شفا مگ

اسم قرص اورژانسی ضد بارداری

اسم قرص های اورژانسی ضد باردای و نحوه مصرف آنها متفاوت است که سه قرص رایج تنسی، الا، اووسیز می باشد و در زمان رابطه جنسی محافظت نشده استفاده می شود.

اسم قرص اورژانسی ضد بارداری

قرص اورژانسی مختلفی وجود دارد که در زمان رابطه جنسی محافظت نشده یا عدم جوابگویی پیشگیری انجام شده مصرف می شود و به آنها قرص صبح روز بعد گفته می شود.

اگر در زمان رابطه کاندوم پاره شده یا از قرص های ضد بارداری به طور منظم استفاده نکرده باشید از قرص های اورژانسی می توانید استفاده کنید.

اسم قرص های اورژانسی ضد بارداری تنسی، قرص الا و قرص لونژیل است که می توان برای تهیه این قرص ها با توجه به شرایط سنی از داروخانه تهیه کنید. این قرص ها طریقه مصرف متفاوتی دارند که هر کدام در بروشور آن نوشته شده است.

قرص اورژانسی ضد بارداری تنسی: این قرص با نام قرص صبح روز بعد شناخته می شود و حاوی لوونورژسترول می باشد که این دارو یکی از بهترین داروهای پیشگیری از بارداری می باشد. این قرص در دو فرم 0.75 میلی گرم که هر بسته حاوی دو قرص می باشد و در فرم دیگر آن 1.5 میلی گرم می باشد.

قرص اورژانسی ضد بارداری الا: این قرص ضد بارداری می باشد که می توان از این دارو تا 5 روز پس از نزدیکی محافظت نشده برای جلوگیری از بارداری مصرف شود. البته اگر هر چه زودتر مصرف شود تاثیر آن بیشتر می باشد. این قرص با نسخه می باشد و توسط پزشک زنان تجویز می شود.

قرص اورژانسی لونژیل: قرص لونژیل یا لوونورژسترول یک قرص ضد بارداری حاوی پروژسترون می باشد که با مهار تخمک گذاری کار می کند و باعث افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم می شود. زمانی که از این قرص استفاده می کنید ممکن است در زمان قاعدگی شما تغییری ایجاد شود.

قرص اورژانسی را چگونه مصرف کنیم

قرص اورژانسی زمانی که رابطه کنترل نشده ای داشتید می توانید از این دارو استفاده کنید و همانطور که از نامش پیداست کمتر از 72 ساعت باید مصرف شود تا نتیجه خوبی داشته باشد.

روش های مختلفی برای استفاده از قرص های اورژانسی وجود دارد که باید فقط از یکی از روش ها را برای پیشگیری استفاده کنید.

  • استفاده از قرص لوونورژسترل 0.75 میلی گرم 2 عدد یکجا در اولین فرصت
  • قرص ال دی که مصرف ان در اولین فرصت 4 عدد و 12 ساعت بعد نیز 4 عدد
  • قرص HD دو عدد در اولین فرصت و دو عدد 12 ساعت بعد
  • مصرف قرص HD می بایست 2 عدد در اولین فرصت و 2 عدد 12 ساعت بعد مصرف شود
  • قرص الا یک قرص در اولین فرصت که این قرص را می توان تا 120 ساعت پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده استفاده کرد.

عوارض مصرف قرص اورژانسی

قرص های اورژانسی می توانند عوارضی را برای افراد داشته باشند که شایعترین آنها درد شکمی، حالت تهوع، خستگی و قاعدگی دردناک می باشد که در صورت شدید بودن این عوارض می بایست به پزشک مراجعه کنید.

قرص اورژانسی فقط در موارد اضطراری باید استفاده شود و نباید به طور دائمی از آن استفاده کنید و این دارو را باید حتما در طی 72 ساعت استفاده شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.