شفا مگ

اگزما در بارداری چیست و روش هایی برای درمان آن

اگزما در بارداری یک عارضه پوستی است که به علت اختلالات ایمنی بدن در زنان باردار رخ می دهد و خطر یا تاثیر بر جنین و مادر ندارد و قابل درمان یا پیشگیری است.

اگزما در بارداری

اگزما در بارداری عارضه ای است که به علت ضایعات آتوپیک دوران بارداری، خارش در بارداری و فولیکولیت خارش بارداری ایجاد می شود.
اصولا بارداری ممکن است تغییرات زیادی را در پوست زنان ایجاد کند که برخی از این تغییرات شامل لکه های تیره، آکنه، بثورات، حساسیت پوستی و اگزما بارداری می باشد.

اگزما در بارداری یکی از شایع ترین بیماری های پوستی در بارداری می باشد و به علت اختلالات ایمنی بدن در زنان بارداری می باشد. البته کسانی که قبل از بارداری دچار اگزما شده اند ممکن است در دوران بارداری این وضعیت شدیدتر شود.

اگزما در دوران بارداری ترسناک نمی باشد و برای مادر و کودک خطری ایجاد نمی کند و بیشتر این اگزما ها بعد از زایمان از بین می رود.

بهترین راه برای پیشگیری از اگزما در دوران بارداری استفاده نکردن از شوینده های قلیایی و مصرف نکردن مواد غذایی حساسیت زا می باشد. حیوانات خانگی و استرس نیز می تواند باعث اگزما در دوران بارداری شود که بهتر است از این موارد دوری کنید تا دچار این عارضه پوستی نشوید.

مادران باردار می بایست به این نکته نوجه کنند که بدون مشورت با پزشک از داروهای کنترل کننده اگزما استفاده نکنند، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب برسانند.

چگونه تشخیص دهید که در دوران بارداری دچار اگزما شده اید و چگونه می توان این عارضه پوستی را کنترل و درمان کنید.در ادامه به این موارد اشاره کرده ایم.

علائم اگزما در بارداری

علائم اگزما در بارداری دقیقا مانند علائم اگزما در دوران پیش از بارداری می باشد که شامل برجستگی های قرمز و زبر به همراه خارش های خفیف یا شدید می باشد. اگزما می تواند در هر نقطه ای از بدن ایجاد شود و اگر قبل از بارداری سابقه اگزما شده باشید در زمان بارداری ممکن است بدتر نیز شود.

نکته قابل اشاره این است که نیمی از زنانی که در دوران بارداری دچار اگزما می شوند، در گذشته سابقه این بیماری را داشته اند.


مطلب مرتبط: درماتیت چه نوع بیماری است


تشخیص اگزما در بارداری

برای تشخیص اگزما پزشک نگاهی دقیق به پوست می اندازد و در برخی موارد ممکن است بافت برداری شود تا تغییرات در زمان بارداری را مشخص کند. پزشک می بایست مطمئن شود که تغییراتی که در پوست ایجاد می شود به کودک و مادر آسیب نمی رساند.

پزشک ابتدا باید بداند چه زمان اگزما شروع شده است و همچنین با رژیم غذایی شما نیز می بایست آشنا باشد، زیرا ممکن است رژیم غذایی در تغییرات پوستی تاثیر گذار باشد.

در برخی موارد داروهایی که مصرف می کنید ممکن است دلیل اگزما باشد که پزشک از شما لیست داروهای شما را جویا می شود تا بتواند تشخیص دقیقی برای دلیل اگزما بدهد.

درمان اگزما در بارداری

درمان اگزما در بارداری در هر یک از افراد متفاوت است و در بیشتر افراد می تواند با مرطوب کننده ها و پماد ها کنترل شود. البته اگر شدت اگزما زیاد باشد پزشک از پماد های استروئیدی برای کنترل اگزما استفاده می کند.

راه هایی برای پیشگیری و جلوگیری از شدت یافتن اگزما وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • دوش آب ولرم بجای دوش اب گرم
  • مرطوب نگه داشتن پوست
  • استفاده از مرطوب کننده ها پس از دوش گرفتن
  • پوشیدن لباس های غیر چسبان
  • اجتناب از صابون های زبر و پاک کننده های بدن
  • استفاده از دستگاه رطوبت ساز در مناطقی که اب و هوای خشک دارد
  • مصرف آب در طول روز که علاوه بر کمک به پوست برای سلامتی مادر و نوزاد مناسب است.
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.