شفا مگ

اطلاعات دارویی متی مازول

قرص متی مازول 5 یک داروی تجویزی برای درمان پرکاری تیروئید است و کاربرد آن برای موارد پرکاری غده تیروئید، قبل از عمل غده تیروید و بیماری گریوز می باشد.

قرص متی مازول

متی مازول یک داروی برای پرکاری تیروئید است که پزشک برای درمان پرکاری تیروئید برای شما تجویز کرده است. این دارو حدود 12 ساعت طول می کشد تا اثربخشی خود را نشان دهد و اثر بخشی آن حدود 36 ساعت می باشد.

قرص متی مازول قبل از عمل جراحی تیروئید نیز تجویز می شود تا در زمان عمل جراحی فعالیت غده تیروئید کاهش یابد تا اختلالی در جراحی ایجاد نشود.

متی مازول و سیستم ایمنی: در زمان مصرف متی مازول سیستم ایمنی ضعیف می شود و می بایست نکات بهداشتی را رعایت کنید و در محل هایی که افراد مریز یا دارای عفونت هستند قرار نگیرید.

متی مازول در شیردهی منع مصرف دارد زیرا این دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب جدی وارد کند.اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید با پزشک خود مشورت کنید.

قرص متی مازول در بارداری در گروه D بارداری قرار دارد و در این دوران منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده اسیب جدی وارد کند.زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

آیا قرص متی مازول باعث ریزش مو میشود: ریزش مو یکی از عوارض های شایع متی مازول می باشد که ممکن است در برخی از افراد ایجاد شود. در صورت مشاهده ریزش مو با پزشک خود مشورت کنید.

قرص متی مازول 5 میلی گرم در داروخانه ها در دسترس می باشد، که برای افرادی که مشکلات کبدی دارند منع مصرف دارد. در ادامه با موارد مصرف ، نحوه مصرف، مقدار مصرف و عوارض متی مازول بیشتر آشنا شوید. هدف از این مقاله بالا بردن سطح آشنایی شما با این دارو می باشد و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد، زیرا پزشک این دارو را بر اساس شدت بیماری برای شما تجویز می کند.

  1. متی مازول چیست
  2. موارد مصرف متی مازول
  3. نکات مهم مصرف متی مازول
  4. نحوه مصرف متی مازول
  5. مقدار مصرف متی مازول
  6. عوارض جانبی متی مازول
  7. تداخل دارویی متی مازول

متی مازول چیست

متی مازول یک دارو برای درمان پرکاری تیروئید است و مصرف این دارو باعث کاهش تولید بیش از حد هورمون تیروئید می شود.این دارو قبل از جراحی غده تیروئید برای آماده سازی و کاهش فعالیت این غده جهت جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

متی مازول بعد از مصرف حدود 12 تا 18 ساعت طول می کشد تا به شروع اثر بخشی خود برسد و حدود 36 تا 72 ساعت اثربخشی دارد و نیمه عمر حذف متی مازول 4 تا 6 ساعت است که از طریق ادرار دفع می شود.

موارد مصرف متی مازول

قرص متی مازول در موارد پرکاری تیروئید، بیماری گریوز، تیروتوکسیکوز مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برای قبل از جراحی غده تیروئید نیز تجویز می شود.

نکات مهم مصرف متی مازول

اگر می خواهید قرص متی مازول برای شما بی خطر باشد یا بهترین اثربخشی را داشته باشد می بایست به برخی نکات مهم توجه داشته باشید.

  • در صورت هرگونه حساسیت به متی مازول نباید از این دارو استفاده کنید.
  • اگر در دوران بارداری هستید نباید از متی مازول استفاده کرد.
  • مادران شیرده به علت نفوز این دارو به شیر مادر در این دوران منع مصرف دارد.
  • اگر سابقه بیماری کبد، اختلال سلول خون یا نقض سیستم ایمنی دارید نباید از متی مازول استفاده کنید.
  • در زمان مصرف داروی متی مازول از نزدیکی با افرادی که مریض هستند یا عفونت دارند خودداری کنید.

