شفا مگ

اطلاعات دارویی پانکراتین

پانکراتین یک داروی آنزیم های گوارشی است که ترکیبی از آمیلاز، پروتئاز و لیپاز می باشد و در هضم چربی، پروتئین و نشاسته به مبتلایان سوء هاضمه کمک می کند.

پانکراتین

پانکراتین یک مکمل آنزیم های هضم کننده است که شامل ترکیبی از چند نوع مختلف آنزیم های گوارشی می باشد. این آنزیم ها به طور معمول در لوزالمعده تولید می شوند.پانکراتین جهت کمک به تجزیه مواد غذایی و تبدیل آن به انرژی می باشد.

پانکراتین ترکیبی از آمیلاز جهت هضم نشاسته، پروتئاز برای هضم پروتئین و لیپاز برای هضم چربی تشکیل شده است. از فواید مصرف پانکراتین کمک به حفظ وزن سالم، تقویت جذب ویتامین ها و مواد معدنی و تجزیه پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها می باشد. در ادامه با قرص پانکراتین و موارد مصرف آن آشنا شوید.

  1. پانکراتین چیست
  2. موارد مصرف پانکراتین
  3. نکات مهم قبل از مصرف
  4. نحوه مصرف پانکراتین
  5. مقدار مصرف پانکراتین
  6. عوارض جانبی پانکراتین

پانکراتین چیست

قرص پانکراتین یک دارویی با ترکیبی از آنزیم های گوارشی که به طور معمول توسط پانکراس تولید می شود و برای هضم چربی، پروتئین و قند ها مهم هستند.پانکراتین ترکیبی از آمیلاز جهت هضم نشاسته، پروتئاز برای هضم پروتئین و لیپاز برای هضم چربی تشکیل شده است.

زمانی که بدن به اندازه کافی آنزیم های گوارشی تولید نکند، پانکراتین می تواند جایگزین این آنزیم ها شود. پانکراتین ممکن است برای درمان بیماری های مختلف که منجر به ناتوانی لوزالمعده در تولید یا رهاسازی آنزیم های پانکراس می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی شرایط باعث می شود که این آنزیم ها در بدن کاهش پیدا کند. این شرایط شامل فیبروز سیستیک، پانکراس مزمن یا التهاب لوزالمعده، سرطان لوزالمعده، بعد از عمل جراحی لوزالمعده یا روده می باشند.

موارد مصرف پانکراتین

قرص پانکراتین در مواردی که آنزیم های گوارشی به خوبی در بدن تولید نشود از قرص پانکراتین جهت هضم نشاسته، پروتئین و چربی استفاده می شود. این قرص ر شرایط فیبروز سیستیک، پانکراس مزمن یا التهاب لوزالمعده تجویز می شود.

اگر چه برخی افراد برای رفع مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل یا سایر اختلالات گوارشی از آنزیم هایی مانند پانکراتین استفاده می شود.

نکات مهم قبل از مصرف

پانکراتین برای شرایط فعلی شما تجویز شده است ، اما برای اطمینان از اینکه پانکراتین برای شما بی خطر است در صورت سابقه بیماری های نقرس، اسم، یا هر گونه آلرژی قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

پانکراتین در گروه C بارداری قرار دارد و ممکن است به جنین متولد نشده اسیب جدی وارد کند. قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو به شیر مادر ترشح می شود و ممکن است به کودک شیرده آسیب برساند، قبل از تجویز با پزشک خود درباره شیردهی به کودک خود مشورت کنید.شاید لازم باشد شیردهی به نوزاد را قطع کنید.

بیمارانی که پروتئین های حیوانی را نمی توانند تحمل کنند ممکن است عدم تحمل به این دارو را از خود نشان دهند.

نحوه مصرف پانکراتین

پانکراتین را مطابق دستورالعمل پزشک می بایست استفاده کنید، زیرا پزشک ممکن است گاهی بر اساس شرایط بیماری شما دوز مصرفی را کاهش یا افزایش دهد.

بهترین زمان مصرف پانکراتین با وعده غذایی یا میان وعده ها می باشد و در زمان مصرف آن را با یک لیوان اب کامل میل کنید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که قرص پانکراتین را در دهان خود نگه ندارید زیرا ممکن است باعث تحریک دهان شما شود و هرگز قرص را نجوید یا خرد نکنید.

پانکراتین ممکن است بخشی از یک برنامه کامل درمانی باشد که شامل رژیم غذایی خاصی نیز می شود.این برنامه غذایی توسط پزشک یا مشاوره تغذیه شما مشخص خواهد شد.

قبل از مصرف پانکراتین ، از لیست غذاهایی که باید قرص را با آن بخورید یا برای کنترل شرایط خود استفاده کنید اشنا شوید.

استفاده منظم از پانکراتین باعث می شود بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید و قبل از اینکه دارویتان تمام شود حتما دوباره تهیه کنید. در برخی شرایط پزشکی ممکن است نیاز به استفاده از این دارو تا اخر عمر داشته باشید.

مصرف فراورده های خوراکی حاوی آهن در صورت مصرف همزمان با این دارو باعث کاهش جذب آهن می شود.

زمانی که پانکراتین مصرف می کنید، قبل و یا بعد از مصرف آن از مصرف آنتی اسید ها خودداری کنید و همچنین آنزیم های دیگر گوارشی بجز تجویز پزشک مصرف نکنید.

مصرف غذاهای داغ باعث غیر فعال شدن قرص پانکراتین می شود، پس در زمان مصرف این دارو از غذاهای داغ اجتناب کنید.

در بیماران مبتلا به اختلال های مری یا در بیمارانی که قرص را در حالت خوابیده مصرف می کنند برای کاهش احتمال باقیماندن قرص در مری پس از مصرف قرص مقداری غذای جامد مصرف کنند.

مقدار مصرف پانکراتین

مقدار دوز پانکراتین بر اساس شدت سوء هاضمه و سوء جذب، مقدار چربی در رژیم غذایی و فعالیت های آنزیمی فرآورده های مختلف متفاوت است، مقدار مصرف معمول این دارو 1 قرص همراه وعده های غذایی است.

عوارض جانبی پانکراتین

پانکراتین ممکن است در برخی افراد ایجاد واکنش های آلرژیک کند که علائم آن کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب و یا گلو می باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تهوع یا استفراغ شدید
  • درد شدید معده
  • تورم دردناک مفاصل
  • هرگونه تغییر در علائم

عوارض جانبی شایع پانکراتین شامل حالت تهوع، درد خفیف معده، اسهال و خارش پوست می باشد که این عوارض ممکن است طی چند ساعت تا چند روز از بین برود. اگر علائم از بین نرفت و یا شدید شد سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

لیست مشخص شده در این مقاله شامل همه عوارض جانبی این دارو نمی باشد، در صورت مشاهده هر علائم مشکوک با پزشک خود تماس بگیرید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.