شفا مگ

کتوتیفن: موارد مصرف، طریقه مصرف و عوارض

شربت کتوتیفن یا قرص کتوتیفن ۱ برای حساسیت، سرفه، آلرژی فصلی، کهیر و آسم در کودکان و بزرگسالان تجویز می شود و یک دارو از نسل دوم آنتی هیستامین می باشد

قرص و شربت کتوتیفن

کتوتیفن (Ketotifen) نسل دوم داروهای آنتی هیستامین است که برای درمان رینیت آلرژیک های فصلی، حساسیت، کهیر مورد استفاده قرار می گیرد و در دسته داروهای ضد آلرژی و ضد آسم قرار دارد. کتوتیفن به علت خواص گشاد کنندگی برونش های سینه به عنوان یک داروی ضد اسم نیز تجویز می شود. این دارو هیستامین را در بدن مهار کرده و به کاهش علائم حساسیت، سرفه، کهیر و مواردی که مرتبط به آلرژیک کمک می کند.البته ممکن است پزشک شما این دارو را برای شرایط دیگری غیر از موارد ذکر شده در این مقاله پیشنهاد کرده باشد.

قرص کتوتیفن 1 میلی گرم و شربت کتوتیفن کودکان 1 میلی گرم در 5 میلی لیتر از اشکال دارویی کتوتیفن می باشد و در دسته داروهای آنتی هیستامین و ضد آسم قرار دارد. نوع دارو و مقدار مصرف آن با توجه به سن بیمار، وزن بیمار و شرایط بیماری و تشخیص پزشک می باشد.

به طور کلی، هیچ درمانی برای آلرژی ها وجود ندارد، اما داروهای آنتی هیستامین مانند کتوتیفن هستند که به شما کمک می کند علائم آزار دهنده آلرژیک مانند کهیر، ابریزش بینی و سرفه را درمان کند. آنتی هیستامین های نسل دوم، نسل جدیدی از آنتی هیستامین ها هستند که عوارض کمتری نسبت آنتی هیستامین های نسل اول مانند خواب آلودگی را دارند.

عوارض های شایع کتوتیفن درد شکمی، خواب آلودگی، خشکی دهان، سردرد، افزایش اشتها، تهوع، عصبی بودن، اختلال در خواب، سرگیجه جزئی، افزایش وزن می باشد. این عوارض به طور معمول خفیف هستند و با گذشت زمان از بین می رود. این دارو عوارض جانبی دیگری نیز ممکن است ایجاد کند که در ادامه به آن می پردازیم.کتوتیفن در برخی بیماری ها، تداخل های دارویی، بارداری و شیردهی منع مصرف دارد به همین دلیل اگر هر یک از شرایط گفته شده را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آیا قرص کتوتیفن خواب آور است: کتوتیفن از نسل دوم آنتی هیستامین ها می باشد که برخی از عوارض جانبی آنتی هیستامین های قبلی مانند خواب آور بودن را ندارد. اما ممکن است در برخی افراد ایجاد خواب آلودگی کند، به همین خاطر تا مطمئن نشدن از تاثیر این دارو، از کارهایی که نیاز به هوشیاری دارد پرهیز کنید.

کتوتیفن چیست

کتوتیفن یک مشتق بنزوسیکلوهیتاتیوفن با خواص قوی آنتی هیستامین و ثبت کننده ماست سل است. این دارو از لحاظ ساختاری مشابه آنتی هیستامین های نسل یک مانند سیپروهپتادین است. این دارو برای نخستین بار در سوئیس تولید و برای درمان انافیلاکسی به بازار عرضه شد.

زمانی که بدن در معرض یک ماده آلرژی زا قرار می گیرد سیستم ایمنی بدن شروع به کار می کند. این باعث می شود ماده ای به نام هیستامین در بدن ترشح شود و زمانی این ماده به گیرنده های دیگر بدن متصل می شود باعث قرمزی، تورم، خارش و تغییر در ترشحات می شود. کتوتیفن با مهار هیستامین و جلوگیری از اتصال آن به گیرنده ها نقش آنتی هیستامین در بدن دارد و از بروز این علائم جلوگیری می کند.

