شفا مگ

علائم کبد چرب در زنان چیست

علائم کبد چرب در زنان مختلف بسیار متفاوت است و علائم شایع آن خونریزی شدید در دوران قاعدگی است.ابتلا به کبد چرب در زنان به دلیل تغییرات هورمونی شایع تر از مردان می باشد که این بیماری به علت رسوب چربی در سلول های کبد ایجاد می شود و قبال پیشگیری و درمان است.

علائم کبد چرب در زنان

کبد یکی از عضو های مهم بدن می باشد که به اصطلاح صافی برای بدن میباشد و فاکتورهای مضر مواد غذایی را گرفته و آنها را وارد سیستم های دیگر بدن می کند. وجود چربی در کبد زنان و مردان طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی داشته باشد فرد دچار کبد چرب می شود.

کبد چرب به دو دسته الکلی و غیر الکلی تقسیم می شود که کبد چرب غیر الکلی بیشتر در افراد چاق، بیماران دیابتی و افراد با کلسترول بالا ایجاد می شود. البته مصرف داروهای استروئیدی و انابولیک و مکمل ها و خود درمانی نیز می تواند در ایجاد کبد چرب نقش داشته باشد.

زنان باردار به علت تغییرات هورونی که دارند امکان ابتلا به کبد چرب در دوران بارداری وجود دارد که در برخی موارد منجر به افزایش احتمال عفونت، خونریزی نیز وجود دارد. کبد چرب بارداری چند هفته بعد از زایمان بهبود قابل توجه ای می یابد.

علائم کبد چرب در زنان شامل احساس خستگی و بی حالی مداوم، کاهش وزن و اشتها، حالت تهوع، ضعف عمومی، درد در مرکز و یا سمت راست بخش بالای شکم می باشد. البته در برخی موارد باعث خونریزی شدید در دوران قاعدگی می شود.

تشخیص کبد چرب سخت است زیرا علائم زیادی را از خود نشان نمی دهد و زمانی که برای آزمایش های دیگر میروید تازه مشخص می شود که دچار کبد چرب هستید. البته می تواند از علائم هایی تشخیص سطحی برای کبد چرب را داد و با آزمایش های مرتبط به تشخیص دقیق رسید.

علائم شایع کبد چرب در زنان شامل موارد زیر است که در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید تا آزمایشاتی را برای تشخیص دقیق انجام گیرد:

  • زرد بودن روی زبان
  • ترش کردن
  • رفلاکس معده
  • طعم تلخ در دهان
  • درد مچ پا یا پیچ خوردگی مکرر مچ پا
  • وز وز شدن بدن
  • خونریزی شدید عادت ماهانه
  • پرش پلک سمت راست

برای تشخیص کبد چرب پزشک ابتدا تاریخچه پزشکی را بررسی می کند و یک معاینه فیزیکی انجام مید هد و همچنین چند آزمایش برای شما تجویز می کند.

پزشک برای تشخیص سابقه پزشکی خانوادگی، مصرف الکل، شرایط پزشکی، تغییرات اخیر در سلامتی را بررسی کرده و سپس برای برای بررسی دیگر معاینه بدنی انجام می دهد.

در معاینه بدنی پزشک بر روی شکم فشار وارد می کند و اگر کبد بزرگ شده باشد پزشک با لمس آن احساس می کند، اما ممکن است در معاینه بدنی نتواند تشخیص دهد زیرا ممکن است کبد ملتهب باشد اما بزرگ نشده باشد.

در بسیاری از موارد ، بیماری کبد چرب پس از ازمایش خون نشان داده می شود. آزمایش های آنزیم های کبد و تست ALT است. انزیم های کبدی بالا نشانه التهاب کبد است. بیماری کبد چرب یکی از دلایل احتمالی التهاب کبد است. البته در صورت مثبت بودن آنزیم های کبدی پزشک آزمایش های بیشتری را برای شناسایی علت التهاب انجام می دهد. زیرا بیماری های دیگری نیز ممکن است باعث التهاب کبد شود.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.