شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص لوزارتان

قرص لوزارتان داروی درمان و کاهش فشار خون است که برای بیماران با فشار خون بالا برای جلوگیری از سکته مغزی و همچنین بیماران مبتلا به دیابتی تجویز می شود.

قرص لوزارتان

داروی لوزارتان چیست

داروی لوزارتان یک داروی آنتاگونیست گیرنده آنزیوتانسین 2 خونی است و مانع از تنگ شدن عروق و بالا رفتن فشار خون می شود.این دارو باعث کاهش فشار خون و بهبودی جریان خون می شود و جهت پیشگیری از سکته مغزی برای افرادی که مشکلات قلبی دارند تجویز می شود.

افراد مبتلا به دیابت نوع دو به دلیل فشار خون بالایی که دارند ممکن است کلیه های آنها دچار اسیب شود و به همین خاطر از لوزارتان برای محافظت از کلیه آنها تجویز می شود.

مدت زمان اثر لوزارتان جهت درمان فشار خون،طی مدت 2 هفته پس از شروع درمان ظاهر می شود و اثر این دارو برای درمان نارسایی قلبی 1 ساعت پس از مصرف ظاهر می شود. این دارو به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود و دفع آن عمدتا از طریق مدفوع می باشد

نکات مهم قبل از مصرف داروی لوزارتان

زنانی که باردار هستند نباید از این دارو استفاده کنند و اگر در دوران مصرف لوزارتان باردار شدید حتما باید مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید. این دارو حتی در سه ماهه دوم و سوم می تواند باعث اسیب جدی یا مرگ نوزاد متولد نشده شود. برای کنترل فشار خون زنان باردار می بایست از روش های دیگری که پزشکشان تجویز می کند استفاده کنند.

لوزارتان ممکن است برخی افراد به آن حساسیت داشته باشند، که در این صورت نباید از ان استفاده کنند و حتما قبل از تجویز با پزشک خود درباره حساسیت به این دارو مشورت کنند.

بیماران مبتلا به دیابت می بایست به این نکته توجه کنند که لوزارتان را نباید به همراه هر دارویی که حاوی آلیسکیرن است مصرف کنند.

اگر سابقه بیماری های کلیوی ، کبد، نارسایی احتقانی قلبی، کم آبی دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید، تا مطمئن شوید که قرص لوزارتان برایتان بی خطر است.

نحوه مصرف داروی لوزارتان

نحوه مصرف قرص لوزارتان دقیقا باید مطابق دستور پزشک معالج شما باشد، زیرا پزشک ممکن است دوز های را تغیر دهد تا مطمئن شود دارو برای شما بهترین نتیجه را می دهد. هرگز مقدار دوز مصرفی تجویز شده را بیشتر یا کمتر نکنید زیرا ممکن است عوارض جانبی جدی به شما وارد شود.

لوزارتان را می توانید به همراه غذا یا بدون غذا میل کنید. در مدت زمان مصرف این دارو حتما بدن خود را هیدراته نگه دارید زیرا این دارو باعث کمبود آب بودن می شود.

در زمان مصرف این دارو حتما فشار خون باید به طور مرتب چک شود و اگر علائم شما بعد از 3 هفته بهبود پیدا نکرد می بایست به پزشک مراجعه کنید.

این دارو جهت فشار خون بالا تجویز می شود، فشار خون بالا اغلب اوقات بدون علامت است و ممکن است نیاز باشد تا آخر عمر از این دارو استفاده کنید.

مقدار دوز از دست رفته را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریبان زمان یادآوری شما با زمان دوز بعدی یکی باشد یا نزدیک باشد، دوز از دست رفته را مصرف نکنید.

در زمان مصرف لوزارتان از مکمل های حاوی پتاسیم یا جایگزین های نمکی استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد
سعی کنید اگر در حالت نشسته هستید و می خواهید بلند شوید به آهستگی بلند شوید زیرا ممکن است باعث سرگیجه و از بین رفتن تعادل شود.