این دارو از راه گوارش، نسبتا سریع و حداکثر تا 3 ساعت جدب می شود و از طریق ادرار دفع می شود. پاکسازی کتوتیفن از بدن دو فازی است و نیمه عمر مرحله توزیع تقریبا 3 تا 5 ساعت و نیمه عمر مرحله حذف 22 ساعت است.کتوتیفن از راه خوراکی به خوبی جذب شده و تا 12 ساعت اثر آن باقی می ماند و برای رسیدن به بهترین نتیجه مدت 4 تا 6 هفته لازم است مصرف شود.

موارد مصرف کتوتیفن

کتوتیفن یک آنتی هیستامین نسل 2 است و به عنوان یک داروی ضد آسم و ضد الرژیک تجویز می شود و برای کاهش علائم آسم و رینیت آلرژیک مانند سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس، کهیر مصرف می شود.

طریقه مصرف کتوتیفن

قرص و شربت کتوتیفن با توجه به شرایط بیماری، شدت بیماری و وزن بیمار تجویز می شود به همین خاطر این دارو را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید و یا مقدار مصرف آن را کم یا زیاد نکنید. این دارو را می توانید به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید.مصرف کتوتیفن با معده خالی باعث بروز مشکلات گوارشی می شود. این دارو را بهتر است به همراه یک غذای سبک مصرف شود.

اگر قرص کتوتیفن را برای علائم آسم مصرف می کنید نباید یکباره آن را قطع کنید زیرا می تواند باعث افزایش علائم آسم شود.

اگر یک دوز مصرف کتوتیفن را فراموش کردید به محض یادآوری آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به دوز بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. برای جبران دوز فراموش شده هرگز 2 دوز را با هم مصرف نکنید.

اقدامات احتیاطی و هشدارهای قبل از مصرف

قبل از اینکه این دارو را شروع کنید و پزشک برایتان تجویز کند، در صورت هر گونه بیماری یا آلرژی به این دارو دارید، همچنین داروهایی که مصرف می کنید و یا در دوران بارداری یا شیردهی هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.اگر تحت عمل جراحی یا هر درمانی هستید، حتما با پزشک مربوطه درباره مصرف کتوتیفن صحبت کنید.

برخی بیماری ها مانند افراد مبتلا به دیابت، باید توجه داشته باشند که حتما با پزشک خود مشورت کنند. زیرا برخی داروهای دیابت ممکن است با کتوتیفن تداخل داشته باشد.

این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی در افراد شود، همچنین ممکن است برخی افراد در شروع مصرف این دارو دچار خواب آلودگی شوند.به همین دلیل تا زمانی که مطمئن نشدید که این دارو چه تاثیری روی شما دارد نباید کارهایی که نیاز به هوشیاری است انجام دهید.

داروهایی که از قبل برای درمان و پیشگیری از آسم مانند سالبوتامول استفاده می کردید نباید بالافاصله با شروع درمان با کتوتیفن کاهش یابند. حتما دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید و حتما قبل از تجویز با پزشک خود درباره داروهایی که مصرف می کنید مشورت کنید.

کتوتیفن ممکن است خطر تشنج را در افراد با سابقه تشنج افزایش دهد. اگر سابقه تشنج دارید با پزشک خود در مورد اینکه این دارو چه تاثیری بر وضعیت پزشکی شما دارد مشورت کنید.

ممکن است برخی افراد به کتوتیفن یا داروهای مشابه حساسیت داشته باشند، این افراد باید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنند. اگر سابقه حساسیت به این دارو را دارید نباید از آن استفاده کنید.

افرادی که بیماری خاص مانند گلوکوم، اختلالات پروستات و یا مشکلات دفع ادرار و مشکلات گوارشی مانند انسداد روده دارید نباید از این دارو استفاده کنید. همچنین در صورتی که نیاز به آزمایشات خاصی مانند آزمایش آلرژی دارید حتما باید با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این دارو ممکن است بر روی نتیجه آزمایشات تاثیر بگذارد.

کتوتیفن ممکن است باعث حساسیت پوست به نور خورشید نسبت به حالت طبیعی شود. در طول مصرف کتوتیفن سعی کنید در مقابل نور آفتاب قرار نگیرید و یا لباس های مناسب بپوشید تا پوست شما را در مقابل اشعه های نور خورشید محافظت کند.

