شفا مگ

درمان خانگی یبوست در بارداری

یبوست یک مشکل شایع در دوران بارداری می باشد که ممکن است برخی زنان در مراحل اولیه دچار شوند و برخی خیر، که می توان یبوست را با درمان خانگی کنترل کرد.

درمان خانگی یبوست در بارداری

یبوست یک علامت شایع خانم های باردار می باشد و بیشتر زنان در این دوران یبوست را تجربه می کنند. برخی از خانم ها در مراحل اولیه بارداری دچار یبوست می شوند، اما برخی دیگر ممکن است به یبوست دچار نشوند. در ادامه به این نکته می پردازیم که چرا یبوست در زنان باردار شایع است و چگونه می توان با درمانی بی خطر و داروهای خانگی این مشکل را برطرف کرد.

علت یبوست در بارداری

یبوست در بارداری به علت های مختلفی مرتبط است که می تواند به مرحله بارداری آنها وابسته باشد که می تواند به علت تغییر هورمون ها، ویتامین ها، فشار رحم باشد.

هورمون ها: تغییر در سطح هورمون ها در اوایل بارداری می تواند باعث ایجاد یبوست شود و روده ها حرکت خود را برای دفع مدفوع کندتر کنند. این تاخیر باعث افزایش مقدار جذب اب از مدفوع می شود و این باعث می شود تا دفوع سفت و عبور آن دشوار شود.

ویتامین های دوران بارداری: در دوران بارداری ویتامین ها اکثرا سرشار از آهن می باشد و این ماده معدنی برای دوران بارداری بسیار مهم است. پزشکان این ویتامین ها را برای کمبود مقدار آهن در دوران بارداری تجویز می کنند که می تواند باعث ایجاد یبوست و مدفوع سیاه شود.

فشار رحم: در حاملگی، رحم در حال رشد می تواند به روده فشار بیاورد و حرکت مدفوع را از روده دشوار کند.

علاوه بر این علت ها در برخی موارد نادر روده، می تواند باعث نفخ، ناراحتی معده و مدفوع سخت و خشک شود و همچنین می تواند منجر به احساس دفع کامل مدفوع را در زنان باردار ایجاد کند.

درمان خانگی

در دوران بارداری زنان می توانند با درمان های خانگی ملایم و بی خطر یبوست را بهبود بخشند و از میزان یبوست در دوران بارداری بکاهند.

غذاهای پر فیبر بخورید

مصرف غذا های پر فیبر مانند میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار باعث افزایش حجم مدفوع و تسهیل در عبور آن از روده ها می شود.

شما می بایست هر روز حداقل 25 گرم فیبر مصرف کنید،این میزانی است که برای زنان زیر 50 سال توصیه شده است. فیبر می تواند باعث کاهش یبوست در بارداری شود.سبزیجات و میوه های زیادی هستند که سرشار از فیبر هستند و مصرف آنها در دوران بارداری بسیار موثر است.

بهترین مواد غذایی برای درمان یبوست را بشناسید تا بتوانید انها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.همچنین مصرف غلات کامل می تواند فیبر مورد نیاز را برای شما فراهم کند.

لوبیا نیز منبعی عالی از فیبر است.فقط نصف فنجان لوبیا قرمز یا لوبیای لیمای پخته شده،۶ گرم فیبر دارد،در حالی که نصف فنجان لوبیای پخته شده در سس گوجه فرنگی ۵ گرم فیبر دارد.

نوشیدن مایعات کافی

نوشیدن مایعات کافی برای نرم نگه داشتن مدفوع و گذر از روده بسیار مهم است. اگر فرد احساس کند که آب کمکی نمی کند می تواند سوپ ها، میوه ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

مطمئن شوید که روزانه مایعات کافی مصرف می کنید به خصوص در طول دوران بارداری روزانه 8 تا 10 فنجان آب می بایست مصرف کنید. زیرا یکی از عامل یبوست در بارداری کم آبی است.

یک روش بسیار مفید این است که برای خوردن آب مداوم چند بطری آب مورد نیاز روزانه خود را پر کنید و در کنار خود قرار دهید و در طول روز از آن مصرف کنید.

برای دریافت آب می توانید از میوه ها و سبزیجات هایی که مقدار کافی آب در آنها وجود دارد مانند خیار، هندوانه بیشتر استفاده کنید.

نکته اینجاست که همیشه لازم نیست برای دریافت آب را فقط مصرف کنید می توانید از مایعات دیگری مانند شیر و آبمیوه نیز استفاده کنید، البته باید مراقب قند آبمیوه ها باشید زیرا در دوران بارداری قند می تواند به سرعت بالا برود.
اگر فراموش می کنید آب بخورید از یادآور کننده ها استفاده کنید. می توانید روی موبایل یا کامپیوتر خود برای یادآوری تنظیم کنید که هر یکساعت به شما اطلاع دهد زمان نوشیدن آب فرا رسیده است.

ورزش و فعالیت زیاد

فعال بودن و فعالیت کردن می تواند به دفع مدفوع کمک زیادی کند، زیرا فعالیت باعث حرکت دفوع درون روده ها می شود. ورزش های منظم با تایید پزشک می تواند به رفع یبوست کمک زیادی کند. اگر ورزش برای بارداری شما امکان پذیر نیست سعی کنید هر روز پیاده روی کنید.

سایر درمان های رفع یبوست در بارداری

اگر روشهای خانگی برای کاهش یبوست موفقیت آمیز نبود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که با پزشک خود مشورت کنید تا بتواند از طریق داروها و تجویز های دیگر یبوست را درمان کند.

پزشک ممکن است برای خانم هایی که ویتامین های دوران بارداری زیادی مصرف می کنند که آهن زیادی دارد، ویتامین هایی که حاوی آهن کمتری است پیشنهاد کنند.

در برخی موارد پزشکان داروهای ملین بی خطر را تجویز می کنند، هرگز از هیچ دارویی سرخود و بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید زیرا اطلاعات محدودی در مورد داروها در دوران بارداری وجود دارد و ممکن است برای شما و جنین عوارض جانبی زیادی داشته باشد.

معمولا دستشویی کردن پس از هر وعده ی غذایی راحت تر است.بنابراین،سعی کنید برای دفع مدفوع،زمانی را پس از خوردن هر وعده ی غذایی،در دستشویی بگذرانید. همچنین،زمانی که احساس دستشویی دارید،فورا به دستشویی بروید.سعی نکنید دستشویی خود را نگه دارید زیرا میتواند یبوست را افزایش دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.