شفا مگ

اطلاعات دارویی شربت گایول

شربت گایول داروی خلط آور است که برای کاهش چسبندگی خلط و کاهش سرفه در بزرگسالان و کودکان تجویز می شود و علائم سرفه را در دوران سرماخوردگی کاهش می دهد.

شربت گایول

شربت گایول با نام رایج گایافنزین داروی خلط آور و ضد سرفه است که باعث حجیم و کاهش چسبندگی مخاط در قفسه سینه و ریه می شود و علائم سرفه را کاهش می دهد.

شربت گایول خواب آور است: یکی از عوارض شربت گایول خواب آوری و گیجی است و در زمان مصرف این دارو از کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد می بایست پرهیز کنید.

عوارض شربت گایول برای کودکان بدون تجویز پزشک ممکن است زیاد باشد، به همین دلیل داروهای ضد سرفه می بایست توسط پزشک تجویز و مقدار مصرف آن مشخص شود.

شربت گایول برای چیست

گایول یک داروی خلط آور است که به کاهش چسبندگی خلط در سینه و گلو کمک می کند و باعث می شود سرفه راحت تر شود. این دارو برای کاهش علائم سرفه در سرماخوردگی و عفونت ها یا آلرژی استفاده می شود.

این دارو خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و به سرعت هیدرولیز شده و از طریق ادرار نیز دفع می شود و نیمه عمر آن حدود یک ساعت است.

موارد مصرف شربت گایول

گایول به دلیل خلط آور بودن آن در موارد کاهش علائم سرفه و کاهش چسبندگی مخاط در قفسه سینه در دوران سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی فصلی مصرف می شود.

نکات مهم قبل از مصرف شربت گایول

شربت گایول مطابق دستورالعمل پزشک می بایست مصرف شود و از مصرف زیاد از حد آن باید خودداری شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

گایول به طور معمول یک داروی بدون نسخه می باشد که جهت کاهش علائم سرماخوردگی استفاده می شود،قبل از استفاده از داروساز نحوه مصرف آن را سوال کنید.

گایول در کودکان حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید،زیرا ممکن است باعث ایجاد عوارض های جانبی شود.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شود و واکنش های شما را کاهش دهد، به همین خاطر در زمان مصرف این دارو سعی کنید از کارهایی که احتیاج به هوشیاری است پرهیز کنید.

هشدارهای مهم مصرف شربت گایول

  • گایول برای افرادی که سابقه بیماری های کبدی یا کلیوی دارد و نباید در این دوران مصرف شود.
  • این دارو برای زنان باردار منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند.
  • گایول به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به کودک شیردخوار آسیب برساند، به همین خاطر در دوران شیردهی نباید مصرف شود.

اگر از داروی سرماخوردگی یا سرفه دیگری استفاده می کنید، حتما قبل از مصرف گایول با پزشک خود مشورت کنید، زیرا بیشتر داروهای ترکیبی ممکن است حاوی گایافنزین باشند. اگر این داروها را با گایول مصرف کنید ممکن است مقدار گایافنزین در بدن شما بیشتر از حد روزانه شود و ایجاد عوارض جانبی کند.

نحوه مصرف شربت گایول

گایول را می بایست مطابق دستورالعمل برچسب یا تجویز پزشک مصرف کنید و از بیشتر یا کمتر کردن دوز مصرفی آن خودداری کنید. داروهای ضد سرفه معمولا برای مدت کوتاه و تا برطرف شدن علائم مصرف می شود و مصرف بیشتر ان باعث عوارض جانبی شدیدی می شود.

عوارض جانبی شربت گایول

گایول مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی خفیف یا شدیدی کند که ممکن است این عوارض خفیف باشد و طی چند روز از بین برود. اگر علائم بعد از چند روز از بین نرفت یا اگر عوارض شدید بود، می بایست به پزشک مراجعه کنید.

گایول ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک داشته باشد که در صورت مشاهده علائمی نظیر کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب، زبان یا گلو حتما به اورژانس مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع گایول در برخی افراد شامل سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، راش، یا ناراحتی های معده باشد، این عوارض معمولا خفیف هستند و طی چند روز برطرف می شوند.

این لیست کامل از عوارض جانبی گایول نمی باشد و ممکن است سایر موارد دیگری رخ دهد. اگر علائم مشکوکی در زمان مصرف این دارو مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف گایول در دوران بارداری

گایول در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. داروهای گروه C فقط باید به تشخیص پزشک تجویز شود زیرا خطر این داروها هنوز برای دوران بارداری رد نشده است. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف گایول در شیردهی

گایول به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک در حال شیردهی آسیب برساند،پس مصرف گایول در این دوران منع مصرف دارد و قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید. شاید لازم باشد شیردهی را تا پایان درمان قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.