کتوتیفن در دوران بارداری: این دارو نباید در دوران بارداری مصرف شود مگر اینکه مزایای آن بیشتر از خطرات آن باشد. اگر هنگام مصرف این دارو باردار شدید یا قصد باردار شدن دارین حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کتوتیفن در دوران شیردهی: این دارو ممکن است به شیر مادر منتقل شود، اگر به کودک خود شیر می دهید نباید از این دارو استفاده کنید زیرا ممکن است روی کودک شما تاثیر بگذارد.

عوارض جانبی کتوتیفن

کتوتیفن ممکن است مانند سایر داروها در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. عوارض جانبی دارو به واکنش ناخواسته دارویی گفته می شود که در دوزهای طبیعی مصرف می شود که این عوارض می تواند خفیف یا شدید باشد. عوارض جانبی خفیف کتوتیفن طی چند ساعت تا چند روز از بین می رود، اما اگر عوارض از بین نرفت و یا شدید بود باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

البته توجه داشته باشید که عوارض جانبی دارویی توسط هر کسی که این دارو را مصرف می کند تجربه نمی شود. اگر نگران عوارض جانبی کتوتیفن هستید، درباره خطرات و مزایای این دارو با پزشک خود مشورت کنید.بسیاری از این عوارض قابل کنترل هستند و برخی از آنها ممکن است با گذشت زمان برطرف شود.

عوارض های شایع قرص و شربت کتوتیفن درد شکمی، خواب آلودگی، خشکی دهان، سردرد،افزایش اشتها، تهوع، عصبی بودن، اختلال در خواب، سرگیجه جزئی، افزایش وزن می باشد.
عوارض جانبی کمتر شایع کتوتیفن شامل اسپاسم عضلانی، راش پوستی، از دست دادن هوشیاری، بوی ناخوشایند تنفسی، زرد شدن پوست یا چشم می باشد که در صورت مشاهده این علائم سریعا با پزشک تماس بگیرید.

برخی عوارض کمتر شایع است و ممکن است شدید باشد و در صورت بروز این عوارض باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. خون دماغ شدن، پلک پف کرده، عفونت های تنفسی، بثورات پوستی، واکنش آلرژیک از جمله عوارض ناخواسته این دارو می باشد. البته برخی افراد ممکن است عوارض جانبی دیگری غیر از موارد ذکر شده را تجربه کنند که در صورت مشاهده علائمی که باعث نگرانی شما می شود بایستی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد

اگر کتوتیفن را بیش از حد مصرف کنید می تواند عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد. تاری دید، گیجی، تشنج، سرگیجه، خواب آلودگی، ضعف یا سبکی سر، ضربان قلب سریع و نا منظم، از دست دادن هوشیاری، تپش قلب، تعریق و خستگی غیر معمول از عوارض جانبی مصرف بیش از حد این دارو می باشد.

کتوتیفن با چه داروهایی تداخل دارد

کتوتیفن ممکن است با برخی داروها تداخل دارویی داشته باشد و در صورت مصرف همزمان با آنها باعث عوارض جانبی و یا کاهش اثر هر یک از داروها شود.

داروهایی مانند آمانتادین، آمفتامین، سیتریزین،دیفن هیدرامین، لوراتادین، هیدروکسیزین، داروهای ضد روانپریشی، آتروپین، بلادونا ، آلپرازولام ، دیازپام ، لورازپام، بتاهیستین، بوسپیرون، دیسوپیرامید،فلوکسات، گلوکاگون، متوکلوپرامید ، داروهای شل کننده عضلات مانند باکلوفن و متوکاربامول، نیتروگلیسیرین، مرفین، کدئین، اکسی بوتینین، داروهای ادرار آور، داروهای مهار کننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین مانند فلوکستین، داروهای ضد تشنج مانند کلوبازام، فنی توئین، فنوباربیتال، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین، تریمی پرامین، زوپیکلون ممکن است با کتوتیفن تداخل دارویی داشته باشد.

اگر هر کدام از این داروها را مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است یکی از داروها را متوقف کند یا نحوه مصرف یک یا هر دو دارو را تغییر دهد و یا مشکلی در تداخل نداشته باشند و داروها را ادامه دهید.این لیست کاملی از داروهایی که با کتوتیفن تداخل دارند نمی باشد و در صورتی هر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.