شفا مگ

اطلاعات دارویی داتیسین

داتیسین داروی آنتی بیوتیک است که در اشکال کپسول ۱۵۰، ۳۰۰ و آمپول برای درمان عفونت شدید سینوسی، ذات الریه، عفونت واژن، التهاب لگن و جوش تجویز می شود.

داتیسین

داتیسین یک داروی درمان عفونت های شدید باکتریایی می باشد که در دسته آنتی بیوتیک ها قرار دارد و دارای طیف اثربخشی بر روی باکتری های گرم مثبت هوازی و بی هوازی می باشد.

داتیسین با نام رایج کلیندامایسین نیز شناخته می شود و نیمه عمر 2 تا 3 ساعت در بدن را دارد. این دارو جهت درمان عفونت های استخوان و مفصل و همچنین گوش میانی، مالاریان نیز تجویز می گردد.

داتیسین چیست

داتیسین یک داروی آنتی بیوتیک است که با باکتری ها مبارزه کرده و عفونت های ناشی از باکتری ها را از بین می برد.داتیسین سنتز پروتئین را در ارگانیسم های حساس توسط اتصال برگشت پذیر به زیر واحد 50S ریبوزومی مهار میکند.

طیف اثر داروی داتیسین در برابر باکتری های گرم مثبت هوازی و بی هوازی میباشد و  نیمه عمر 2 تا 3 ساعت میباشد و دفع آن توسط ادرار ،صفرا و مدفوع میباشد.

موارد مصرف داروی داتیسین

داروی داتیسین برای عفونت های شدید باکتریایی تجویز می شود و از آن برای درمان عفونت شدید سینوسی، ذات الریه، عفونت واژن ، بیماری التهاب لگن و جوش صورت تجویز می شود.

همچنین از داتیسین برای عفونت ناشی از ارگانیسم های حساس ،عفونت شدید گوش میانی ،مالاریا،فارنژیت،عفونت استخوان و مفصل ،سیاه زخم ، تونسیلیت مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مصرف داروی داتیسین

در صورت حساسیت به داتیسین یا لینوکومایسین نباید از این دارو استفاده کنید. برای اینکه مطمئن شوید داتیسین برای شما بی خطر است در صورت وجود موارد پزشکی زیر با پزشک خود درمیان بگذارید:

  • کولیت ،بیماری کرون یا سایر اختلالات روده
  • اگزما یا واکنش پوستی
  • بیماری کبد
  • آسم یا آلرژی به آسپیرین
  • حساسیت به رنگ غذایی

داتیسین میتواند باعث اسهال شود که میتواند شدید باشد یا منجر به مشکلات جدی روده شود. اگر اسهال آبکی یا خونی بود ، استفاده از دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

قبل از استفاده از داتیسین ،در صورت ابتلا به بیماری کلیوی ، کبدی ، اختلال روده مانند کولیت یا بیماری کرون یا سابقه اسم و اگزما حتما با پزشک خود درمیان بگذارید.

مقدار مصرف داروی داتیسین

دوز مصرف داتیسین بر اساس شرایط سنی، نوع بیماری و شرایط پزشکی تجویز می شود. دوز معمول داروی داتیسین برای بزرگسالان 150 تا 300 میلی گرم هر 6 ساعت می باشد.برای عفونت های شدیدتر مقدار 300 تا 450 میلی گرم هر 6 ساعت می باشد.

عوارض جانبی داروی داتیسین

داروهای آنتی بیوتیک میتوانند باعث اسهال شوند که ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خون آلود است،مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

به هیچ وجه از داروهای ضد اسهال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کند.در صورت وجود علائم واکنش آلرژیک به داتیسین مانند کهیر ، تنفس دشوار و تورم در صورت یا گلو یا واکنش شدید پوست با پزشک خود سریعا تماس بگیرید.در صورت بروز موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • هرگونه تغییر در عادات روده
  • درد شدید معده،اسهال ابکی یا خون آلود
  • ادرار کم یا زیاد
  • طعم فلزی در دهان

مصرف داتیسین در بارداری

داتیسین در گروه B بارداری قرار دارد. به این معنی میباشد که تحقیقات روی سه ماهه اول بارداری انجام نشده است و در صورت بارداری و باردار شدن میبایست با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف داتیسین در شیردهی

داتیسین به شیر مادر منتقل میشود و ممکن است عوارض جانبی در کودک شیرده ایجاد کند. قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

 

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.