شفا مگ

کمردرد در بارداری نشانه چیست

کمردرد ممکن است از هفته اول بارداری شروع شده و تا سه ماه دوم و سوم ادامه داشته باشد که نشانه و علت های زیادی مانند تغییرات هورمونی و آسیب سیاتیک دارد.

کمردرد در بارداری نشانه چیست

در دوران بارداری علاوه بر تهوع، خستگی و تورم در پاها، زنان باردار در بعضی از نقاط کمر خود احساس درد می کنند که این کاملا طبیعی است.کمر درد در بیش از دو سوم زنان در بارداری اتفاق می افتد و طبیعی است.

زمانی که درد کمر یا پشت استخوان ایجاد می شود، پزشکان این درد را درد لگن خلفی می نامند. قطعا در دوران بارداری تغییرات هورمونی می تواند در ایجاد درد در کمر تاثیر زیادی داشته باشد، اما در هر زن باردار متفاوت است. در ادامه این مقاله با دلایل کمردرد ناشی از بارداری و راه درمان و پیشگیری از کمر درد می پردازیم.

کمردرد در اوایل بارداری نشانه چیست

علت هایی که می تواند باعث کمردرد در سه ماهه اول بارداری شود شامل تغییرات هورمونی و استرس های زیاد می باشد، که این دو علت به تنهایی باعث درد کمر می شوند.

در طول سه ماهه اول بارداری، سطح پروژسترون در بدن به سرعت افزایش پیدا می کند و مقدار بالای این هورمون به آرامش عضلات و رباط ها در نزدیکی لگن کمک زیادی می کند.

هورمون های دیگری نیز در سه ماهه اول بارداری ترشح می شوند که پزشکان به آن هورمون آرامش می گویند که به تخمک کمک می کند تا در دیواره رحم کاشته شود.

هورمون ها از انقباضات در مراحل اولیه بارداری جلوگیری می کنند و همچنین در ماه اخر بارداری به نرم شدن و باز شدن دهانه رحم برای زایمان کمک می کند. همچنین باعث می شود مفاصل و رباط ها در ناحیه لگن خود را شل کنند تا زایمان راحت تر انجام شود.

استرس یکی دیگر از عوامل ایجاد کمردرد در بارداری است، زیرا برخی از زنان با اینکه یک اتفاق جالب در زندگی خود را تجربه می کنند اما سرشار از استرس هستند. استرس علاوه بر روحیه فرد یا وضعیت روانی زن باردار می تواند علائمی چون کمردرد، خستگی، سردرد و درد عضلات را به همراه داشته باشد.

علت کمر درد در سه ماهه دوم و سوم بارداری

در سه ماهه دوم و سوم بارداری رحم با رشد سریع جنین روبرو می شود و تغییرات در جنین، افزایش وزن و جدا شدن عضلات می تواند باعث کمردرد در این دوران شود.

در دوران بارداری زنان باردار با افزایش وزن مرکز ثقل آنها به سمت جلوی بدن تغییر می کند. برخی از زنان ممکن است به عقب برگردند تا تعادل خود را به دست آورند که باعث فشاراضافی بر روی عضلات کمر می شود و می تواند منجر به کمردرد و سفتی عضلات شود.

افزایش وزن در دوران بارداری می تواند باعث کمردرد و درد در مفاصل شود، میزان وزنی که زنان در دوران بارداری به خود میگیرند بر روی کمر درد و سلامتی نوزاد تاثیر زیادی دارد. پس بهتر است زنان قبل از بارداری وزن خود را به یک وزن ایده آل برسانند.

یکی دیگر از علت های کمر درد کشیدگی عضلات شکم می باشد.شکم از دو نوار موازی عضله تشکیل شده است که در وسط شکم به هم متصل می شوند و از ستون فقرات و کمر محافظت میکنند.

در دوران بارداری جنین در حال رشد به عضلات شکم فشار وارد می کند و باعث کشیدگی عضلات و در برخی موارد جدا شدن آنها می شود. برخی از زنان در سه ماهه دوم و سوم ممکن است در معده خود احساس برآمدگی و خلط کنند که این نشانه این است که عضلات شکمی آنها در حال جدا شدن هستند تا فضای لازم برای رشد رحم فراهم شود.

با کشش، عضلات شکمی ضعیفتر می شوند و می تواند باعث درد در کمر یا لگن را برای خانم ها افزایش دهد.

درمان کمردرد در بارداری

در برخی مواقع به نظر می رسد که کمردرد در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است. با این وجود روش هایی برای تسکین دردهای کمر در دوران بارداری وجود دارد.

راه هایی برای کاهش درد کمر در دوران بارداری شامل موارد زیر است:

  • به یک طرف بخوابید و بین پاها و زیر شکم خود یک بالش قرار دهید
  • از کمپرس گرم برای استراحت عضلات و کاهش التهاب استفاده کنید
  • از کمربند های بارداری برای محافظت بیشتر از شکم و کمر استفاده کنید
  • در زمان نشستن یک بالش در پشت خود برای محافظت از کمر قرار دهید.
  • برای کاهش استرش می توانید از مدیتیشن، یوگا استفاده کنید
  • سعی کنید در این دوران خواب کافی داشته باشید.
  • از فردی بخواهید که کمر شما را به ارامی ماساژ دهد

تحقیقات نشان داده است که در هفته ۲۰ و ۳۲ بارداری، تغییراتی در بدن ایجاد می شود که فشار کل بدن به روی پاها می آید. به همین خاطر این موضوع مهم است که که برای ایجاد قوس مناسب کف پا، نزد یک متخصص پا بروید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

زنان بارداری که دچار کمردرد می شوند اگر دچار درد شدید یا درد شدیدی که بیش از 2 هفته طول بکشد می بایست به متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنند. همچنین اگر دچار موارد زیر شدید میبایست به متخصص زنان زایمان مراجعه کنید

  • مشکل یا درد هنگام ادرار
  • احساس سوزن سوزن شدن در اندام
  • خونریزی واژن
  • ترشحات نامنظم واژن

همچنین ممکن است در برخی زنان مشکل سیاتیک بوجود آید که نتیجه آسیب یا تحریک عصب سیاتیک است که زمانی اتفاق می افتد که جنین در حال رشد به عصب سیاتیک فشار وارد کند.

زنانی که باردار هستند به هیچ عنوان نباید بدون مشورت با پزشک خود از مکمل ها یا داروهای گیاهی و درمانی استفاده کنند و حتما باید برای تجویز به پزشک خود مراجعه کنند.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.