شفا مگ

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی برای بدن می افتد

زمانی که اقدام به ترک سیگار کنید اتفاق های زیادی خواهد افتاد که مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد، این اتفاق ها از 2 ساعت بعد از ترک شروع خواهند شد.

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی برای بدن می افتد

افرادی که سیگار می کشند زمانی که اقدام به ترک آن کنند، قطعا یکی از موارد مهم زندگیشان را رقم زدند. ترک سیگار مزایای زیادی برای بدن دارد و می تواند سلامتی را به شما برگرداند.

در زمان ترک سیگار تغییراتی در بدن شما ایجاد می شود که این تغییرات از چند دقیقه بعد از ترک شروع می شود.قطعا با خواندن این مطلب خواهید فهمید که ترک سیگار امروز ممکن است شما را شگفت زده کند.

فواید طولانی مدت ترک سیگار بسیار قابل توجه است و می تواند امید به زندگی را افزایش دهد.قطعا با ترک سیگار می توانید 10 سال بیشتر زندگی کنید و این مدت را با قلب و ریه سالم پشت سر بگذارید.

ترک سیگار آسان نیست، اما قطعا ارزش مبارزه با آن را دارد و منابع موجود برای کمک به شما در ترک سیگار وجود دارد. اگر برای مزایای زندگی بدون سیگار آماده هستید می توانید برای شروع به مراکز ترک سیگار مراجعه کنید.

ترک سیگار باعث نرمال شدن ضربان قلب می شود

قطعا بعد از آخرین نخ سیگار، ضربان قلب شما کاهش پیدا می کند و به سطح طبیعی خود برمی گردد و این 20 دقیقه بعد از آخرین نخ سیگار اتفاق می افتد.

فشار خون طبیعی با ترک سیگار

قطعا بعد از 2 ساعت بدون سیگار ، ضربان قلب و فشار خون شما به حالت طبیعی خود بر خواهد گشت. گردش خون شما بهبود پیدا می کند و نوک انگشتان دست و پای شما گرم می شود.
علائم ترک نیکوتین معمولا حدود 2 ساعت بعد از آخرین نخ سیگار شروع می شود.علائم ترک زودرس سیگار شامل موارد زیر است:

  • هوس شدید به سیگار
  • اضطراب، تنش و نا امیدی
  • خواب آلودگی یا مشکل در خواب
  • افزایش اشتها

کاهش مونوکسید کربن با ترک سیگار

مونو اکسید کربن که می تواند در سطح بالای آن برای بدن سمی باشد از سوخت سیگار آزاد می شود و به عنوان بخشی از دود سیگار استنشاق می شود. مونوکسید کربن به سلول های خونی پیوند می خورند و مقدار زیاد گاز می تواند از اتصال سلول ها با اکسیژن جلوگیری کند.

اکسیژن در خون اغلب باعث شرایط جدی قلبی و سایر مشکلات سلامتی می شود. قطعا در کمتر از 12 ساعت پس از ترک سیگار مونوکسید کربن در بدن شما به سطح پایینی کاهش پیدا می کند و میزان اکسیژن خون شما به حد نرمال می رسد.

ترک سیگار باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر می شود

خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است. این بیماری شایع ترین و کشنده ترین شکل بیماری قلبی است. قطعا تنها یک روز پس از ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری های ریه و خونی کاهش می یابند.

ترک سیگار بهبودی بو و حس چشایی را بر می گرداند

بو و حس چشایی ممکن است زندگی شما را تهدید نکند ، اما عدم تواناییی در بو و طعم یکی از عوارض سیگار می باشد. 48 ساعت پس از ترک سیگار ، عصب ها دوباره رشد کرده و توانایی بو و حس چشایی را به شما بر می گرداند. قطعا زمان شروع به ترک سیگار این حس را تجربه خواهید کرد.

پاک شدن نیکوتین از بدن

سه روز پس از ترک سیگار نیکوتین کاملا از بدن شما خارج می شود. این بدان معنی است که علائم ترک نیکوتین ممکن است در این زمان به اوج خود برسد. ممکن است هنگام ترک برخی از علائم جسمی و عاطفی را تجربه کنید.

این علائم شامل سردرد، حالت تهوع، گرفتگی عضلات، تعریق، اضطراب، افسردگی می باشد. این علائم هستند که ترک سیگار را دشوار می کنند. اگر توانسته اید به این مرحله برسید قطعا باید به خود پاداش بدهید تا در ادامه انگیزه خود را احساس کنید. از پولی که جهت خرید سیگار خرج می کردید استفاده کنید و چیزهای دیگری برای خود بخرید.

با ترک سیگار به راحتی ورزش می کنید

در طی سه هفته شما قادر خواهید بود به راحتی و بدون کم آوردن توان و نفس ورزش کنید. 2 هفته پس از ترک سیگار باعث می شود بدن دوباره خود را بهبود بخشد.گردش خون و عملکرد قلب در این مدت به طور قابل توجهی بهبود می یابد. همچنین ریه های شما شروع به پاکسازی کند و به شما امکان راحت نفس کشیدن را بدهد.

در بیشتر افراد سیگاری علائم ترک حدود 2 هفته پس از ترک فروکش می کند

تر ک سیگار سرفه و تنگی نفس را کاهش می دهد

قطعا یک ماه پس از ترک سیگار، مژک های داخل ریه شما ترمیم می یابند که این اندام ریوی باعث می شوند مخاط ها از ریه خارج شوند. هنگامی که مژک ها قادر به انجام کار خود به صورت منظم باشند می توانند با عفونت های مختلف مقابله کرده و راحت تر ریه ها را پاک کنند. این باعث می شود عملکرد صحیح ریه ها، سرفه و تنگی نفس به طرز چشمگیری کاهش یابد.

علائم ترک افراد سیگاری طی نه ماه پس از ترک به طور کلی از بین می رود.البته این مدت زمان بسته به اینکه چه مدت سیگار می کشیدید متفاوت است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی با ترک سیگار

یک سال از ترک سیگار شما گذشته و باعث شده بدن به طور طبیعی کار کند. به همین خاطر شما خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از خود دور کرده اید. از این لحظه به بعد کسانی که سیگار می کشند دو برابر بیشتر از شما احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را دارند.

ترک سیگار باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه می شود

افراد سیگاری در لیست خطرناک سرطان ها قرار دارند که این افراد خطر بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند. این سطان ها شامل سرطان دهان، سرطان حنجره ، سرطان مری، سرطان ریه ، سرطان کلیه ، سرطان پانکراس می باشد.

از بین این سرطان ها سرطان ریه شایعترین نوع سرطان است که بر افراد سیگاری تاثیر زیادی می گذارد. استعمال دخانیات عامل اصلی سرطان ریه است و 90 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در سراسر جهان را شامل می شود.

ممکن است 10 سسال طول بکشد، اما در صورت ترک ، در نهایت خطر مرگ ناشی از سرطان ریه را کاهش می دهید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.