مقدار و طریقه مصرف داروی لوزارتان

دوز و مقدار مصرف لوزارتان را پزشک معالج تجویز می کند، زیرا ممکن است مقدار دوز مصرفی را تغییر دهد و شما هرگز نباید مقدار تجویزی را کم یا زیاد کنید.

دوز اولیه برای نفروپاتی دیابتی 50 میلی گرم یک بار در روز می باشد و برای فشار خون بالا 50 میلی گرم یک بار در روز می باشد.

عوارض جانبی داروی لوزارتان

لوزارتان ممکن است در برخی افراد علائم آلرژیک کند که در صورت مشاهده کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، زبان و گلو می بایست مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

در موارد نادر لوزارتان می تواند باعث شکسته شدن بافت عضلات ساکلتی شود و منجر به نارسایی احتمالی کلیه شود. اگر درد عضلانی، حساسیت و ضعف غیر قابل توجیه دارید می بایست سریعا به فوریت های پزشکی تماس بگیرید. در برخی موارد ممکن است ایجاد تب، خستگی و ادرار با رنگ تیره رخ دهد.

درد یا سوزش ادرار ، خس خس سینه و درد قفسه سینه ممکن است از عوارض جانبی مصرف لوزارتان باشد که در صورت مشاهده می بایست با پزشک تماس بگیرید.

برخی از عوارض لوزارتان شایعتر از مابقی عوارض می باشد که شامل عطسه، گلودرد، تب، سرفه خشک، گرفتگی عضلات، درد در پاها یا پشت، سردرد، معده درد می باشد.بعضی از بیمارانی که قرص لوزارتان مصرف می کنند ممکن است دچار افزایش تشنگی شوند، زیرا این دارو باعث کاهش آب در بدن می شود. به همین خاطر می بایست در زمان مصرف این دارو بدن را همیشه هیدراته نگه دارید.

در زمان مصرف لوزارتان ممکن است احساس تهوع و استفراغ و همچنین خواب آلودگی در برخی افراد ایجاد شود که در صورت مشاهده این علائم می بایست به پزشک مراجعه کنند.

این لیست کاملی از عوارض جانبی لوزارتان نمی باشد و ممکن است عوارض های دیگری رخ دهد که در صورت مشاهده علائم مشکوک حتما به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی لوزارتان با سایر داروها

لوزارتان ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و باید اگر دارویی مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید تداخلی با لوزارتان ندارد.

از جمله داروهایی که ممکن است با لوزارتان تداخل داشته باشد شامل داروهای ادرار آور، داروهای فشار خون، لیتیوم می باشد که در صورت مصرف همزمان باعث عوارض جانبی جدی خواهد شد.

برخی از داروهای مسکن مانند ناپروکسن، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، آسپرین، دیکلوفناک و ایندو متاسین را نباید همزمان با لوزارتان مصرف کنید.

البته این لیست کامل از داروهای تداخل با لوزارتان نمی باشد، در صورت مصرف هر دارویی می بایست قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید، تا پزشک بهترین تجویز را انجام دهد.

مصرف داروی لوزارتان در دوران بارداری

داروی لوزارتان در گروه D بارداری قرار دارد و در دوران بارداری نباید مصرف شود، زیرا باعث آسیب جدی یا مرگ نوزاد متولد نشده می شود. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در زمان مصرف قرص لوزارتان باردار شدید، سریعا دارو را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید تا روش های دیگر کنترل فشار خون را برای شما تجویز کند.

مصرف داروی لوزارتان در شیردهی

هنوز مشخص نشده است که آیا لوزارتان به شیر مادر منتقل می شود یا اینکه به کودک شیرده آسیب میرسد یا خیر. به همین خاطر در دوران شیردهی نباید از این دارو استفاده شود یا در صورت مصرف این دارو شیردهی می بایست متوقف شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.