شفا مگ

خواص تخم شنبلیله برای بدن و خاصیت دارویی آن

تخم شنبلیله دارای خواص درمانی برای رشد مو، معده، تب و افزایش میل جنسی در مردان می باشد و در زنان برای افزایش شیر مادر و درد های قاعدگی بسیار مفید است.

خواص تخم شنبلیله

شنبلیله یک گیاه با ارزش غذایی و خواص دارویی و درمانی به عنوان یک داروی پر مصرف ایرانیان شناخته می شود. این گیاه دارای برگ های متناوب مرکب است و تخم این گیاه قهوه ای و با بوی معطر و طعمی تلخ است.

تخم شنبلیله در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارای خواص ضد چربی، تقویت کننده برای قلب، کاهش دهنده فشار خون، ضد باکتری و قارچ می باشد.

شنبلیله گیاهی است برای افزایش شیر مادر نیز با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان از این گیاه برای درمان تب، محرک معده و همچنین افزایش اشتها از آن استفاده کرد.

شنبلیله برای زنان بسیار مفید است و می تواند باعث کاهش گر گرفتگی در دوران یائسگی شود و همچنین برای سندرم پیش قاعدگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ارزش غذایی تخم شنبلیله

تخم شنبلیله دارای ارزش غذایی زیادی می باشد و مقدار 100 گرم از تخم شنبلیله حاوی 323 کالری، 6.41 چربی، کربوهیدرات 58.38، فیبر 24.6 گرم، سدیم 67 میلی گرم، پتاسیم 770 میلی گرم، کلسیم 176 میلی گرم، آهن 33 میلی گرم، فسفر 191 میلی گرم و حدود 3 میلی گرم ویتامین سی می باشد.

خواص تخم شنبلیله

دانه شنبلیله دارای خواص زیادی برای بدن می باشد و همچنین در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می کنند. در ادامه به برخی از خواص مهم شنبلیله اشاره می کنیم

خواص تخم شنبلیله برای سوزش معده

دانه شنبلیله باعث می شود التهاب روده و معده کاهش پیدا کند و این کار را به وسیله پوشاندن جداره معده و روده انجام می دهد. با افزودن 1 قاشق چایخوری دانه شنبلیله در غذا برای رفع سوزش سر دل و رفلاکس توصیه می شود.

سعی کنید قبل از وعده های غذایی خود یک قاشق چایخوری از پودر دانه شنبلیله را در آب ریخته و میل کنید.

خواص تخم شنبلیله برای تب

دانه شنبلیله می تواند باعث کاهش تب در بیماران شود و با مصرف این دانه به همراه لیمو و عسل می تواند تب را به شدت پایین بیاورد.
برای بهرمندی از خواص تب بری دانه شنبلیله، 1 تا 2 قاشق چایخوری دانه شنبلیله را 3 مرتبه در روز به همراه چای سبز دم کرده و به همراه 1 قاشق چایخوری عسل و لیمو ترش تازه میل کنید.

خواص تخم شنبلیله برای افزایش شیر مادران

شنبلیله می تواند باعث افزایش شیر مادران شود. بر اساس تحقیقات انجام شده دانه شنبلیله می تواند 24 ساعت بعد از مصرف، شیر مادر را تا 500 درصد افزایش دهد. البته دلیل اصلی هنوز مشخص نیست اما برخی محققان وجود روغن در تخم شنبلیله را دلیل آن می دانند.
مادرانی که می خواهند شیر بیشتری داشته باشند، با توجه به تصمیم پزشک خود می توانند روزی سه مرتبه و حداقل 500 میلی گر تخم شنبلیله مصرف کنند.

خواص تخم شنبلیله برای افزایش میل جنسی

یکی از کاربردهای شنبلیله برای مردان درمان مشکلات نعوظ و سایر اختلالات مردانه همچون طاسی سر است که به علت افزایش میل جنسی و سطح تستوسترون در مردان است.

البته این نکته را حتما در نظر داشته باشید که درمان با شنبلیله می بایست با مشورت پزشک انجام شود و قبل از مصرف برای درمان تمایلات جنسی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

خواص تخم شنبلیله برای رفلاکس معده

تخم شنبلیله بر دیواره معده و روده تاثیر گذار می باشد و می تواند باعث تسکین التهاب دستگاه گوارشی شود. این دانه برای رفع سوزش سر دل، رفلاکس معده بسیار مناسب است. برای بهرهمندی از خواص این دانه یک قاشق چای خوری تخم شنبلیله را با غذا یا آب میوه مصرف کنید.

طرز استفاده از دانه شنبلیله

تخم شنبلیله می تواند برای بسیاری از بیماری ها از لحاظ طب سنتی مفید باشد.دانه شنبلیله در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا دارای خواص ضد چربی، تقویت کننده برای قلب، کاهش دهنده فشار خون، ضد باکتری و قارچ می باشد.

درمان راشیتیسم: برای درمان راشیتیسم می توانید 10 گرم تخم شنبلیله را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت دم کنید و روزی 3 فنجان به مدت یک هفته میل کنید.

برای لاغری: برای درمان لاغری دانه شنبلیله را به صورت پودر در آورده و با عسل مخلوط نمایید و روزی یک قاشق میل کنید. مقدار پودر شنبلیله 30 گرم و 150 گرم عسل به مدت دو هفته مصرف و یک هفته استراحت

تورم پلک چشم:برای برطرف کردن التهاب پلک های چشم ناشی از خستگی زیاد می تواند تخم شنبلیله را جوشانده و بگذارید خنک شود و یک پارچه تمیز را داخل جوشانده خنک شده کرده و روی چشم بگذارید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.