شفا مگ

پروکتیت چیست و چگونه درمان می شود

پروکتیت یک بیماری گوارشی می باشد که در آن بافت آستر داخل راست روده و اطراف مقعد ملتهب شده و باعث درد و ناراحتی می شود که البته با دارو قابل درمان است.

پروکتیت

پروکتیت چیست

پروکتیت بیماری است که در آن بافت آستر داخلی راست روده و بافت اطراف مقعدملتهب می شود که در نوجوانان و بزرگسالان شایع می باشد.

پروکتیت می تواند دردناک و ناراحت کننده باشد و احساس مداوم دفع فوری مدفوع بدون دفع واقعی مدفوع با دفع مقادیر اندک می باشد.این بیماری معمولا با داروها و تنظیم سبک زندگی درمان می شود و به عمل جراحی نیاز ندارد.

علت پوکتیت چیست

پروکتیت معمولا در اثر برخی شرایط پزشکی ایجاد می شود که شایعترین آنها عفونت های مقاربتی، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو و بیماری التهابی روده می باشد.

علت های دیگری برای ابتلا به پروکتیت وجود دارد که شامل:

  • آسیب های مقعد، مانند رابطه جنسی مقعدی شدید
  • عفونت های باکتریایی مانند سالمونلا و شیگللا
  • عفونت های رکتال که بعد از استفاده از آنتی بیوتیک ایجاد می شود.
  • پرتودرمانی سرطان تخمدان، مقعد، رکتال یا پروستات

مصرف ملین ها ، اشعه درمانی، اختلالات غددی، کولیت، یبوست مزمن و آلرژی های غذایی می توانند از عوامل تشدید کننده تروکتیت باشند.

علائم پروکتیت

التهاب فشار مکرر برای دفع مدفوع از علائم شایع پروکتیت می باشد و باعثد درد در روده، مقعد و ناحیه شکم می شود.البته علائم کمتر شایع نیز وجود دارد که شامل:

  • ترشح خونی یا بلغمی
  • تب
  • عبور مخاط یا ترشح از روده
  • اسهال ابکی

درمان پروکتیت

اهداف درمان پروکتیت کاهش التهاب، کنترل درد و درمان عفونت است. درمان های خاص به علت بروز پروکتیت بستگی دارد. مدیریت شرایط اساسی به تسکین علائم کمک می کند.

ممکن است از داروها برای درمان و سایر عفونت ها استفاده می شود و مبتلایان به پروکتیت مبتلا به کولیت یا بیماری کرون ممکن است جراحی لازم باشد.

چندین نوع دارو برای درمان پروکتیت استفاده می شود:

  • داروهای ضد التهابی مانند کورتیکواستروئید ها که باعث کاهش التهاب و تسکین درد شود
  • آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها درمان عفونت
  • سرکوب کننده های سیستم ایمنی

پزشک بر اساس علائم پروکتیت و علت اصلی آن دارو را تجویز می کند. داروها ممکن است به صورت خوراکی یا وریدی استفاده شود.

تنظیم سبک زندگی یکی دیگر از روش های درمان و رفع پروکتیت می باشد. در زمان ابتلا به این بیماری می بایست رژیم خاصی را رعایت کنید. در زمان دوره اسهال از غذاهای تند، اسیدی یا چرب خودداری کنید.

ممکن است شما نسبت به لاکتوز غیر قابل تحمل باشید. محصولات لبنی را در صورت عدم تحمل و درد با اشکال جایگزین شیر تغییر دهید.
سعی کنید مایعات زیاد بنوشید، اما از نوشیدن نوشابه های کافئین دار، قهوه و چای خودداری کنید. نوشیدن اب باعث عبور آسان مدفوع می شود. مصرف کافئین می تواند دستگاه گوارش شما را تحریک کند و مصرف نوشیدنی های قندی می تواند اسهال را تشدید کند.

نکته مهم: به زمان بروز علائم توجه کنید تا مواردی که باعث تحریک درد پروکتیت می شود را بیابید و کنترل کنید. به طور مثال اگر متوجه شدید بعد از خوردن لبنیات علائم شما بدتر می شود می توانید از شیر بدون لاکتوز یا شیر سویا استفاده کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.