شفا مگ

قرص سیپرالکس: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص سیپرالکس در اشکال 10، 20 میلی گرم یک داروی ضد افسردگی و ضد اضطراب می باشد که جهت درمان افسردگی، مشکلات پانیک، اختلال وسواس و اضطراب تجویز می شود.

قرص سیپرالکس

نام دارو: سیپرالکس

نام تجاری دارو: اس سیتالوپرام

اشکال دارویی: قرص سیپرالکس 10 میلی گرم، قرص سیپرالکس 20 میلی گرم

سیپرالکس از دسته داروهای ضد افسردگی و اضطراب می باشد که با مهار کننده انتخاب مجدد سروتونین به درمان افسردگی، اضطراب و مشکلاتی از قبیل حملات ترس کمک می کند. این دارو ممکن است جهت درمان اختلال وسواس، مشکلات قبل از قاعدگی تجویز شود.

قرص سیپرالکس چیست

سیپرالکس یک داروی ضد افسردگی و اضطراب است که جهت درمان مشکلات افسردگی و اضطراب، علائم وسواس، مشکلات پانیک و اختلال پیش قاعدگی تجویز می شود.

مکانیسم اثر قرص سیرالکس مهار انتخابی مجدد سروتونین است، سروتونین یک ماده شیمیایی است که در مغز تولید شده و در فضای بین نورون ها افزایش می یابد و باعث کاهش علائم افسردگی می شود.

قرص سیپرالکس پس از مصرف به خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و مدت زمان رسیدن به اوج غلظت پلاسمایی این دارو 4 ساعت می باشد و نیمه عمر سیپرالکس 35 ساعت میبادش.

موارد مصرف سیپرالکس

سیپرالکس در موارد اختلالات افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد و جهت درمان افسردگی، اختلال وسواس و حملات ترس تجویز می شود.

قرص سیپرالکس همچنین جهت درمان برخی مشکلات قاعدگی، بی اشتهایی عصبی، اختلال ترس، ترس پس از سانحه مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مهم مصرف سیپرالکس

اگر به سیپرالکس حساسیت داریو نباید از این دارو استفاده کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.

اگر از داروهای MAO در 14 روز گذشته استفاده کرده اید نباید از سیپرالکس استفاده کنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است عوارض خطرناکی به همراه دارد.

سیپرالکس در دوران بارداری منع مصرف دارد و نباید در این دوران از این دارو استفاده شود، زیرا بر اساس طبقه بندی دارو در دوران بارداری در گروه C بارداری قرار دارد. این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده اسیب جدی برساند.

سیپرالکس به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به شیرخوار آسیب جدی وارد کند، حتما قبل از تجویز سیپرالکس با پزشک خود درباره شیردهی مشورت کنید.شاید لازم باشد شیردهی را تا پایان درمان متوقف کنید.

اگر سابقه بیماری های کبدی و کلیوی دارید ممکن است این دارو به راحتی از بدن پاک نشود، به همین خاطر افرادی با سابقه این بیماری ها نباید از این دارو استفاده کنند.

اگر دچار مشکلات لخته شدن خون، گلوکوم، تشنج و اختلال دو قطبی هستید نباید از این دارو استفاده کنید و حتما پزشک را از بیماری خود مطلع سازید.

ممکن است برخی افراد در زمان مصرف این دارو دچار سندروم سروتونین شوند که علائم سفتی ماهیچه ، لرزش و تشنج، سردرگمی شدید  می باشد میبایست سریعا به پزشک مراجعه کنند.

نحوه مصرف سیپرالکس

نحوه مصرف سیرالکس می بایست حتما با تجویز پزشک انجام شود زیرا ممکن است مقدار مصرف و دوزهای این دارو توسط پزشک برای نتیجه بهتر تغییر داده شود.

سیپرالکس را می توان قبل از غذا یا بعد از غذا مصرف کرد. طول درمان با سیپرالکس حدود 1 تا 4 هفته می باشد که در طول درمان داروها را حتما به موقع مصرف کنید.مصرف سیپرالکس در شب و قبل از خواب بهترین زمان مصرف دارو می باشد که با علائم خواب آلودگی نیز در طول روز مواجه نشوید.