 

نحوه مصرف متی مازول

متی مازول بر اساس شرایط بیماری، شرایط بیمار، تشخیص پزشک و شرایط پزشکی تجویز می شود و هرگز از این دارو سرخود استفاده نکنید و یا مقدار تجویز پزشک را کمتر یا بیشتر نکنید.

متی مازول معمولا هر 8 ساعت یکبار مصرف می شود و باید این دارو را در زمان خود مصرف کرد تا مقدار مداوم دارو در بدن شما همیشه حفظ شود.

اگر متی مازول برای کودک شما تجویز شده است و باعث اضافه وزن در کودک شده است حتما با پزشک خود تماس بگیرید.زیرا مقدار دوز مصرف این دارو برای کودکان بر اساس وزن کودک می باشد که می بایست مقدار آن تغییر پیدا کند.

اگر هرگونه عمل جراحی نیاز دارید می بایست قبل از موعد جراحی حتما با پزشک خود درباره مصرف این دارو مشورت کنید.

اگر مقدار دوزی را از دست داده اید که نزدیک زمان مصرف دوز بعدی نباشد می توانید آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک دوز مصرف بود از مصرف داروی فراموش شده صرفنظر کنید و داروی دوز جدید را میل کنید.

مقدار مصرف متی مازول

مقدار مصرف متی مازول بر اساس شرایط بیماری، وزن بیمار و واکنش به اولین دوز درمان می باشد و نحوه مصرف آن نیز به صورت تقریبی هر 8 ساعت یک بار می باشد.

مقدار دوز معمول متی مازول برای پرکاری تیروئید در بزرگسالان

  • پرکاری تیروئید خفیف : 15 میلی گرم در روز به صورت دوزهای منقسم 5 میلی گرم هر 8 ساعت
  • پرکاری تیروئید نسبتا شدید: 30 میلی گرم در روز به صورت دوزهای منقسم 10 میلی گرم هر 8 ساعت
  • پرکاری تیروئید شدید: 60 میلی گرم درروز به صورت دوزهای منقسم 20 میلی گرم هر 8 ساعت

مقدار دوز معمول متی مازول برای پرکاری تیروئید در کودکان

مقدار دوز اولیه این دارو برای کودکان 0.4 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم به صورت دوزهای منقسم هر 8 ساعت یکبار می باشد.

عوارض جانبی متی مازول

متی مازول ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین برود.اما اگر عوارض شدید بود یا از بین نرفت می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

یکی از عوارض جانبی متی مازول واکنش های آلرژیک می باشد که در برخی افراد ممکن است اتفاق بیوفتد که علائم آن کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب، گلو یا زبان می باشد.

عوارض جانبی شایع متی مازول شامل تهوع، استفراغ، درد معده، خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، بی حسی، خارش، تغییر رنگ پوست، احساس سوزش و ریزش مو می باشد.

در صورت بروز هر یگ از عوارض جانبی زیر سریعا با پزشک خود تماس بگیرید

  • احساس تب، گلودرد، علائم سرماخوردگی و آنفولانزا
  • زخم دردناک دهان، درد هنگام بلع، لثه متورم
  • پوست کم رنگ، کبودی و خونریزی غیر معمول

در زمان مصرف متی مازول ممکن است عفونت هایی مشاهده شود که برخی ازا ین عفونت ها می توانند جدی باشند، به همین خاطر در صورت بروز هرگونه عفونت، مصرف دارو را قطع کرده و سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخل دارویی متی مازول

متی مازول ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با این داروها ممکن است ایجاد عوارض جدی شود و یا اثر داروها کم یا زیاد شوند. در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر پزشک خود را در جریان بگذارید.

البته این لیست کامل از داروهای در تداخل با متی مازول نمی باشد، در صورت هر دارویی قبل از تجویز متی مازول توسط پزشک با او درمیان بگذارید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.