شفا مگ

ژل دیفرین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

ژل دیفرین یک داروی شبه رتینوئید است که جهت درمان مشکلات موضعی پوستی نظیر جوش، لک صورت، جوش سر سیاه و آکنه هایی با شدت متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

ژل دیفرین

دیفرین یا آداپالن یک داروی رتینوئید است که جهت درمان های پوستی از قبیل جوش و لک صورت تجویز می شود که این دارو به شکل پماد یا ژل می باشد.این دارو باعث کاهش تورم و التهاب می شود و با تاثیر خوبی که بر سلول ها می گذارد باعث بهبودی سریع جوش می شود.

ناگفته نماند برای استفاده از این کرم باید صبور باشید، زیرا این دارو ممکن است بین 8 تا 12 هفته تاثیرات مثبت خود را نشان دهد.این دارو را با توصیه پزشک مصرف کنید تا بهترین تاثیر را برایتان داشته باشد.

ژل دیفرین ممکن است در 2 تا 4 هفته اول باعث خشکی پوست شما شود و همچنین خارش یا سوزش خفیفی احساس کنید، حتی در برخی موارد آکنه شما بدتر می شود که این موارد با ادامه دارو کاهش پیدا می کند. اما برای اطمینان بیشتر با پزشک معالج خود مشورت کنید.

دیفرین چیست و چه کاربردی دارد

دیفرین یک دارویی رتینوئیدی می باشد که به شکل ژل یا کرم در دسترس است و می تواند برای درمان موضعی آکنه های همراه با جوش چرکی موثر باشد و باعث کاهش شدت جوش ها شود.

دیفرین یک ترکیب شبه رتینوئیدی می باشد و با تاثیر بر رشد سلول ها باعث کاهش تورم و التهاب می شود که با شروع مصرف حدود 8 تا 12 هفته طول می کشد تا اثربخشی خود را شروع کند. نیمه عمر ژل دیفرین در هر فردی متفاوت است و حدود 7 تا 51 ساعت طول می کشد.

نکات مهم قبل از مصرف ژل دیفرین

برای استفاده از ژل آداپالن می بایست برخی نکات را تجوه داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از این دارو گرفته و خطری برای شما ایجاد نکند.

قبل از زمان استفاده از ژل دیفرین می بایست محل مورد نظر برای استفاده از ژل دیفرین را به آرامی با آب و صابون تمیز کنید و سپس آن منطقه را به خوبی خشک کنید. دستان خود را نیز برای زدن ژل به بروی پوست، شسته و خشک کنید.

ژل دیفرین زمانی که استفاده می شود باعث افزایش حساسیت پوست فرد به نور خورشید خواهد شد که برای جلوگیری از مشکلات پوستی، نباید در معرض شدید نور آفتاب قرار بگیرید. بهتر است روزانه از کرم ضد آفتاب نیز استفاده کنید. اگر پوست شما در زمان استفاده از این ژل دچار آفتاب سوختگی یا تاول پوستی شدید شد حتما به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

ژل دیفرین را بر روی برش یا خراش یا مناطق آفتاب زده و یا برای پوست مبتلا به اگزما استفاده نکنید، اگر این موارد در پوست شما وجود دارد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

زمان استفاده از ژل دیفرین باید توجه داشته باشید که از محصولات حاوی گوگرد و اسید سالیسیلیک  استفاده نکنید، زیرا ممکن است دیفرین با این محصولات تداخل داشته باشد.

نحوه مصرف ژل دیفرین

نحوه مصرف ژل دیفرین معمولا یک بار در روز می باشد و بهترین زمان مصرف ژل دیفرین قبل از خواب می باشد تا بتواند اثربخشی بهتری برای مشکل شما داشته باشد.

زمانی که شروع به استفاده از ژل دیفرین کرده اید، ممکن است در چند هفته اول احساس کنید آکنه شما بدتر شده است و نتیجه این دارو ممکن است 8 تا 12 هفته طول بکشد. سعی کنید این دارو را مرتب طبق تجویز پزشک خود استفاده کنید تا نتیجه خوبی از این دارو بگیرید.

