شفا مگ

خواص گل قاصدک و لاغری

گل قاصدک خواص زیادی برای سلامتی دارد و می توان از ریشه، گل و ساقه گیاه قاصدک برای لاغری و به عنوان جایگزین داروهای شیمیایی برای کاهش وزن استفاده کرد.

خواص گل قاصدک و لاغری

گل قاصدک از خانواده گیاهان گلدار است که در بسیاری از نقاط جهان رشد می کنند و اکثر افراد آن را به عنوان یک علف هرز می شناسند که در چمن ها و باغ ها رشد می کند.

گل قاصدک در روش های طب سنتی به دلیل طیف گسترده درمانی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از گل قاصدک برای درمان سرطان، آکنه، بیماری کبد و اختلالات گوارشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

گل قاصدک چیست

گل قاصدک یک گیاه علفی با ساقه ای به ارتفاع 40 سانتی متر می باشد و ریشه ای به رنگ قهوه ای مایل به زرد که از شیرابه های سفید رنگ تشکیل شده است.

برگ گل قاصد سبز رنگ و بریدگیهای مثلث شکل و نوک تیز دارد و بر روی سطح زمین می باشد. این گیاه در وسط چمن ها، شوره زارها و کنار جاده ها رشد می کند. این گیاه در حدود 15 نوع مختلف دارد.

گل قاصدک سرشار از ویتامین B ، ویتامین C، آهن، سدیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، پروتئین و آب است و جالب است بدانید این گیاه بالاترین مقدار ویتامین A و همچنین مقدار زیادی پتاسیم را در خود دارد.

خواص گل قاصدک برای لاغری

برخی تحقیقات نشان می دهد که قاصدک و اجزای فعال زیستی آنها ممکن است باعث کاهش وزن و نگهداری ثبات وزنی شود. همچنین گل قاصدک در بهبود متابولیسم کربوهیدارت و کاهش جذب چربی بسیار کمک می کند که می تواند باعث کاهش وزن در افراد شود.

برخی از آزمایشات بر روی حیوانات نشان داده است که اسید کلروژنیک، ترکیبی که در قاصدک وجود دارد می تواند وزن بدن و برخی از هورمون های ذخیره کننده چربی را کاهش دهد.

همچنین در برخی آزمایشات بر روی گل قاصدک نشان داده شده است که این گیاه با مهار لیپاز پاکراس که یک آنزیم برای هضم چربی است بسیار موثر می باشد و می تواند در تجزیه چربی بسیار موثر باشد.

نشان می دهد که قاصدک می تواند اثرات مشابهی بر روی بدن داشته باشد به عنوان داروی کاهش وزن Orlistat ، که با مهار لیپاز پانکراس ، یک آنزیم آزاد شده در هنگام هضم برای تجزیه چربی مؤثر است.

خواص سلامتی گل قاصدک

گل قاصدک می تواند به عنوان یک گیاه دارویی با فواید زیاد برای بدن استفاده شود، همچنین در طب سنتی به علت خواص دارویی که دارد زیاد استقبال شده است.

سرشار آنتی اکسیدان

گل قاصدک منبع غنی از ترکیبات بتاکاروتن و پلی فنولیک است که دارای قابلیت آنتی اکسیدانی قوی هستند که می توانند از پیری و برخی بیماری ها جلوگیری کنند.

قاصدک سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است و به همین خاطر این گیاه کاربردهای زیادی برای سلامتی دارد.آنتی اکسیدان ها مولوکولی هستند که به خنثی کردن یا جلوگیری از رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند.

قاصدک حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان بتاکاروتن است که برای محافظت از آسیب های سلولی بسیار موثر است. همچنین دارای آنتی اکسیدان های دیگری به نام پلی فنول می باشد که این آنتی اکسیدان در برگ و ریشه این گیاه به وفور دیده میشود.

کاهش دهنده التهاب

گل قاصدک می تواند به کاهش التهاب ناشی از بیماری به علت وجود ترکیبات مختلف فعال زیستی مانند پلی فنول ها بسیار موثر باشد

کنترل قند خون

اسید کلروژنیک در قاصدک می تواند به کاهش قند خون کمک کند، این ترکیب فعال در تمام قسمت های گیاه یافت می شود و می توانند ترشح انسولین از لوزالمعده را بهبود بخشد.

در برخی از مطالعات انجام شده نشان داده است که اسید کلروژنیک باعث می شود هضم غذاهای کربوهیدرات نشاسته ای را محدود کند که می تواند به کاهش قند خون کمک زیادی کند. البته این مطالعات نیاز به تحقیقات بیشتری دارد تا مشخص شود که آیا قاصدک می تواند به کاهش قند خون کمک زیادی کند یا خیر

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

برخی تحقیقات نشان می دهد که گل قاصدک ممکن است دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی باشد که می تواند سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با عفونت پشتیبانی کند.

چندین مطالعه بر روی عصاره گل قاصدک انجام شده است که در این آزمایشات نشان داده شده است که این گیاه توانایی ویروس ها را در تکثیر به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

طریقه مصرف گل قاصدک

برگ ، ساقه و گل قاصدک را می توان در حالت طبیعی پهته یا خام میل کرد و همچنین از ریشه خشک شده گیاه می توان به عنوان جایگزین چای یا قهوه استفاده شود.

در حال حاضر دستورالعمل مشخصی برای مصرف روزانه این گیاه وجود ندارد، اما طبق برخی از داده های موجود دوز های پیشنهادی روزانه عبارتند از:

  • برگ تازه : روزانه 4 تا 10 گرم
  • برگ خشک روزانه 4 تا 8 گرم
  • عرق قاصدک: روزانه 1 تا 2 قاشق چایخوری
  • ریشه تازه: روزانه 2 تا 4 گرم

طرز تهیه دمنوش گل قاصدک

برای تهیه دمنوش گل قاصدک 50 گرم گیاه خشک شده را در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 5 تا 10 دقیقه تا دم بکشد. سپس آن را از صافی رد کرده و استفاده کنید.

مضرات گل قاصدک

قاصدک از نظر میزان سمیت بسیار کم است و برای بیشتر افراد به احتمال زیاد بی خطر است، بخصوص وقتی به عنوان یک ماده غذایی مصرف شود. با این حال به خاطر داشته باشید که تحقیقات هنوز روی گل قاصدک محدود است.

قاصدک می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک بویژه در افرادی که به گیاهان آلرژی دارند شود. همچنین افرادی که پوست حساس دارند ممکن است دچار درماتیت تماسی شوند.

گل قاصدک ممکن است با برخی از داروها بخصوص داروهای خاص ادرار آور و آنتی بیوتیک ها تداخل دارویی داشته باشد. اگر از داروی خاصی استفاده می کنید می بایست درباره مصرف گل قاصدک با پزشک معالج خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.