شفا مگ

اطلاعات دارویی ملوکسیکام

ملوکسیکام یک داروی ضد التهاب غیر کورتونی است که با کاهش برخی هورمون ها باعث کاهش التهاب و درد در بدن می شود و برای تسکین دردهای مفصلی تجویز می شود.

قرص ملوکسیکام
  1. ملوکسیکام چیست
  2. نکات مهم مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. مصرف ملوکسیکام در بارداری
  8. مصرف ملوکسیکام در شیردهی
  9. تداخل دارویی ملوکسیکام

ملوکسیکام چیست

قرص ملوکسیکام یک داروی ضد التهابی است که در دسته غیر استروئیدی ها قرار دارد و با کاهش هورمون هایی که ایجاد التهاب می کنند درد را در بدن کم می کند. این دارو برای درمان درد های التهابی ناشی از آرتریت روماتوئید در بزرگسالان استفاده می شود.

ملوکسیکام به صورت برگشت پذیر آنزیم سیکلواکسیژناز نوع 1 و 2 را مهار می کند و مانع از تولید پروستاگلاندین می شود و به همین ترتیب باعث بروز اثر ضد التهاب و ضد درد می شود.ملوکسیکام به طور گسترده ای در کبد متابولیزه می گردد و دفع آن از طریق ادرار و مدفوع صورت می پذیرد.

نکات مهم مصرف داروی ملوکسیکام

ملوکسیکام می تواند خطر حمله قلبی و سکته های قلبی را افزایش دهد، بخصوص اگر به مدت طولانی از آن استفاده شود. همچنین اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید یا دوز زیادی از این دارو را استفاده می کنید، در خطر حمله قلبی قرار دارید.

اگر در زمان مصرف ملوکسیکام دردری را در قفسه سینه خود احساس کردید و یا به تنگی نفس و تکلم در خواب دچار شدید حتما مصرف دارو را قطع کرده و به اورژانس مراجعه کنید.

ملوکسیکام ممکن است در برخی از افراد ایجاد خونریزی معده یا روده کند که بسیار خطرناک و کشنده است، به خصوص در افراد مسن این شرایط ممکن است بدون هشدار ایجاد شود.اگر علائم خونریزی معده یا خون در مدفوع یا سرفه خونی داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا آنها خطر خونریزی معده را در زمان مصرف این دارو افزایش می دهند.

اگر داروی سرماخوردگی یا داروهای ضد حساسیت استفاده می کنید، قبل از تجویز ملوکسیکام با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است برخی از داروها حاوی ترکیبات مشابه با ملوکسیکام باشند. به همین خاطر ممکن است تداخل دارویی ایجاد شود و عوارض جانبی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

اگر به داروهای غیر استروئیدی حساسیت دارید نباید از ملکوسیکام استفاده کنید، یا اینکه بعد از مصرف آسپرین یا حمله آسمی یا واکنش آلرژیک شدید نباید از این دارو استفاده شود.

هشدارهای مصرف داروی ملوکسیکام

برای اطمینان از این که ملوکسیکام برای شما بی خطر است، اگر سابقه بیماری های خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. برخی از بیماری ها هستند که در صورت وجود می بایست به پزشک خود بگویید:

  • بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت یا سیگاری بودن
  • سابقه حمله قلبی، سکته مغزی یا لخته شدن خون
  • سابقه زخم معده یا خونریزی
  • آسم
  • بیماری کلیوی یا کبدی
  • احتباس مایعات

نحوه مصرف ملوکسیکام

اگر دوزی از این دارو را فراموش کردید مصرف کنید،به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر زمان دوز بعدی شما رسیده است، از مصرف مقدار دوز فراموش شده خودداری کنید و دوز جدید را فقط مصرف کنید.

از مصرف آسپرین در هنگام مصرف ملوکسیکام خودداری کنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد مصرف کنید.

ملوکسیکام را می توانید با غذا یا بدون غذا میل کنید، اگر معده شما مشکل دارد، آن را با غذا میل کنید.

مقدار مصرف داروی ملوکسیکام

مقدار مصرف ملوکسیکام بر اساس شدت بیماری ، سن بیمار و شرایط پزشکی تجویز می شود و به طور معمول با دوز کم شروع می شود و با گذشت زمان مقدار مناسب تنظیم میشود.

