شفا مگ

اطلاعات دارویی شربت گایافنزین

گایافنزین یک شربت خلط آور و ضد سرفه است که جهت کاهش چسبندگی خلط برای بزرگسالان و کودکان تجویز می شود و باعث می شود علائم سرفه در سرماخوردگی کاهش یابد.

شربت گایافنزین

شربت گایافنزین (guaifenesin) یک داروی خلط آور و ضد سرفه است که باعث حجیم کردن و کاهش چسبندگی مخاط در قفسه سینه و ریه می شود و علائم سرفه را کاهش می دهد.

آیا شربت گایافنزین خواب آور است: گایافنزین ممکن است باعث خواب آوری و گیجی شود، در زمان مصرف این دارو از کارهایی که نیاز به هوشیاری است پرهیز کنید.

عوارض شربت گایافنزین برای کودکان بدون تجویز پزشک ممکن است زیاد باشد، به همین دلیل داروهای ضد سرفه می بایست توسط پزشک تجویز و مقدار مصرف آن مشخص شود.

  1. گایافنزین چیست
  2. موارد مصرف
  3. نکات مهم قبل از مصرف
  4. هشدارهای مهم مصرف
  5. نحوه مصرف
  6. میزان مصرف
  7. عوارض جانبی
  8. مصرف در دوران بارداری
  9. مصرف در شیردهی

گایافنزین چیست

گایافنزین یک داروی خلط آور است که به کاهش چسبندگی خلط در سینه و گلو کمک می کند و باعث می شود سرفه راحت تر شود. این دارو برای کاهش علائم سرفه در سرماخوردگی و عفونت ها یا آلرژی استفاده می شود.

این دارو خوبی از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و به سرعت هیدرولیز شده و از طریق ادرار نیز دفع می شود و نیمه عمر آن حدود یک ساعت است.

موارد مصرف شربت گایافنزین

گایافنزین به دلیل خلط آور بودن آن در موارد کاهش علائم سرفه و کاهش چسبندگی مخاط در قفسه سینه در دوران سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی فصلی مصرف می شود.

نکات مهم قبل از مصرف شربت گایافنزین

برخی افراد ممکن است به گایافنزین حساسیت داشته باشند، به همین خاطر این افراد نباید از این دارو استفاده کنند.

این دارو مطابق دستورالعمل پزشک می بایست مصرف شود و از مصرف زیاد از حد آن باید خودداری شود، زیرا ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

گایافنزین به طور معمول یک داروی بدون نسخه می باشد که جهت کاهش علائم سرماخوردگی استفاده می شود،قبل از استفاده از داروساز نحوه مصرف آن را سوال کنید.

گایافنزین در کودکان حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید،زیرا ممکن است باعث ایجاد عوارض های جانبی شود.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شود و واکنش های شما را کاهش دهد، به همین خاطر در زمان مصرف این دارو سعی کنید از کارهایی که احتیاج به هوشیاری است پرهیز کنید.

هشدارهای مهم مصرف شربت گایافنزین

  • گایافنزین برای افرادی که سابقه بیماری های کبدی یا کلیوی دارد و نباید در این دوران مصرف شود.
  • این دارو برای زنان باردار منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند.
  • گایافنزین به شیر مادر منتقل می شود و می تواند به کودک شیردخوار آسیب برساند، به همین خاطر در دوران شیردهی نباید مصرف شود.

اگر از داروی سرماخوردگی یا سرفه دیگری استفاده می کنید، حتما قبل از مصرف گایافنزین با پزشک خود مشورت کنید، زیرا بیشتر داروهای ترکیبی ممکن است حاوی گایافنزین باشند. اگر این داروها را با گایافنزین مصرف کنید ممکن است مقدار گایافنزین در بدن شما بیشتر از حد روزانه شود و ایجاد عوارض جانبی کند.

نحوه مصرف شربت گایافنزین

گایافنزین را می بایست مطابق دستورالعمل برچسب یا تجویز پزشک مصرف کنید و از بیشتر یا کمتر کردن دوز مصرفی آن خودداری کنید. داروهای ضد سرفه معمولا برای مدت کوتاه و تا برطرف شدن علائم مصرف می شود و مصرف بیشتر ان باعث عوارض جانبی شدیدی می شود.

میزان مصرف شربت گایافنزین

مقدار مصرف گایافنزین می بایست بر اساس تجویز پزشک مصرف کنید، همچنین میزان مصرف معمول گایافنزین برای کودکان و بزرگسالان هر 4 ساعت یک بار می باشد.

  • بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال : مقدار 2 تا 4 قاشق چایخوری هر 4 ساعت
  • کودکان 6 تا 12 سال: 1 تا 2 قاشق چایخوری به مقدار 100 تا 200 میلی گرم هر 4 ساعت یک بار
  • کودکان 2 تا 6 سال می بایست مقدار آن توسط پزشک تجویز شود و حتما این دارو را بر اساس تجویز پزشک به کودکان بدهید.

عوارض جانبی شربت گایافنزین

گایافنزین مانند سایر داروها ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی خفیف یا شدیدی کند که ممکن است این عوارض خفیف باشد و طی چند روز از بین برود. اگر علائم بعد از چند روز از بین نرفت یا اگر عوارض شدید بود، می بایست به پزشک مراجعه کنید.

گایافنزین ممکن است در برخی افراد واکنش آلرژیک داشته باشد که در صورت مشاهده علائمی نظیر کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت، لب، زبان یا گلو حتما به اورژانس مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع گایافنزین در برخی افراد شامل سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، راش، یا ناراحتی های معده باشد، این عوارض معمولا خفیف هستند و طی چند روز برطرف می شوند.

این لیست کامل از عوارض جانبی گایافنزین نمی باشد و ممکن است سایر موارد دیگری رخ دهد. اگر علائم مشکوکی در زمان مصرف این دارو مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف گایافنزین در دوران بارداری

گایافنزین در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. داروهای گروه C فقط باید به تشخیص پزشک تجویز شود زیرا خطر این داروها هنوز برای دوران بارداری رد نشده است. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف گایافنزین در شیردهی

گایافنزین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک در حال شیردهی آسیب برساند،پس مصرف گایافنزین در این دوران منع مصرف دارد و قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید. شاید لازم باشد شیردهی را تا پایان درمان قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.