ژل دیفرین برای استفاده موضعی درمان شما تجویز شده است و به هیچ عنوان نباید به چشم یا لب، همچنین ناحیه داخلی لب یا داخل بینی و دهان وارد شود.

زمانی ممکن است این دارو به چشم شما وارد شود، اگر این اتفاق افتاد سریعا با مقدار زیادی آب چشم را شستشو دهید و در صورت بروز تحریکات چشمی با پزشک خود تماس بگیرید.

ژل دیفرین را بر روی برش یا خراش یا مناطق آفتاب زده و یا برای پوست مبتلا به اگزما استفاده نکنید، اگر این موارد در پوست شما وجود دارد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی ژل دیفرین

عوارض جانبی که ممکن است ژل دیفرین در برخی افراد ایجاد کند احساس گرما یا لکه بینی می باشد که بعد از استفاده از این دارو ممکن است رخ دهد.

استفاده از ژل دیفرین ممکن است در هفته های اول باعث ایجاد قرمزی پوست، خشکی، خارش، پوسته پوسته شدن و سوزش خفیف و حتی بدتر شدن آکنه شود. این عوارض جانبی طی 2 تا 4 هفته اول ممکن است ایجاد شود که معمولا با ادامه درمان کاهش می یابد، اگر این عوارض کاهش پیدا نکرد یا شدیدتر شد حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی نادر ژل دیفرین شامل قرمزی شدید پوستی، تحریک پوست، احساس سوزش شدید، قرمزی چشم، تورم پلک و تغییر رنگ پوست می باشد که در صورت مشاهده این عوارض سریعا به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

ژل دیفرین ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند و علائمی نظیر بثورات پوستی، خارش، تورم زبان و گلو، سرگیجه شدید داشته باشد که در صورت مشاهده مصرف دارو را قطع و به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی ژل دیفرین نمی باشد و در صورت مشاهده هرگونه علائم جدی و مشکوک سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخلات دارویی ژل دیفرین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهد.برخی از داروها ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند.

ژل دیفرین ممکن است با محصولات حاوی اسید گلیکولیک، الکل، آهک و منتول تداخل داشته باشد و نباید این محصولات را با ژل دیفرین مصرف کنید. اگر از این محصولات قبل از تجویز استفاده می کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در زمان استفاده از ژل دیفرین نباید از صابون ها و موادر آرایشی و همچنین موادی که خاصیت خشک کنندگی قوی دارند استفاده کنید، در صورت استفاده ممکن است عوارض جانبی را ایجاد کند.

ژل دیفرین با محصولات بنزوئیل پراکسید یا آنتی بیوتیک ها تداخل دارند و نباید به طور همزمان از این داروها با ژل دیفرین در همان ناحیه از پوست استفاده شود.

ژل دیفرین ممکن است با برخی داروهای حاوی اسید سالیسیلیک، ریسورسینول و سولفور همچنین مینرال های حاوی مینرال ها حاوی آهن، فولات و ویتامین های A ،B ،E ،K تداخل داشته باشد.

ممکن است شما قبل از تجویز ژل دیفرین توسط پزشک، داروهایی را استفاده بکنید که باید به پزشک خود اعلام کنید تا پزشک تشخیص بدهد که داروهای مصرفی شما با ژل دیفرین تداخل نداشته باشد.

مصرف ژل دیفرین در دوران بارداری

ژل آداپالن از طریق پوست جذب می شود و ممکن است به نوزاد آسیب برساند و اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید نباید از این داور استفاده کنید.اگر در زمان استفاده این دارو باردار شدید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید و با او مشورت کنید.

مصرف ژل دیفرین در شیردهی

مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل میشود یا خیر ، قبل از شیردهی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.