شفا مگ

خواص تخمه آفتابگردان برای مو، پوست و سلامتی

تخمه آفتابگردان دارای خواص زیادی برای مو، پوست است و به علت ارزش غذایی بسیار بالایی که دارد، می تواند برای لاغری، اسپرم، دیابت و سلامتی بسیار مفید باشد.

خواص تخمه آفتابگردان برای مو، پوست و سلامتی

تخمه آفتابگردان بیشتر به دلیل استفاده در تولید روغن های خوراکی بسیار محبوبیت کسب کرده است.اما آیا میدانید که تخمه آفتابگردان فواید زیادی برای پوست، مو و حتی سلامتی دارد. در ادامه به خواص تخمه آفتابگردان برای پوست و مو و همچنین عوار جانبی آن می پردازیم.

تخمه آفتابگردان چیست

تخمه آفتابگردان دو نوع می باشد که نوع اول بیشتر برای استخراج روغن های خوراکی و نوع دوم آن برای استفاده خوراکی پروش داده می شود. تخمه آفتابگردان که از گلهای بزرگ آفتابگردان برداشته می شود، اساسا میوه این گیاه می باشد. دانه های آفتابگردان خوراکی در پوسته های سیاه راه راه یا سفید پوشانده شده اند و برای استفاده از دانه ها می بایست پوست آنها گرفته شود. به طور کلی دانه هایی که از پوسته های سیاه برداشته می شود بیشتر برای ساخت روغن استفاده می شود.

دانه های آفتابگردان نه تنها مغذی هستند، بلکه برای سلامتی و ظاهر کلی ما بسیار مناسب می باشند.

ارزش تغذیه ای تخمه آفتابگردان

دانه های ریز مغز آفتابگردان جاوی مواد مغذی زیادی هستند که ترکیبات اصلی آن 20 درصد پروتئین، 35 درصد روغن، مواد معدنی و حدود 31 درصد اسید های چرب اشباع نشده می باشند.

تخمه آفتابگردان از نظر ویتامین های ضروری حاوی مس، منگنز، آهن، روی، منیزیم، فسفر، پتاسیم، کلسیم و سلنیوم می باشد،همچنین سرشار از فیبر غذایی و اسیدهای چرب ضروری می باشد. تخمه آفتابگردان حاوی ترکیبات گیاهی فراوانی مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند.

کالری تخمه آفتابگردان 163 کالری می باشد و همچنین تخمه آفتابگردان حاوی عناصر آلکالوئید ها، تانن ها، ساپونین ها، ترپن ها، استروئید ها و توکوفرول ها می باشد.

خواص تخمه آفتاب گردان برای سلامتی

دانه آفتابگردان بسیار مغذی و می تواند برای سلامت بسیار مفید باشد و سرشار از ویتامین E، کلسیم، فیتوسترول ها و مواد مغذی متعددی است که به سلامت بدن کمک می کند.

سلامت گوارش را بهبود می بخشد

دانه های آفتابگردان با داشتن فیبرهای غذایی نامحلول بسیار زیاد، ممکن است تا حد زیادی به هضم غذا کمک کند و دانه های خام باثع تقویت عملکرد گوارش شده و یبوست را از بین می برد.

خاصیت آنتی اکسیدانی قوی

دانه آفتابگردان حاوی آنتی اکسیدان های قوی می باشد که می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند و از اکسیداسیون کلسترول خون جلوگیری کند تا رگ های خونی مسدود نشوند. همچنین از بیماری های انسداد شریان، سکته مغزی، انسداد قلبی و حمله قلبی نیز جلوگیری می کند.

از بین بردن کلسترول بد

ضمن جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول، دانه های آفتابگردان نیز سطح کلسترول بد در جریان خون را کاهش می دهند. آنها حاوی فیبر غذایی، فیتواسترول ها و چربی های اشباع نشده هستند که یاعث کاهش کلسترول بد یا لیپوپروتئین ها می شود

مهار رشد سرطانی

خاصیت آنتی اکسیدانی دانه آفتابگردان برای کاهش آسیب سلولی بسیار عالی است و حتی گاهی اوقات نیز کاملا متوقف می شوند. آنها حاوی چند ترکیب ضد سرطان زای طبیعی مانند فیتواسترول ها، لیگنان ها هستند که باعث مهار رشد سلولهای سرطانی و همچنین ازبین بردن آنها می شود. آنها نقش بسیار مهمی در محافظت از سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ دارند.

