شفا مگ

ازیپم: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

قرص ازیپم 10 و 20 میلی گرم یک داروی ضد افسردگی و ضد اضطراب است که برای درمان افسردگی، پانیک، اختلال وسواس، اضطراب، مشکلات قبل از قاعدگی تجویز می شود.

قرص ازیپم

ازیپم چیست | موارد مصرف | هشدارهای مصرف | نحوه مصرف | عوارض جانبی | تداخل دارویی


نام دارو: ازیپم

نام تجاری دارو: اس سیتالوپرام

اشکال دارویی: قرص ازیپم 10 میلی گرم، قرص ازیپم 20 میلی گرم

ازیپم (Ezipam) داروی ضد افسردگی است که در دسته داروهای مهار کننده انتخاب مجدد سروتونین قرار دارد. این دارو کمک به درمان علائم افسردگی و حملات ترس در افراد می کند.

قرص ازیپم علاوه بر درمان افسردگی و اضطراب برای مواردی چون اختلال وسواس، مشکلات قبل قاعدگی و کاهش اشتهای عصبی نیز توسط پزشک تجویز می شود.

ازیپم چیست

ازیپم یک داروی ضد افسردگی و اضطراب است که مکانیسم عمل آن مهار انتخابی مجدد سروتونین است برای افرادی که دچار مشکلات افسردگی و اضطراب هستند تجویز می شود. ازیپم یک داروی درمانی برای بیماران با علائم وسواس و پانیک نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سروتونین یک ماده شیمایی است که در مغز تولید می شود و در فضای بین نورون ها افزایش می یابد و باعث کاهش علائم افسردگی و اضطراب در افراد می شود.

ازیپم در دسته داروهای مهار کننده های انتخاب مجدد سروتونین قرار دارد و به راحتی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود،پس از جذب دارو حدود 4 ساعت طول می کشد تا به اوج اثر خود برسد. نیمه عمر ازیپم حدود 35 ساعت در بدن می باشد.

موارد مصرف ازیپم

ازیپم یک داروی مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین است که در موارد درمان مشکلات افسردگی، اختلال وسواس و حملات ترس مصرف می شود، اما بیشتر موارد مصرف آن برای درمان افسردگی می باشد.

موارد مصرف دیگر ازیپم برای درمان مشکلات قاعدگی و گرگرفتگی پس از یائسگی، اختلال ترس، وسواس، استرس، ترس پس از سانحه و بی اشتهایی عصبی می باشد.

هشدارهای مهم مصرف ازیپم

ممکن است برخی افراد به ازیپم حساسیت داشته باشند و با مصرف آن علائم آلرژیک مانند تنگی نفس، تورم صورت، لب و دهان و بثورات پوستی ایجاد شود. اگر به این دارو حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد.

یکی از مواردی که باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که اگر در 14 روز گذشته از داروهای MAO استفاده کردید نباید از ازیپم استفاده کنید و حتما با پزشک خود مشورت کنید. مصرف ازیپم با داروهای MAO عوارض خطرناکی را به همراه دارد.

ازیپم در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزان متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

ازیپم به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به شیرخوار آسیب جدی وارد کند، حتما قبل از تجویز ازیپم با پزشک خود درباره شیردهی مشورت کنید.شاید لازم باشد شیردهی را تا پایان درمان متوقف کنید.

ازیپم را حتما با تجویز پزشک باید مصرف کرد و مقدار مصرف و دوز مصرف آن باید توسط پزشک مشخص شود، همچنین این دارو برای افراد زیر 18 سال مجاز نمی باشد، مگر اینکه پزشک تجویز کند.

اگر سابقه بیماری های کبدی و کلیوی دارید ممکن است این دارو به راحتی از بدن پاک نشود، به همین خاطر افرادی با سابقه این بیماری ها نباید از این دارو استفاده کنند.

مصرف ازیپم برای افرادی که مشکل لخته شدن خون، گلوکم زاویه بسته، تشنج، عدم تعادل الکترولیت، اختلال دو قطبی دارند منع مصرف دارد و نباید این افراد از این دارو استفاده کنند.

