غذا یا نوشیدنی ایجاد می شود که به صورت گاز از بدن خارج می شود. گازی که به دلیل نفخ شکم از بدن عبور می کند، ناشی از عدم توانایی بدن در جذب یا هضم برخی کربوهیدرات ها در روده است. هنگامی که این ماده غذایی به روده منتقل می شود و باکتری ها آن را تجزیه می کنند، نتیجه این تجزیه گاز متان، دی اکسید کربن و هیدروژن است که البته در همه افراد این اتفاق نمی افتد.

برخی از موارد ممکن است در تولید باد شکم و گاز نقش زیادی داشته باشند که شامل موارد زیر است:

  • خوردن غذاهای پر فیبر
  • نوشابه های گازدار و مصرف آدامس
  • خیلی سریع غذا خوردن یا صحبت کردن در هنگام مصرف غذا
  • نوشیدن از طریق نی
  • مصرف شیرین کننده های مصنوعی
  • بیماری التهابی روده
  • عدم تحمل مواد غذایی مانند سلیاک یا لاکتوز
  • رشد باکتریایی در روده

البته به طور معمول در زمان خوردن غذا مقداری هوا به داخل کشیده می شود که از طریق باد شکم خارج می شود. هر فرد سالم 13 تا 20 بار دچار باد شکم می شود که طبیعی است.

برای رفع باد شکم چه مواد غذایی بخوریم

بیشتر افراد با تغییر در رژیم غذایی خود می توانند گاز و باد شکم را به خوبیک نترل کنند، اما اگر تغییر رژیم غذایی کارساز نبود می توانید برخی از گزینه های گیاهی را امتحان کنید.

سرکه سیب

یک قاشق مرباخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب رقیق کنید و قبل از وعده غذایی یا حداکثر سه بار در روز به اندازه لازم برای کاهش علائم آن را مصرف کنید. هرگز در مصرف سرکه سیب زیاده روی نکنید و بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید مصرف سرکه سیب برایتان بی خطر است.

میخک

میخک گیاهی است که بیشتر در پخت و پز استفاده می شود و این گیاه ممکن است با تولید آنزیم های گوارشی به کاهش نفخ، گاز و باد شکم کمک زیادی کند.

مارچوبه

در حالی که ادرار را دفع می کنید، نفخ را هم از بین ببرید. مارچوبه حاوی پروبیوتیک است که باکتری های خوب سیستم گوارش را حمایت می کند. ترکیب آن با خاصیت دفع مایعات از بدن کمک می کند نفخ از بین برود.

پروبیوتیک

دستگاه گوارش شما مملو از باکتری های سالم هستند که به شما در تجزیه مواد غذایی کمک می کنند.برخی از باکتریهای سالم در واقع می توانند گاز هیدروژن را که سایر باکتریها در هنگام هضم تولید می کنند تجزیه کنند.

پروبیوتیک ها مکمل های غذایی هستند که حاوی این باکتری های خوب می باشند. بسیاری از افراد از آنها برای کاهش علائم ناراحتی گوارشی یا برای درمان شرایط مزمن مصرف می کنند.

برای رفع باد شکم چه دمنوش هایی بخوریم

علاوه بر مواد غذایی که می تواند در کاهش نفخ، گاز و باد شکم موثر باشد، یکی از گزینه هایی که می تواند برای کاهش و جلوگیری از باد شکم استفاده شود دمنوش های گیاهی است. دمنوش های گیاهی علاوه بر کاهش مشکلات گوارشی می توانند برای بدن و سلامت بدن بسیار موثر باشد.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه می تواند به کاهش سوء هاضمه، گاز و باد شکم و نفخ کمک زیادی کند و با نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه قبل از غذا و هنگام خواب ممکن است علائم را برای برخی از افراد کاهش دهد.

دمنوش نعناع تند

برخی از مطالعات نشان دادند که دمنوش نعناع یا مکمل های حاوی نعناع تند می توانند باعث کاهش گاز و باد شکم شوند.اگر می خواهید از مکمل ها استفاده کنید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

نعنا می تواند در جذب آهن و برخی داروهای خاص اختلال ایجاد کند و همچنین ممکن است در برخی از افراد باعث سوزش قلب شود. اگر می خواهید از دمنوش نعناع استفاده کنید، بهترین نتیجه آن قبل از هر وعده غذایی می باشد.

دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه دارای عطر و طعم بسیار خوبی است و می تواند باعث کاهش مشکلات گوارشی از جمله باد شکم، گاز و نفخ شود. این دمنوش می تواند درد شکم، یبوست و سایر علائم گوارشی را کاهش دهد.

برای تهیه دمنوش بادرنجبویه 1 قاشق غذاخوری بادرنجبویه خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید تا 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را میل کنید.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل از زمان های قدیم برای بیماری های مرتبط با دستگاه گوارش استفاده می شده است. همچنین این دمنوش می تواند سرعت خالی شدن معده، تسکین ناراحتی در هضم و کاهش گرفتگی روده، نفخ و گاز را کاهش دهد.

