شفا مگ

لگزوپرام چیست و چه عوارضی دارد

قرص لگزوپرام 10 یک داروی ضد افسردگی است که در موارد درمان استرس، افسردگی، مشکلات پیش قاعدگی و بی اشتهایی عصبی مصرف می شود و همچنین خواب آور می باشد.

قرص لگزوپرام

لگزوپرام یک داروی مهار کننده انتخاب مجدد سروتونین است که به عنوان داروی ضد افسردگی شناخته می شود و پزشکان برای درمان علائم افسردگی تجویز می کنند.

قرص لگزوپرام برای زنانی که دچار مشکلات پیش قاعدگی هستند و همچنین افرادی که مشکل بی اشتهایی عصبی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

لگزوپرام با نام های تجاری اس لگزوپرام، سیپرالکس و ایزیپم نیز در داروخانه ها به فروش می رسد و شکل دارویی آن قرص لگزوپرام 10 میلی گرم می باشد.

عوارض قطع لگزوپرام شامل مشکل در تغذیه، تنفس، تشنج، سفتی عضلات یا گریه کردن مداوم می باشد که اگر هر یک از این علائم مشاهده کردید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

آیا قرص لگزوپرام خواب آور است: لگزوپرام ممکن است خواب آور باشد، پس بهتر است قبل از خواب مصرف می باشد که با علائم خواب آلودگی نیز در طول روز مواجه نشوید.

عوارض جانبی لگزوپرام ممکن است در برخی افراد خشکی دهان، خستگی، خواب الودگی و تعریق باشد که این عوارض طی چند روز از بین می رود. اما اگر عوارض این دارو شدید بود حتما با پزشک می بایست تماس بگیرید.

در ادامه مقاله به اطلاعات کلی لگزوپرام برای بالا بردن اطلاعات کاربران پرداخته شده است، اما این اطلاعات به هیچ وجه جایگزین تجویز پزشک نمی باشد.مصرف هر قرصی بدون تجویز پزشک ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

لگزوپرام چیست

لگزوپرام یک داروی ضد افسردگی می باشد که برای درمان اختلالات افسردگی ، وسواس و پانیک تجویز می شود.البته از این دارو بیشتر برای درمان افسردگی استفاده می شود. این دارو متعلق به گروه داروهای مهار کننده های انتخاب مجدد سروتونین می باشد.

سروتونین یک مواد شیمیایی می باشد که در مغز تولید می شود و در فضای بین نورون ها افزایش پیدا می کند و باعث کاهش علائم افسردگی و حملات ترس در افراد می شود.

لگزوپرام از طریق دستگاه گوارش به خوبی جذب می شود و 4 ساعت پس از مصرف به غلظت پلاسمایی می رسد.مصرف غذا هیچ تاثیری در جذب این دارو ندارد و نیمه عمر آن 35 ساعت می باشد.متابولیسم این دارو کبدی می باشد، همچنین از طریق ادرار دفع می شود.

موارد مصرف قرص لگزوپرام

لگزوپرام در موارد درمان اختلال افسردگی ، اختلال وسواس، حملات ترس مصرف می شود.از این دارو بیشتر برای درمان افسردگی استفاده می شود.

سیتازولام همچنین برای درمان مشکلات قاعدگی، گرگرفتگی پس از یائسگی، اختلال ترس، وسواس، استرس و ترس پس از سانحه و بی اشتهایی عصبی نیز تجویز می شود.

نکات مهم قبل از قرص لگزوپرام

لگزوپرام ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کنید، به همین خاطر اگر به این دارو حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید و پزشک خود را قبل از تجویز درجریان حساسیت به این دارو بگذارید.

افرادی که در 14 روز گذشته از داروهای MAO استفاده کرده اند نباید از لگزوپرام استفاده کنند، مصرف این دارو همزمان با این داروها عوارض بسیار جدی به همراه خواهد داشت.

این دارو را به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک مصرف نکنید و همچنین آن را به فرد دیگری معرفی نکنید، زیرا این دارو برای مشکلات فعلی شما تجویز شده است.

افرادی ممکن است سابقه خونریزی یا لخته شدن خون و همچنین سابقه بیماری های کبدی یا کلیوی داشته باشند، این افراد نباید از این دارو استفاده کنند.

لگزوپرام برای افرادی که گلوکوم زاویه بسته، تشنج، عدم تعادل الکترولیت، اختلال دو قطبی دارند منع مصرف دارد، زیرا مصرف این دارو برای این افراد ،ممکن است عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

نحوه مصرف قرص لگزوپرام

نحوه مصرف لگزوپرام فقط به تجویز پزشک مشخص می شود، زیرا مقدار مصرف این دارو به شرایط بیمار، شرایط بیماری بستگی دارد. پزشک ممکن است برخی اوقات مقدار دوز را تغییر دهد.

برخی از داروها هستند که در زمان مصرف آن همراه غذا، ممکن است اثر خود را کاهش دهند، اما لگزوپرام اینگونه نیست و می توانید آن را همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

عوارض جانبی قرص لگزوپرام

لگزوپرام مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض می توانند خفیف باشند و به مروری که بدن به این دارو عادت کند از بین بروند. ممکن است برخی عوارض ها شدید باشند و نیاز به فوریت های پزشکی داشته باشد.

برخی عوارض های لگزوپام شایعتر است که می تواند به سردرد، خواب آلودگی، خشکی دهان، افزایش عرق، بی حسی، اسهال، افزایش اشتها، احساس لرز، احساس خستگی اشاره کرد.

برخی از افراد با مصرف لگزوپام دچار مشکلات در خواب، مشکل در ارگاسم و علائم مشابه سرماخوردگی را مشاهده کرده اند، اگر شما هم این عوارض را مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از عوارض قرص لگزوپرام ممکن است شدید باشد که در صورت مشاهده علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید. این عوارض شامل:

  • احساس سبکی و سردرد با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید، ضعف و ضربان قلب سریع
  • واکنش شدید سیستم عصبی که علائم آن شامل سفت شدن عضلات، تب بالا، تعریق
  • تاری دید، تونل دید، درد چشم یا تورم

در افراد ممکن است مقدار سروتونین در بدن آنها زیاد شود که با علائم توهم، تب، ضربان قلب بالا، تهوع، استفراغ، غش همراه می باشد و در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

پایین آمدن سطح سدیم در بدن نیز از عوارض جانبی لگزوپرام می باشد که علائمی همچون سردرد، سردرگمی، ضعف شدید ، استفراغ، احساس بی ثباتی به همراه دارد.

این لیست کاملی از عوارض های لگزوپرام نمی باشد، اگر علائم مشکوکی را مشاهده کردید ، می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی قرص لگزوپرام

قرص لگزوپرام ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با آنها ایجاد عوارض جانبی کند.اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را برای شما بگیرد.

تداخل دارویی لگزوپرام با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، دیکلوفناک،ایندومتاسین، ناپروکسن، آسپرین، ایبوپروفن می باشد که ممکن است خطر خونریزی یا کبودی ایجاد شود.

بسیاری از داروها ممکن است با لگزوپرام تداخل داشته باشند.در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید به خصوص:

  • سایمتیدین
  • لیتیوم
  • رقیق کننده خون مانند وارفارین
  • داروهای ضد افسردگی دیگر
  • داروهای قلبی مانند پروپرانولول
  • داروهای سردرد میگرنی

این لیست کاملی از داروهایی که با لگزوپرام تداخل دارند نمی باشد و حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود درباره داروهایی که مصرف می کنید مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.