مقدار مصرف معمول قرص ملوکسیکام در بزرگسالان 7.5 میلی گرم یک بار در روز می باشد که حداکثر مقدار مجاز نیز 15 میلی گرم یک بار در روز می باشد.

عوارض جانبی داروی ملوکسیکام

ملوکسیکام در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که شایعترین آنها ناراحتی معده، تهوع، اسهال، نفخ و یا علائمی مشابه علائم آنفولانزا را تجربه کنند.

ملوکسیکام ممکن است در برخی افراد ایجاد آلرژیک یا حساسیت کند که علائمی شامل عطسه، آبریزش بینی، خس خس سینه یا تنگی نفس می باشد و باید سریعا با اورژانس مراجعه کنید.

در صورت بروز علائم حمله قلبی یا سکته مغزی که شامل درد قفسه سینه، احساس تنگی نفس، بی حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن است که می بایست با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

اگر دچار تنگی نفس، تورم یا افزایش سریع وزن، ورم پوستی شدید می بایست سریعا مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

ممکن است در زمان مصرف ملوکسیکام دچار مدفوع خونی، سرفه خونی یا استفراغ شوید که از نشانه های خونریزی معده است و باید مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

تهوع، درد معده، خارش، احساس خستگی، علائم آنفولانزا، از دست دادن اشتها، مدفوع خاک رس و زردی پوست از علائم مشکلات کبدی می باشد که در صورت مشاهده حتما به پزشک مراجعه کنید.

افرادی با مصرف ملوکسیکام دچار عوارض جانبی کلیوی می شوند، علائمی نظیر ادرار کم یا زیاد و برخی موارد دردناک، به همراه تورم در پا یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس را تجربه می کنند. به محض مشاهده علائم مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

کاهش گلبول های قرمز خون یکی دیگر از عوارض مصرف ملوکسیکام است و به محض مشاهده تورم در صورت یا زبان، سوزش در چشم، درد پوست و بثورات پوستی قرمز یا بنفش بخصوص در صورت یا بدن می بایست مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی ملوکسیکام نمی باشد و در صورت مشاهده هر علائم مشکوک می بایست با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

مصرف ملوکسیکام در بارداری

ملوکسیکام در گروه D بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید مصرف شود، زیرا ممکن است عوارض شدیدی برای جنین متولد نشده داشته باشد. به همین خاطر اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف ملوکسیکام در شیردهی

ملوکسیکام به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند، به همین خاطر قبل از تجویز ملوکسیکام درباره شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی ملوکسیکام

ملوکسیکام ممکن است با برخی دارو ها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با این داروها عوارض جانبی را به همراه داشته باشد و یا اثر داروها را کاهش یا افزایش دهد.

اگر از داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین استفاده می کنید ممکن است مصرف همزمان این داروها با ملوکسیکام ایجاد کبودی یا خونریزی کند.

اگر از داروی خاصی استفاده می کنید ، می بایست دارو ها را قبل از تجویز ملوکسیکام با پزشک درمیان بگذارید تا پزشک بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.

اگر از داروهای سیکلوسپورین، لیتیوم، پلی استارین، وارفارین و رقیق کننده های خون، داروهای ادرار آور و مهار کننده های استروئیدی استفاده می کنید، حتما با پزشک خود قبل از تجویز ملوکسیکام مشورت کنید.

مصرف ملوکسیکام با کورتیکواستروئیدها می تواند خطر ابتلا به زخم معده یا خونریزی را افزایش دهد و نمونه هایی از این داروها شامل پردنیزون و دگزامتازون می باشد.

ملوکسیکام با داروهای سرطان می تواند خطر ابتلا به عفونت، مشکلات کلیوی و معده را افزایش دهد.
مصرف لیتیوم با ملوکسیکام می تواند باعث شود مقدار لیتیوم در خون شما به حد خطرناک افزایش یابد. علائم سمیت لیتیوم شامل لرز، تشنگی بیش از حد یا سردرگمی باشد.

مصرف همزمان ملوکسیکام با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ممکن است عوارض جانبی مانند خونریزی معده یا زخم معده را افزایش دهد. این دارو ها شامل آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک، فنوپروفن، ایندومتاسین می باشد.

این لیست کاملی از تداخل دارویی ملوکسیکام نمی باشد، این دارو ممکن است با داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی تداخل داشته باشد.پس حتما قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.