برای تهیه چای زنجبیل هر هر فنجان آب جوش 1 قاشق چایخوری پودر زنجبیل بریزید، سپس بگذارید تا 10 دقیقه دم بکشد و آن را میل کنید.

در ضمن می توانید 1 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه و خرد شده را در هر فنجان آب اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه آن را بجوشانید، سپس آن را از صافی رد کرده و میل کنید.

دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه به طور سنتی برای اختلالات گوارشی از جمله درد شکم، نفخ، گاز و یبوست استفاده می شود. همچنین از رازیانه برای جلوگیری از زخم معده نیز استفاده می شود و می تواند خطر نفخ را کاهش دهد.

دمنوش گل سپاس زرد بزرگ

این دمنوش از گیاه گل سپاس زرد بزرگ تهیه می شود که این گیاه دارای گل های زرد و دارای ریشه های ضخیم است. این دمنوش طعم شیرین و تلخ دارد و می توانید از این دمنوش به همراه بابونه و عسل میل کنید.

علاوه بر این گل سپاس زرد بزرگ حاوی فلاونوئید ها و ایریدوئید ها می باشد که می تواند برای گوارش و صفرا بسیار مفید واقع شوند و همچنین باعث کاهش نفخ و باد شکم شوند.

البته این چای به علت افزایش اسیدیته معده برای افرادی که دچار زخم معده هستند توصیه نمی شود.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه در طب سنتی برای درمان سوء هاضمه، باد شکم، اسهال، تهوع و استفراغ استفاده می شود.این دمنوش همچنین به کاهش درد شکمی و زخم نیز کمک می کند.گل بابونه حاوی مفیدترین اجزا از جمله فلاونوئید ها می باشد.

برای تهیه دمنوش بابونه یک قاشق غذا خوری بابونه خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید تا 10 دقیقه دم بکشد، سپس می توانید با کمی عسل آن را شیرین کرده و میل کنید.

برای رفع باد شکم چه غذاهایی نخوریم

بسیاری از افراد می توانند با تغییر در رژیم غذایی و کاهش برخی از مواد غذایی در رژیم غذایی خود، باعث کاهش گاز و باد شکم شوند و به خوبی این مشکل را کنترل کنند.

بهترین روش این است که غذاهایی که باعث تولید گاز و باد شکم در شما می شود را یادداشت کنید و برای مدتی از رژیم غذایی خود کم کنید. برخی از مواد غذایی هستند که می توانند یکی از مقصران تولید باد شکم باشند که با کاهش مصرف این مواد می توانید باد شکم را کنترل کنید. این مواد غذایی عبارتند از:

  • غذاهای پر فیبر
  • غذاهایی با چربی زیاد
  • غذاهای سرخ شده یا تند
  • نوشیدنی های گازدار
  • لوبیا و عدس
  • سبزیجات صلیبی مانند گل کلم و کلم بروکلی
  • مواد غذایی حاوی لاکتوز

بررسی کنید که کدام یک از مواد غذایی بالا باعث باد شکم و گاز زیاد در شما می شود، آن را پیدا کرده و رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا بتوانید گاز و باد شکم را کنترل کنید.

نکات مهم برای رفع باد شکم

اگر باد شکم شما به دلیل شرایط پزشکی نباشد می توانید با تغییر عادات زندگی و رژیم غذایی خود به بهترین وجه باعث رفع باد شکم شوید.سعی کنید وعده غذایی خود را ایستاده نخورید، بنشینید و آرام آرام غذا را میل کنید و از خوردن سریع غذا پرهیز کنید.برخی از افراد عادت به سریع غذا خوردن دارند که این می تواند باعث نفخ، گاز و مشکلات دیگر گوارشی شود.

در طول خوردن غذا سعی کنید زیاد صحبت نکنید، زیرا صحبت در بین غذا باعث می شود هوا بیش از حد وارد معده شود و این باعث نفخ و باد شکم می شود. همچنین برخی افراد عادت به جویدن آدامس بعد از غذا دارند، این کار نیز می تواند باعث مشکلات گوارشی از جمله گاز و نفخ می شود.

یکی از مواردی که می تواند باعث کاهش مشکلات گوارشی شود ورزش است به همین خاطر روش هایی برای ورزش کردن مانند پیاده روی بعد از غذا را در برنامه روزانه خود قرار دهید، ورزش می تواند به سیستم گوارشی کمک زیادی کند.

اگر سیگار مصرف می کنید بهتر است سیگار را ترک کنید، سیگار خود یکی از عامل های مشکلات گوارشی می باشد و باعث باد شکم نیز می شود، زیرا با کشیدن هر نخ سیگار مقدار هوای زیادی وارد بدن می شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.