سطح قند خون را کنترل می کند

خاصیت آنتی اکسیدانی تخمه آفتابگردان برای افراد دیابتی بسیار مفید است. دانه های خام سطح قند خون ما را کنترل می کنند و به بدن ما کمک می کنند تا قند خون را نرمال نگه دارد تا دچار فشار خون بالا نشویم.

سلامت استخوان را حفظ می کند

دانه های آفتابگردان به علت داشتن کلسیم و منیزیم زیاد از استخوان های ما محافظت می کند. همچنین مس موجود در دانه های آفتابگردان برای فعال سازی آنزیم ها بسیار مهم است و باعث تقویت قدرت و انعطاف پذیری استخوان ها می شود .

درمان بیماری های التهابی

ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان دارای اثرات ضد التهابی شگفت انگیزی برای بدن هستند و باعث می شود ما را از بیماری های التهابی مختلف مانند آسم، آرتریت روماتوئید، ارتروز و غیره در امان نگه می دارد.

خواص تخمه آفتابگردان برای پوست

زمانی که تغذیه کاملی داشته باشید، می توانید به راحتی پوست براق و بی عیب و نقصی داشته باشید که این کار از عهده تخمه آفتابگردان بر می آید.

کاهش پیری زودرس

تخمه آفتابگردان دارای ویتامین E می باشد که به عنوان یک داروی طبیعی قدرتمند برای پیری زودرس درنظر گرفته می شود. آنا از پوست در برابر آسیب های رادیکال آزاد، آسیب های ناشی از آفتاب و آسیب های محیطی محافظت می کنند و برای جلوگیری از علائم پیری و حفظ نشان و ماندگاری پوست ضروری است

محافظت در برابر اشعه آفتاب

مس موجود در تخمه آفتابگردان باعث می شود تولید ملانین در بدن به خوبی انجام گیرد و از این طریق پوست ما را در برابر اثرات مضر خورشید محافظت کرده و آنها را تا حد ممکن سالم نگه می دارد.

خواص ضد باکتری برای پوست

اسیدهای چرب ضروری اسید لینولئیک، اسید پالمیتیک، اسید اولئیک موجود در تخمه آفتاب گردان دارای خواض ضد باکتریایی قدرتمندی است که باعث درمان عفونت ها و سایر موارد پوستی می شوند.

سلامت پوست

تخمه آفتاب گردان سرشار از مواد مغذی است و به راحتی می تواند مواد غذایی مورد نیاز پوست و رطوبت کافی را برای سلول های پوستی فراهم کند تا پوست نرم، صاف و سالم بماند.

خواص تخمه آفتابگردان برای مو

برای داشتن موی شاداب و سالم می بایست مواد مغذی بدن تامین شود و تخمه افتابگردان می تواند به راحتی تمام مواد مغذی مورد نیاز مو را فراهم کند.

تحریک در رشد مو

ویتامین E و روی موجود در تخمه آفتاب گردان رشد مو و لطافت مو را به طرز چشمگیری تقویت می کنند. هر دو این مولفه ها قادر به افزایش گردش خون در پوست سر می باشد و از این طریق باعث تحریک کردن فولیکول ها می شود.

متوقف کردن ریزش مو

این دانه ها با ویتامین B6 یا پیریدوکسین غنی شده اند ، که باعث افزایش جذب روی در بدن ما می شود و اکسیژن بیشتری را برای پوست سر ما تأمین می کند. با تامین این مواد مغذی ریزش موهای کمتری خواهید داشت و از ریزش حاد جلوگیری می کنند.

مرطوب کردن الیاف مو

تخمه افتاب گردان حاوی اسیدهای چرب ضروری ، به ویژه اسیدهای چرب امگا 6 می باشد که با این ترکیبات می تواند مرطوب کننده طبیعی مناسبی برای مو باشد. تخمه آفتابگردان رطوبت از دست رفته مو را بازیابی می کند و از خشک شدن آن جلویگری می کند که باعث تقویت موهای سالم می شود.

مضرات تخمه آفتابگردان

اگر تخمه آفتاب گردان را به مقدار زیاد مصرف کنید منجر به بروز عوارض جانبی مانند یبوست، اسهال، واکنش های آلرژیک، آکنه شدید می شود.

جویدن دانه های آفتاب گردان می تواند استرس بی رویه ای را بر روی دندان های شما ایجاد کند و از این طریق باعث از بین رفتن مینای دندان و حتی شکستگی شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.