شفا مگ

اطلاعات دارویی اونانزیم

اونانزیم یک داروی کمکی جهت اختلالات ناشی از کمبود آنزیم گوارشی تجویز می شود و ترکیبی از آنزیم های پروتئاز، آمیلاز، لیپاز و همچنین سایمتیکون می باشد.

قرص اونانزیم

اونانزیم با نام برن دایجستیو دارویی جهت درمان اختلال گوارشی تجویز می شود و ترکیبی از آنزیم های پروتئاز، آمیلاز، لیپاز می باشد که به علت کمبود آنزیم ها در بدن مصرف می شود. آنزیم های موجود در این دارو باعث هضم چربی، پروتئینها و نشاسته در مجرای گوارشی می شوند.

آمیلاز یک آنزیم جهت هضم نشاسته، پروتئاز برای هضم پروتئین، لیپاز نیز برای هضم چربی مورد استفده قرار می گیرد.زمانی که بدن نتواند به مقدار مناسب آنزیم های گوارشی تولید کند مصرف اونانزیم جبران آنزیم ها را در بدن انجام می دهد.

موارد مصرف اونانزیم

اونانزیم یک داروی درمان مشکلات گوارشی است که منشا آن بیماری های کیسه صفرا یا کبد و همچنین مشکلات مزمن معده و روده می باشد. همچنین جهت درمان مشکلات گوارشی ناشی از نفخ و سوء هاضمه مورد استفاده قرار می گیرد.

هشدارهای مصرف اونانزیم

  • افرادی که نمی توانند پروتئین حیوانی را تحمل کنند، اونانزیم را نیز ممکن است نتوانند تحمل کنند
  • افرادی که دارای مشکلات شدید کلیوی هستند نباید از این دارو استفاده کنند.
  • بیماران مبتلا به انسداد مجاری صفراوی و عفونت کیسه صفرا نباید از اونانزیم استفاده کنند.
  • اونانزیم ممکن است به شیر مادر منتقل شود و به کودک شیرده آسیب برساند، قبل از تجویز با پزشک خود درباره این دارو مشورت کنید.

نحوه مصرف اونانزیم

اونانزیم را مطابق دستورالعمل پزشک مصرف کنید زیرا پزشک ممکن است بر اساس شرایط بیماری دوز مصرف را کاهش یا افزایش دهد.
از تغییر برند دارو خودداری کنید؛ چراکه در داروهای شرکت های مخنلف ممکن است حاوی مقادیر متفاوتی از آنزیم ها باشند.

  • هنگام مصرف این دارو رژیم غذایی توصیه شده را رعایت کنید
  • اونانزیم را همراه با غذا یا بالافاصله قبل یا بعد از غذا میل کنید.
  • در صورت بروز اسهال ، درد شکمی و ناراحتی های گوارشی با پزشک مشورت کنید.
  • قبل از مصرف اونانزیم از لیست غذاهایی که باید قرص را با آن بخورید یا برای کنترل شرایط خود استفاده کنید آشنا شوید
  • مصرف فراورده های خوراکی حاوی آهن در صورت مصرف همزمان با اونانزیم باعث کاهش جذب آهن می شود.

تداخل دارویی اونانزیم

اونانزیم ممکن است با برخی داروها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و به این معنی است که اگر همزمان با داروهای دیگر مصرف شود ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. همچنین ممکن است اثرات دارهای دیگر را کاهش یا افزایش دهد.

مصرف همزمان اونانزیم با فراورده های خوراکی حاوی آهن باعث می شود جذب آهن کاهش یابد. همچنین اونانزیم با داروی آکاربوز نیز تداخل دارد و نباید همزمان با این دارو مصرف شود.

اگر داروی خاصی مصرف می کنید قبل از تجویز اونانزیم توسط پزشک با آن درمیان بگذارید تا مطمئن شوید که مصرف داروها برای شما بی خطر خواهد بود.

عوارض جانبی اونانزیم

اونانزیم ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد که این عوارض می توانند خفیف باشند و طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اما اگر عوارض از بین نرفت و یا جدی بود می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

در زمان مصرف اونانزیم ممکن است دردهای شکمی یا تهوع رخ دهد که از عوارض شایع این دارو می باشد. اما اگر دچار اسهال مداوم شدید حتما با پزشک مشورت کنید.

ناراحتی های شدید شکمی، تکرر ادرار ، درد مفاصل از جمله عوارض های جانبی این دارو می باشد که به محض مشاهده می بایست با پزشک تماس بگیرید.

این دارو ممکن است ایجاد واکنش های آلرژیک کند که البته بسیار نادر است، اما اگر علائمی را مشاهده کردید مصرف دارو را قطع کرده و بلافاصله به فوریت های پزشکی مرجعه کنید. علائم واکنش الرژیک شامل جوش، خارش، تورم، سرگیجه شدید، تنفس دشوار می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.