شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص اسزوپیکلون

قرص اسزوپیکلون داروی خواب آور است که جهت مشکلات بی خوابی تجویز می شود، این دارو برای مدت درمان 7 تا 10 روز تجویز می شود و مصرف بیشتر آن اعتیاد آور است.

قرص اسزوپیکلون
  1. اسزوپیکلون چیست
  2. نکات مهم قبل از مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف اسزوپیکلون
  5. مقدار مصرف اسزوپیکلون
  6. عوارض جانبی اسزوپیکلون
  7. تداخل دارویی اسزوپیکلون

اسزوپیکلون چیست

اسزوپیکلون با نام دیگر لونستا یک داروی آرامبخش است که برای درمان مشکل بی خوابی استفاده می شود. این دارو بر روی مواد شیمیایی مغز تاثیر می گذارد که ممکن است در افرادی که مشکل بی خوابی دارند نامتعادل باشد.

نکات مهم قبل از مصرف

اسزوپیکلون ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش آلرژیک کند، در صورت وجود هر یک از علائم واکنش آلرژیک مصرف دارو را متوقف کرده و به فوریت های پزشکی تماس بگیرید.علائم آلرژی می تواند شامل کهیر، تنفس دشوار، تورم لب، زبان یا گلو می باشد.

این دارو را زمانی مصرف کنید که حداقل 8 ساعت برای خواب فرصت داشته باشید و نخواهید زودتر از 8 ساعت از خواب بیدار شوید. زیرا اگر زود از خواب بیدار شوید ممکن است احساس گیجی و خواب آلودگی داشته باشید.

برخی افراد همزمان با مصرف این دارو مشغول کار، رانندگی یا غذا خوردن و برقراری تماس تلفنی بوده اند و بعد از آن هیچ خاطره ای از فعالیت های انجام شده را نداشته اند. اگر دچار همچین عارضه ای شدید مصرف دارو را قطع کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

در زمان مصرف اسزوپیکلون ممکن است صبح که بیدار می شوید احساس خواب آلودگی کنید. تا زمانی که بدانید این دارو در ساعات بیداری چه تاثیری برای شما خواهد داشت در صورت رانندگی ، خلبانی یا هر کاری که نیاز به هوشیاری است مراقب باشید.

در زمان مصرف این دارو از الکل استفاده نکنید زیرا ممکن است برخی از عوارض جانبی از جمله خواب آلودگی را افزایش دهد.

نکته مهم این است که این دارو برای درمان مشکل شما تجویز شده است و هرگز این دارو را به شخص دیگری توصیه نکنید. همچنین این دارو برای کسانی که سوء مصرف مواد یا اعتیاد دارند منع مصرف دارد.

هشدارهای مصرف

  • در صورت حساسیت به اسزوپیکلون یا داروهای خواب اور دیگر نباید از این دارو استفاده کنید. همچنین مصرف این دارو برای افراد زیر 18 سال منع مصرف دارد.
  • اگر سابقه بیماری کبد، اختلال تنفسی، افسردگی، بیماری روانی یا افکار خودکشی، اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارید نباید از این دارو استفاده کنید.
  • از مصرف اسزوپیکلون در طول مسافرت، مانند خوابیدن در هواپیما خودداری کنید زیرا ممکن است قبل از اینکه اثرات دارویی از بین برود بیدار شوید.
  • از نوشیدن الکل در دوران درمان با این دارو خودداری کنید زیرا ممکن است عوارض خطرناک یا مرگ رخ دهد.

نحوه مصرف اسزوپیکلون

اسزوپیکلون را دقیقا مطابق تجویز پزشک مصرف کنید. همچنین قبل از مصرف تمام دستورالعمل های موجود در برچسب نسخه خود را دنبال کنید.

اسزوپیکلون اعتیاد آور است و مصرف بیش از حد تجویز پزشک می تواند اعتیاد اور باشد.این دارو را هرگز درساعات طبیعی روزانه استفاده نکنید مگر اینکه حداقل 7 تا 8 ساعت فرصت داشته باشید بخوابید.

اسزوپیکلون برای مدت 7 تا 10 روز تجویز می شود و اگر در این مدت درمان شما اثر نکرد و بهبودی حاصل نشد با پزشک خود تماس بگیرید.

استفاده از اسزوپیکلون را ناگهان پس از مصرف آن در طی چند روز متوالی متوقف نکنید زیرا ممکن است علائم ترک شدید داشته باشد. بهترین حالت برای قطع مصرف مشورت با پزشک خود می باشد تا بتوانید با خیال راحت مصرف را قطع کنید.

مقدار مصرف اسزوپیکلون

دوز معمول اسزوپیکلون برای درمان بی خوابی 1 میلی گرم خوراکی یک بار در روز بلافاصله قبل از خواب است. برای تغییر مقدار دوز این دارو پزشک اختلالات شناختی یا حرکتی را می بایست کنترل کند. این دارو برای مدت 7 تا 10 روز تجویز می شود و اگر در این زمان بهبودی حاصل نشد می بایست بیمار مجددا ارزیابی شود.

عوارض جانبی اسزوپیکلون

اسزوپیکلون ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش آلرژیک شدید کند که علائم آن کهیر، حالت تهوع، استفراغ، تنگی نفس و تورم لب و زبان می باشد. اگر علائم را مشاهده کردید مصرف اسزوپیکلون را قطع کرده و با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

عوارض اسزوپیکلون شامل موارد زیر است که در صورت مشاهده با پزشک خود تماس بگیرید:

  • اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، آشفتگی
  • مشکلات حافظه، افکار غیر معمول
  • سردرگمی، توهم

عوارض شایع اسزوپیکلون ممکن است شامل خواب آلودگی روزانه، سرگیجه، سدردر، اضطراب، خشکی دهان، بوی بد دهان، علائم سرماخوردگی مانند تب و درد بدن باشد. این عوارض ممکن است طی چند ساعت یا چند روز از بین برود، اما اگر علائم از بین نرفت و یا بدتر شد با پزشک خود تماس بگیرید.

این لیست کامل از عوارض جانبی اسزوپیکلون می باشد و اگر علائم مشکوکی مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی اسزوپیکلون

استفاده از اسزوپیکلون همزمان با داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی می شود و یا تنفس شما را کند می کند می تواند عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشد.برخی از داروها که ممکن است با اسزوپیکلون تداخل داشته باشد شامل:

  • ریفامپین
  • کتوکونازول
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد درد
  • آرام کننده های عضلانی
  • داروهای ضد تشنج

البته لیست کاملی از داروهای تداخل با اسزوپیکلون نمی باشد، اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز این دارو توسط پزشک با او درباره داروهایتان مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.