شفا مگ

خواص شیر زردچوبه برای قاعدگی

خواص شیر زردچوبه برای زنانی که هر ماه گرفتگی قاعدگی دردناک را تجربه می کنند بسیار موثر است و با خواص ضد اسپاسمی به کاهش شدت و درد گرفتگی کمک می کند.

خواص شیر زردچوبه برای قاعدگی

چرخه یا دوره های قاعدگی در زنان چالش های زیادی را ایجاد می کند، برخی از آنها علائمی را تجربه نمی کنند، در حالی که بری از آنها گذراندن این دوران برایشان بسیار دشوار است.

سندرم پیش از قاعدگی مرحله ای است که زنان قبل از شروع چرخه قاعدگی با تعدادی از علائم روبرو می شوند که شامل نوسانات خلقی، کمردرد، تحریک پذیری، نفخ، علائم شبه آنفولانزا و غیره می باشد. در برخی از انها در دوران قاعدگی خونریزی شدید، چرخه های نامنظم، ضعف و درد بدن، علائم معده آن را تجربه می کنند که برای بسیاری از خانم ها خسته کننده است.

قاعدگی بخشی از سلامت زنان است اما این بدان معنا نیست که نیازی به مراقبت پزشکی ندارد و هدف از درمان کاهش علائم در هنگام قاعدگی است.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کمک به درد، قرص های هورمونی برای کمک به تنظیم قاعدگی و عادی سازی خونریزی داده می شود و همچنین داروهایی که به علائم معده کمک می کنند تجویز می شود.

زردچوبه ادویه ای است است که دارای آنتی اکسیدان های کورکومینوئید ها می باشد و کورکومین یکی از این انتی اکسیدان ها می باشد که می تواند به درد قاعدگی کمک زیادی کند.

تاثیر شیر زردچوبه در دوران قاعدگی

کورکومین موجود در شیر زردچوبه می تواند در تسکین یا کاهش علائم قاعدگی بسیار موثر باشد و شما را از گرفتگی قاعدگی و درد خلاص کنند

کاهش علائم سندرم پیش قاعدگی

سندرم پیش قاعدگی تعدادی از علائم جسمی و عاطفی است که قبل از قاعدگی ایجاد می شود و از نظر عاطفی زنان می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند و دچار نوسانات خلقی و افسردگی شوند. در برخی از زنان ممکن است علائم خشم و پرخاشگری را از خود نشان بدهند.همچنین زنان از نظر جسمی در سندرم پیش قاعدگی علائمی شبیه به آنفولانزا، نفخ، درد عضلات، سردرد و درد کمر را ممکن است تجربه کنند.

مصرف شیر زردچوبه به مدت هفت روز قبل از قاعدگی به دلیل خاصیت ضد التهابی زردچوبه می تواند تغییرات خلقی و افسردگی را کاهش دهد.

کاهش درد و ضعف

کورکومین موجود در شیر زردچوبه خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و به عنوان یک داروی طبیعی ضد التهاب شناخته می شود. این آنتی اکسیدان می تواند فعالیت آنزیم هایی که باعث التهاب می شوند را مهار کند و تولید پروستاگلاندین ها که نقش مهمی در درد و التهاب دارند را کاهش دهد.

شیر زردچوبه یک ضد اسپاسم طبیعی

گرفتگی قاعدگی یا درد شکم یکی از شایع ترین علامتی است که در طول یا قبل از قاعدگی زنان با آن دچار می شوند. زردچوبه و کورکومین به عنوان ضد التهاب با کاهش تولید و مهار فعالیت عوامل التهابی به کاهش درد کمک می کند.

در مطالعات انجام شده مشخص شده زردچوبه خاصیت ضد اسپاسم دارد و می تواند برای مهار انقباضات و شل کردن عضلات صاف روده و رحم نقش مهمی را ایفا کند.

کاهش نوسانات خلقی و افسردگی

اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی یک شرایطی است که در آن زنان قبل از چرخه قاعدگی با افسردگی، تحریک پذیری و نوسانات شدید روبرو می شوند.

مطالعاتی که دانشمندان بر روی کورکومین انجام داده اند، دریافتند که کورکومین می تواند یک داروی ضد افسردگی باشد و به کاهش علائم اختلال افسردگی کمک زیادی کند. کورکومین می تواند مواد شمیمایی مغز را تعدیل کند و باعث مهار علائم اضطراب می شود.

کاهش نفخ و مشکلات معده

قبل از قاعدگی یا حتی در دوران قاعدگی ، زنان نفخ ،دردهای شکمی را زیاد تجربه می کنند.علاوه بر این مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای کاهش درد و ضعف باعث افزایش بیشتر اسید معده می شود.

شیر زردچوبه می تواند شما را از شر نفخ شکم و سوء هاضمه در مدت کوتاهی خلاص کند و همچنین باعث کاهش التهاب معده می شود.

عوارض جانبی شیر زردچوبه

اگر چه شیر زردچوبه فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ناراحتی شود و همچنین در بخری افراد ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.عوارض جانبی مصرف شیر زردچوبه شامل:

  • مشکلات گوارشی
  • درد شکم و گرفتگی شکم
  • حالت تهوع
  • اسهال و نفخ
  • واکنش آلرژیک ( به دلیل حساسیت به لاکتوز)

طرز تهیه شیر زردچوبه

دستور العمل های مختلفی برای تهیه شیر زردچوبه وجود دارد، البته تهیه اصلی این معجون مقداری زردچوبه اضافه شده به شیر گرم است. اما اگر می خواهید از مزایای کامل شیر زردچوبه بهرمند شوید می توانید از دستور العمل زیر استفاده کنید.

  • پودر زردچوبه یک چهارم قاشق چای خوری
  • پودر هل یک چهارم قاشق چای خوری
  • پودر زنجبیل خشک یک مقدار کم
  • یک فنجان شیر گرم
  • عسل یک قاشق ، اما اختیاری است

ابتدا یک ظرف کوچک برداشته و پودر زردچوبه، هل، زنجبیل را در ظرف مخلوط می کنید. سپس مقدار عسل را به آن اضافه کردن و خوب مخلوط کنید. در اخر شیر گرم را روی این مخلوط بریزید و آنها را مخلوط کنید. می توانید یک رشته زعفران را نیز به این معجون اضافه کنید تا طعم بهتری برای نوشیدنی ایجاد کند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.