عوارض قطع ازیپم شامل مشکل در تغذیه، تنفس، تشنج، سفتی عضلات یا گریه کردن مداوم می باشد که اگر هر یک از این علائم مشاهده کردید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

در زمان مصرف ازیپم ممکن است بیمار دچار سندرم سروتونین شود و اگر در زمان مصرف این دارو دچار سفتی ماهیچه، لرزش و تشنج، آشفتگی، سردرگمی، شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

نحوه مصرف ازیپم

ازیپم را می تواند قبل از غذا یا بعد از غذا مصرف کرد، اما نکته اینجاست که هر زمان که دارو را مصرف می کنید آن را به همان شکل مصرف کنید. به طور مثال اگر همیشه قبل از غذا مصرف میکنید ،در روز های دیگر بعد از غذا مصرف نکنید.

در برخی موارد پزشک برای نتیجه بهتر از دارو و درمان ممکن است مقدار دوز ها را تغییر دهد، به همین خاطر حتما باید این دارو را زیر نظر پزشک مصرف کنید و از مصرف سرخود این دارو جدا خودداری کنید.

همچنین این دارو برای شرایط پزشکی شما تجویز شده است و به هیچ عنوان این دارو را به شخص دیگری معرفی نکنید زیرا ممکن است عوارض جانبی خطرناکی برای فرد دیگر داشته باشد.

طول درمان با ازیپم معمولا 1 تا 6 هفته می باشد و می بایست در طول درمان داروها را به موقع مصرف کنید و اگر بعد از 4 هفته علائم بهبودی حاصل نشد به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

نکته ای که در مصرف ازیپم باید در نظر داشته باشید این است که سرخود این دارو را قطع نکنید زیرا ممکن است دچار عوارض ترک دارو شوید. حتما توسط پزشک و با کاهش دارو این دارو را باید قطع کرد.

مصرف ازیپم در شب و قبل از خواب بهترین زمان مصرف دارو می باشد که با علائم خواب آلودگی نیز در طول روز مواجه نشوید.

عوارض جانبی ازیپم

عوارض جانبی ازیپم ممکن است در برخی افراد ایجاد شود و این عوارض می تواند خفیف باشد و طی چند ساعت تا چند روز و با تطبیق بدن به این دارو از بین برود. اما اگر عوارض از بین نرفت و یا شدید بود می بایست سریعا به پزشک معالج یا فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

عوارض جانبی شایع ازیپم شامل موارد زیر است که ممکن است طی چند روز از بین برود ، اما اگر علائم شدید شد یا از بین نرفت باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • سرگیجه، خواب آلودگی ضعف
  • تعریق، احساس لرزش یا اضطراب
  • مشکلات خواب
  • خشکی دهان، از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع، یبوست
  • خمیازه
  • ناتوانی جنسی

ازیپم ممکن است در برخی افراد نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک مانند تورم صورت، لب، زبان یا گلو و راش پوستی ، کهیر، تنفس دشوار ایجاد کند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

افرادی ممکن است در زمان مصرف ازیپم دچار تغییرات روحی و رفتاری، اضطراب، حملات هراس، مشکل در خواب یا احساس تحریک، پرخاشگری و بی قراری شوند. در صورت مشاهده این علائم یا هر گونه علائم جدید یا وخیم تر شدن بیماری به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

ازیپم ممکن است باعث شود سطح سدیم در بدن برخی افراد پایین آید که در صورت مشاهده علائم سردرد، سردگمی، ضعف شدید، استفراغ و از دست دادن هماهنگی می بایست با پزشک تماس بگیرید.

واکنش های شدید سیستم عصبی می تواند از عوارض جانبی مصرف ازیپم باشد که علائمی چون سفتی عضلات، لرزیدن، ضربان قلب، گیجی، تب بالا به همراه دارد و در صورت داشتن این علائم می بایست به پزشک مراجعه کنید.

یکی از عوارض جانبی قرص ازیپم سندرم سروتونین است که علائم توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان سریع قلب، سفتی عضلات، از بین رفتن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ به همراه دارد. در صورت مشاهده این علائم بیمار باید حتما به پزشک یا فوریت های پزشکی مراجعه کند.

آیا قرص ازیپم خواب آور است: ازیپم ممکن است در برخی افراد خواب آلودگی کمی ایجاد کند، به همین خاطر مصرف سیتالوپرام در شب و قبل از خواب بهترین زمان مصرف دارو می باشد که با علائم خواب آلودگی نیز در طول روز مواجه نشوید.

این لیست کامل از عوارض جانبی ازیپم نمی باشد به همین خاطر اگر علائمی مشکوک را مشاهده کردید می بایست به پزشک خود اطلاع دهید. البته پزشک معالج به تمام عوارض جانبی این دارو واقف است و قطعا می داند که فواید این دارو بیشتر از عوارض جانبی آن است.