هرگز سیپرالکس را سرخود قطع نکنید زیرا ممکن است دچار عوارض ترک دارو شوید و حتما برای قطع دارو با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی سیپرالکس

سیپرالکس ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض ممکن است خفیف یا شدید باشد، اگر علائم طی چند ساعت یا چند روز از بین نرفت می بایست با پزشک تماس بگیرید.برخی از عوارض های جانبی ممکن است شدید و جدی باشد که در صورت مشاهده علائم می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع سیرالکس شامل سرگیجه، خواب آلودگی ضعیف، تعریف و احساس لرز، مشکلات خواب ، خشکی دهان و از دست دادن اضطراب است.

مصرف سیپرالکس ممکن است در برخی افراد باعث مشکلات جنسی شود که می بایست با پزشک خود مشورت کنند، البته این مشکل با اتمام دوره درمان بهبود می یابد.

سیپرالکس ممکن است در برخی افراد نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک مانند تورم صورت، لب، زبان یا گلو و راش پوستی ، کهیر، تنفس دشوار ایجاد کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی جدی مصرف سیپرالکس شامل موارد زیر است:

  • احساس سبکی
  • تاری دید، تونل دید، درد چشم یا تورم
  • سردرد با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید، ضعف، ضربان قلب زیاد
  • واکنش شدید سیستم عصبی که علائم آن شامل سفت شدن عضلات، تب بالا، تعریق
  • مقادیر زیادی سروتونین در بدن با علائم توهم، تب، ضربان قلب بالا، رفلکس بیش فعال، تهوع، استفراغ، اسهال، غش کردن
  • سطح پایین سدیم در بدن که علائم آن شامل سردرد، سردرگمی، ضعف شدید، استفراغ، احساس بی ثباتی

عوارض ترک سریع سیپرالکس شامل اضطراب شدید، تغییر در خلق و خو، احساس بی قراری، تغییر عادت خواب، سردرد شدید، تعریق، حالت تهوع، سرگیجه می باشد. در برخی افراد ممکن است احساس لرزش های مکرر و سردرگمی نیز ایجاد شود.

این لیست کامل از عوارض جانبی سیپرالکس نمی باشد به همین خاطر اگر علائمی مشکوک را مشاهده کردید می بایست به پزشک خود اطلاع دهید. البته پزشک معالج به تمام عوارض جانبی این دارو واقف است و قطعا می داند که فواید این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن است.

تداخل دارویی قرص سیپرالکس

سیپرالکس با برخی از داروها تداخل دارویی دارد و اگر داروهای در تداخل با سیپرالکس همزمان مصرف شوند ممکن است روی اثر آنها تاثیر بگذارد و ایجاد عوارض جانبی کند.

داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند می تواند شدت خواب آلودگی را بیشتر کنند و عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. به همین خاطر اگر داروهای خواب، داروهای مخدر و همچنین داروهای ضد اضطراب و افسردگی مصرف می کنید حتما پزشک خود را قبل از تجویز سیپرالکس در جریان قرار دهید.

  • داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین
  • داروهای میگرنی تریپتان
  • داروهای MAO که نمونه از این داروها عبارتند از ایزوکارباکسید، فنلزین، ترنیل سیپرومین
  • داروی ضد روان پریشی مانند پیموزید
  • داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، فلوکستین، فلووکساین، پاروکستین، سرترالین
  • داروهایی که بر روی سیستم عصب مرکزی تاثیر می گذارند مانند گاباپنتین
  • قرص های خواب مانند استازولام ، تمازپام ، زولپیدم
  • لیتیوم
  • تریپتوفان
  • داروهای کاهش دهنده اسید معده
  • داروهای بنزودیازپین ها مانند دیازپام ، کلونازپام ، زاناکس ، لورازپام

سلب مسئولیت: هدف ما این است که اطلعات مناسب و فعلی را در اختیار شما قرار دهید. اما به دلیل اینکه داروها در هر شخص فعل و انفعالات متفاوتی دارد ، نمی توان تضمین کرد که این اطلاعات شامل همه فعل و انفعالات ممکن است. همچنین این اطلاعات جایگزینی برای مشاوه پزشکی نیست. حتما در مورد تداخلات احتمالی با تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.