شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص پروورا

قرص پروورا یک داروی مشابه پروژسترون طبیعی می باشد که در موارد درمانی نامنظمی قاعدگی، قاعدگی مصنوعی، بارداری، سرطان و تنظیم تخمک گذاری تجویز می شود.

قرص پروورا

قرص پروورا با نام دیگر مدروکسی پروژسترون ، یک داروی هورمونی مشابه هورمون پروژسترون در زنان می باشد که در موارد مشکلات قاعدگی و تخمک گذاری و مشکلات رحم استفاده می شود.

پروورا یک داروی درمانی برای بی نظمی های قاعدگی، قاعدگی های دردناک و تنظیم دوره های قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در گروه داروهای هورمون های زنان قرار دارد.

قرص پروورا برای برخی از زنان دچار تاخیر در قاعدگی هستند تجویز می شود که بعد از 3 تا 7 روز از قطع دارو پریود خواهند شد.

پروورا را اگر برای تنظیم قاعدگی مصرف میکنید و قبل از اتمام دوز مصرف پروورا پریود شدید، این کاملا طبیعی است و در این زمان باید مصرف دارو را قطع کنید.

در ادامه با اطلاعات دارویی قرص پروورا آشنا می شوید.مطالب زیر فقط جنبه آموزش دارد و بالا بردن معلومات دارویی افراد می باشد و به هیچ وجه جایگزین تجویز پزشک نمی باشد.

قرص پروورا چیست

پروورا یک داروی هورمونی است که مشابه هورمون اصلی زنان می باشد که جهت درمان مشکلات قاعدگی، رشد غیر طبیعی رحم، سرطان پستان و سرطان رحم استفاده می شود.

پروورا همچنین در درمان سرطان پستان در دوران یائسگی ،هیپرپلازی اندومتر،سندروم پلی کیستیک تخمدان ، بعنوان جانشین درمانی هورمونی در زنان یائسه،ارزیابی میزان آندروژن و استروژن استفاده می شود.

این دارو به راحتی جذب و توسط کبد متابولیزه می شود و اثر دارو در درمان مشکلات قاعدگی طی 1 تا 2 هفته پس از شروع درمان ظاهر می شود و اثرات نوع خوراکی آن 1 تا 2 روز و اثرات تزریقی آن مدت پند ماه در بدن باقی می مانند.

موارد مصرف قرص پروورا

پروورا یک داروی هورموی است و از این دارو جهت درمان مشکلات و نامنظمی های قاعدگی تجویز می شود. همچنین از این دارو جهت درمان سرطان های زنان مانند، سرطان رحم، درمان سندرم پلی کیستیک تخمدان نیز استفاده می شود.

همچنین از قرص پروورا به عنوان یک جانشین هورمونی در زنان یائسه، ارزیابی میزان آندوژن و استروژن استفاده می شود. البته در برخی موارد برای درمان گر گرفتگی در دوران یائسگی زنان نیز کاربرد دارد.

نکات مهم مصرف قرص پروورا

قبل از مصرف پروورا اگر مشکلات یا سابقه بیماری خاصی دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.برخی از بیماری ها ممکن است با مصرف پروورا ایجاد عوارض جانبی شدیدی کند.برخی از این بیماری ها شامل دیابت، فشار خون بالا، حمله قلبی، بیماری کبدی و کلیوی، بارداری می باشد.

نحوه مصرف قرص پروورا

زنانی که دچار مشکلات اختلال قاعدگی هستند و از این دارو استفاده می کنند، بعد از 3 تا 7 روز از قطع دارو پریود خواهند شد. البته در مواردی ممکن است پیش از قطع دارو پریود شوید.

پروورا را به همراه غذا میل کنید. بهترین زمان مصرف قرص پروورا 1 تا 3 بار در روز در زمان مشخصی از دوره قاعدگی می باشد.

زنانی که از این دارو برای بارداری استفاده می کنند، 10 روز از این دارو استفاده می کند و بعد به مدت 2 تا 10 روز منتظر پریودی می ماند و یک قاعدگی مصنوعی ایجاد می شود. این عمل باعث ایجاد تخمک گذاری می شود و به بارداری کمک خواهد کرد.

عوارض جانبی پروورا

پروورا ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی خفیف یا جدی کند. بعضی از این عوارض طی چند ساعت یا چند روز از بین می رود اما اگر عوارض جدی بود می بایست مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

از عوارض شایع پروورا می توان به نرمی پستان، خستگی، تهوع، افسردگی و قاعدگی نامنظم اشاره کرد. همچنین احتمال خونریزی لثه پس از مصرف پروورا شوید.

عوارض مصرف پروورا تهوع , بی خوابی , گیجی , کهیر , خارش شدید , ادم , حالت خواب آلودگی , احتباس مایعات بدن , اختلالات ترومبولیک سرخرگی , ازدیاد حساسیت , زردی , افزایش وزن , وقفه در قاعدگی , ترشح نابجای شیر , دردناک شدن پستان , خونریزی غیر طبیعی رحمی میباشد.

تداخل دارویی قرص پروورا

پروورا ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آنها می تواند عوارض جانبی جدی داشته باشد و یا اثر یکی از داروها کاهش یابد. بهتر است قبل از تجویز توسط پزشک ، اگر دارویی مصرف می کنید با آن درمیان بگذارید.

برخی از داروهایی که ممکن است با پروورا تداخل دارند شامل موارد زیر می باشد:

آریپیپرازول , اپرپیتانت , آداپالن , انوکساپارین , بواسیزوماب , بورتزومیب , دیلتیازم , سیکلوسپورین , فلووکسامین , ریتوناویر , نلفیناویر , بریگاتینیب , آسیترتین , هپارین , وارفارین , کلاریترومایسین , کلوبازام , انسولین آسپارت , انزالوتامید

البته این لیست کاملی از داروهای تداخل با پروورا نمی باشد و می بایست هر دارویی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید تا بتواند بهترین تجویز را برای شما داشته باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.