عوارض قطع مصرف ازیپم

قرص ازیپم را نباید بدون تجویز پزشک قطع کنید، زیرا ممکن است دچار عوارض جانبی ترک دارو شوید، برای جلوگیری از عوارض ترک دارو دوز ها باید به آهستگی و با تشخیص پزشک قطع شود.

عوارض ترک سریع ازیپم شامل اضطراب شدید، تغییر در خلق و خو، احساس بی قراری، تغییر عادت خواب، سردرد شدید، تعریق، حالت تهوع، سرگیجه می باشد. در برخی افراد ممکن است احساس لرزش های مکرر و سردرگمی نیز ایجاد شود.

تداخل دارویی قرص ازیپم

ازیپم با برخی از داروها تداخل دارویی دارد و اگر داروهای در تداخل با ازیپم همزمان مصرف شوند ممکن است روی اثر آنها تاثیر بگذارد و ایجاد عوارض جانبی کند.

داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند می تواند شدت خواب آلودگی را بیشتر کنند و عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. به همین خاطر اگر داروهای خواب، داروهای مخدر و همچنین داروهای ضد اضطراب و افسردگی مصرف می کنید حتما پزشک خود را قبل از تجویز ازیپم در جریان قرار دهید.

برای جلوگیری از تداخل دارویی ، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند، به همی خاطر اگر داروهای دیگری مصرف می کنید یا گیاهان دارویی استفاده می کنید به پزشک خود بگویید.

برخی از داروهایی که ممکن است با ازیپم تداخل داشته باشند را در ادامه ذکر کرده ایم، اما تمام داروهایی که ممکن است با ازیپم تداخل داشته باشد نمی باشد به همین خاطر قبل از تجویز تمام داروهای خود را به پزشک اعلام کنید.

ازیپم با داروهای رقیق کننده خون تداخل دارد و می تواند خطر خونریزی را بیشتر کند. داروهایی مانند وارفارین اگر مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای غیر استروئیدی مانند دیکلوفناک ایبوپروفن، ایندومتاسین، کتریولاک، ناپروکسن از جمله داروهایی هستند که ممکن است با ازیپم تداخل داشته باشد.

برخی از داروهای میگرنی به نام تریپتان ممکن است به طور مشابه با ازیپم کار کند و مصرف آنها با ازیپم می تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. نمونه داروهای میگرنی عبارتند از :

  • ریزاتریپتان
  • ناراتریپتان
  • التریپتان
  • زولمیتریپتان

برخی از داروهای افسردگی ممکن است با ازیپم تداخل داشته باشند و باعث خطر عوارض جانبی را افزایش دهند. برخی از این داروها عبارتند از:

  • داروهای MAO که نمونه از این داروها عبارتند از ایزوکارباکسید، فنلزین، ترنیل سیپرومین
  • داروی ضد روان پریشی مانند پیموزید
  • داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، فلوکستین، فلووکساین، پاروکستین، سرترالین
  • داروهایی که بر روی سیستم عصب مرکزی تاثیر می گذارند مانند گاباپنتین
  • قرص های خواب مانند استازولام ، تمازپام ، زولپیدم
  • داروهای بنزودیازپین ها مانند دیازپام ، کلونازپام ، زاناکس ، لورازپام

مصرف داروهای کاهش دهنده اسید معده مانند سایمتیدین، ممکن است سطح ازیپم را در بدن افزایش داده و خطر عوارض جانبی را در فرد افزایش دهد.

مصرف داروهای سروتونرژیک همزمان با ازیپم ممکن است خطر ابتلا به سندرم سروتونین را افزایش دهد که عوارض خطرناکی به همراه دارد و حتی می تواند کشنده باشد. برخی از این داروها شامل موارد زیر است:

  • مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین مانند فلوکستین
  • مهار کننده های بازگشت مجدد سروتونین - نوراپی نفرین مانند دولوکستین
  • دارهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند کلومیپرامین
  • لیتیوم
  • تریپتوفان
  • آمفتامین ها

سلب مسئولیت: هدف ما این است که اطلعات مناسب و فعلی را در اختیار شما قرار دهید. اما به دلیل اینکه داروها در هر شخص فعل و انفعالات متفاوتی دارد ، نمی توان تضمین کرد که این اطلاعات شامل همه فعل و انفعالات ممکن است. همچنین این اطلاعات جایگزینی برای مشاوه پزشکی نیست. حتما در مورد تداخلات احتمالی با تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.