شفا مگ

گیاه پنجه شیطان چیست و آشنایی با خواص آن

گیاه پنجه شیطان یک داروی گیاهی است که دارای خواص دارویی و درمانی ضد درد، کاهش التهاب ، آرامبخش و ادرار آور می باشد و دارای خاصیت ضد التهابی موثری است.

گیاه پنجه شیطان

گیاه پنجه شیطان یک داروی گیاهی با اثر ضد درد، ادرار آور و آرامبخش می باشد که می تواند برای دردهای مزمن بسیار موثر باشد. از این گیاه برای درمان درد های ماهیچه ای، التهاب تاندون، درد عصبی، سردرد استفاده می شود و همچنین می تواند برای هضم غذا و کاهش تب بسیار مفید است.

ریشه گیاه پنجه شیطان اثر ضد التهابی زیادی دارد که دلیل آن گلیکوزید های ایریدوئیدی در این گیاه می باشد و بر اساس مطالعات انجام شده این گیاه باعث بهبود بیماران با التهاب مفاصل زانو و ران می شود.

ماده اصلی گیاه پنجه شیطان با اثرات درمانی مربوط به ترکیب هارپاگوساید است. اثر ضد التهاب این گیاه از طریق مهار ساخت عامل نکروز تومور آلفا ناشی از لیپو پلی ساکارید به وسیله مونوسیت ها است.

عصاره گیاه پنجه شیطان میتواند تولید میلوپراکسیداز از نوتروفیل های تحریک شده را کاهش می دهد و مسیر التهابی پروستاگلاندین E2 را از طریق مهار فعالیت سیکلواکسیژناز 2 مسدود می کند. بنابراین ترکیب هارپاگوساید با مهار متابولیسم اسید آراشیدونیک اثر ضد التهاب خود را اعمال می کند.در پژوهش های مختلف اثرات ضد آرتروزی این گیاه به اثبات رسیده است و مشخص شده که مصرف این گیاه باعث کاهش کمر درد می شود

خواص گیاه پنجه شیطان

پنجه شیطان یک گیاهی قابض و خنک کننده است و دارای خواص آرامبخشی و ادرار اور است و همچنین به عنوان یک داروی تسکین دهنده و مسکن شناخته می شود.

پنجه شیطان می تواند التهاب ناشی ار آرتریت را کاهش دهد و بر اساس مطالعات انجام شده بر روی بیماران استئوآرتریت زانو مشخص شده است که این گیاه می تواند درد های ناشی از این بیماری را در حد زیادی کاهش دهد.

مصرف عصاره پنجه شیطان می تواند برای دردهای خفیف کمر، گردن و شانه بسیار موثر باشد و همچنین می تواند ورم مفاصل را کاهش دهد.

تسکین آرتریت با پنجه شیطان

پنجه شیطان باعث کاهش علائم استئوآرتریت می شود.طبق یک مطالعه ژاپنی، پنجه شیطان، به ویژه ترکیب هارپاگوساید، موجب کاهش قابل توجه التهاب آرتریتی در یک گروه از موش ها شد. به طور کلی، به عنوان درمان حمایتی از روماتیسم همراه انحطاط و دردناک، پذیرفته شده است.د.

کاهش وزن با پنجه شیطان

ریشه پنجه شیطان ضدالتهابی همچنین ممکن است راه جدیدی برای کاهش وزن باشد. یک مطالعه نشان داده که پنجه شیطان می تواند گرلین یا همان هورمون گرسنگی را متوقف کرده و یا سرعت تولید آن را آهسته تر کند. با کاهش فشارهای گرسنگی، افرادی که پرخوری را تجربه می کنند دچار کاهش اشتها شده که این به کاهش وزنشان کمک می کند

پنجه شیطان مسکن طبیعی

پنجه شیطان می تواند درد آرتریت را تسکین دهد، اما مزیت این گیاه در کاهش درد به همین جا ختم نمی شود؛ با این که این مزیت به خوبی درک نشده است، اما پنجه شیطان می تواند التهاب و دردهای التهابی را در حالات مختلف، مانند دردهای حاد، با عوارض جانبی ناچیز در حدود 3 درصد از بیماران، کاهش دهد.

درمان لنفوما با پنجه شیطان

درحالیکه تحقیق در این زمینه هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پنجه شیطان می تواند به پسرفت لنفوم فولیکولار کمک کند.همچنین پنجه شیطان به میزان قابل توجهی درد در دست، مچ دست ، آرنج، شانه، لگن، زانو و کمر را کاهش می دهد.

برخی منابع همچنین پنجه شیطان را به عنوان راهی در تسکین درد سیاتیک توصیه می کنند که البته لازم به ذکر است که هنوز در این زمینه مطالعات دقیقی صورت نگرفته است.

مبارزه با التهاب مزمن با پنجه شیطان

یکی دیگر از دلایل ارزشمندی پنجه شیطان، توانایی آن در کاهش التهاب است که ریشه بسیاری از بیماری ها است. تحقیقات کنونی نشان می دهد که پنجه شیطان می تواند به مهار فاکتور نکروز تومور آلفا، سیتوکینین (پروتئین سلولی-سیگنالینگ) که در التهاب طبیعی بدن دخیل است، کمک کند.

غنی از آنتی اکسیدان ها

یکی دیگر از راه های اصلی پنجه شیطان در جلوگیری از بیماری ها به علت وجود آنتی اکسیدان های بسیاری است که در خود دارد. پنجه شیطان به ویژه غنی از آنتی اکسیدان های محلول در آب است.در واقع، برخی از تحقیقات نشان می دهد که برخی از مزایای ضدالتهابی پنجه شیطان ممکن است در نتیجه این آنتی اکسیدان ها باشند.

کمک به هضم غذا

همان طور که قبلاً ذکر شد، پنجه شیطان می تواند موجب مهار فاکتور نکروز تومور آلفا شود که روشی درمانی برای بیماری التهاب روده است. التهاب بیشترین اثر را در فرایند هضم دارد.آنتی اکسیدان ها و خواص ضدالتهابی پنجه شیطان ممکن است به عنوان یک درمان مؤثر برای این دسته از بیماری ها، از جمله کولیت اولسراتیو و بیماری کرون باشد.

حمایت از سلامت کلیه ها

یکی دیگر از مزایای این گیاه که هنوز مطالعات پیشرفته ای روی آن صورت نگرفته است، اثر درمانی آن بر روی گروهی از بیماری های کلیوی به نام بیماری های گلومرولی است. این بیماری ها مربوط به التهاب است و به بیماری هایی اطلاق می شود که به فیلترهای کوچک کلیه که خون را پاک می کنند، آسیب می رساند.عصاره پنجه شیطان به مهار تشکیل نوعی از نیتریت ها کمک می کند که نشان می دهد که این عصاره ممکن است داروهای ضدالتهابی بالقوه در درمان بیماری های التهابی گلومرولی محسوب شوند.

عوارض گیاه پنجه شیطان

گیاه پنجه شیطان می تواند در برخی از افراد باعث تحریک اسید معده شود و به همین خاطر برای بیماران زخم گوارش باید با احتیاط مصرف شود.

گیاه پنجه شیطان برای افرادی که به بیماری التهاب معده، زخم معده و زخم دوازدهه هستند نباید استفاده شود زیرا این گیاه دارای ترکیبات ایریدوئیدی می باشد و یک محرک ترشح اسیت معده می باشد.

 همچنین این گیاه به دلیل اثرات صفرازایی در افراد با سنگ صفرا منع مصرف دارد. استفاده از این گیاه در دوران حاملگی و شیردهی باید با احتیاط مصرف شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.