شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص کارباکوت

قرص کارباکوت 500 یک داروی پر مصرف دارای خواص شل کننده عضلات و آرامبخش ماهیچه ها می باشد و کاربرد آن تسکین کوتاه مدت دردهای عضلانی و ماهیچه ای می باشد.

قرص کارباکوت

کارباکوت نام دیگر داروی متوکاربامول می باشد و از جمله داروهایی است که برای مشکلات گرفتگی و درد عضلانی تجویز می شود و به عنوان یک داروی کمکی در درد های حاد عضلانی، اسکلتی، کمردرد و همچنین کزاز تجویز می شود.

قرص کارباکوت 500 باعث شل کردن عضلات بدن می شود و به عنوان یه دارو در کنار روش های فیزوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد. کارباکوت برای سیاتیک نیز مورد استفاده قرار می گیرد و باعث کاهش درد می شود.

قرص کارباکوت برای درد گردن زمانی استفاده می شود که گرفتگی عضلانی گردن باشد و با مصرف کارباکوت درد عضلانی گردنی کم و تسکین یابد.

کارباکوت در دوران بارداری ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب جدی وارد کند.کارباکوت در دسته C بارداری قرار دارد و به همین دلیل اگر قصد باردار شدن دارید یا باردار هستید، قبل از تجویز کارباکوت با پزشک خود مشورت کنید.

  1. کارباکوت چیست
  2. موارد مصرف
  3. قبل از مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض مصرف
  7. تداخل دارویی

کارباکوت چیست

کارباکوت دارویی برای رفع گرفتگی ماهیچه و شکل کننده عضلات می باشد و در گروه آرامبخش عضلات قرار دارد.در زمان درمان آسیب و درد عضلات پزشک کارباکوت را به همراه فیزیوتراپی تجویز می کند.

کارباکوت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و متابولیسم کبدی دارد.مدت زمان اثر کارباکوت نیم ساعت بعد از مصرف می باشد و نیمه عمر کارباکوت حدود 1.8 ساعت می باشد و همچنین از طریق ادرار دفع می شود.

موارد مصرف کارباکوت

کارباکوت برای درمان دردهای عضلانی ، دردهای اسکلتی ، شل کننده عضلات و همچنین درمان کزاز مورد استفاده قرار می گیرد. از کارباکوت برای دردهای سیاتیک و همچنین درد عضلانی گردن و گرفتگی گردن استفاده می شود.

قبل از مصرف کارباکوت

  • در زمان مصرف قرص کارباکوت شاید باعث عوارض جانبی خفیفی شود،اما این عوارض خفیف و گذرا می باشد و با کاهش مقدار مصرف برطرف خواهد شد.
  • کارباکوت را با 2 لیوان آب مصرف کنید و همچنین می توانید آن را با معده خالی و یا همراه با غذا میل کنید.
  • کارباکوت باعث خواب آلودگی می شود و به همین علت تا مشخص شدن اثرات خواب آلودگی از انجام فعالیت های خطرناک خودداری کنید.
  • قبل از استفاده از این دارو بایستی پزشک خود را از سایر بیماری های خود نظیر نامنظمی در ضربان قلب، بیماری های کبدی و همچنین مشکلات قلبی باخبر سازید.
  • مصرف متوكاربامول توسط بیماران مبتلا به میاستنی گراویس كه داروهای ضد كولین استراز مصرف می كنند، ممكن است موجب تشدید ضعف عضلانی شود.

نحوه مصرف کارباکوت

بر اساس تجویز پزشک ممکن است بعد از 2 تا 3 روز اول درمان دوز کارباکوت را کاهش داده می شود. همچنین تعداد مصرف قرص کارباکوت بر اساس تجویز پزشک انجام می شود.

کارباکوت در یک برنامه درمانی استفاده می شود و در این برنامه کارباکوت به همراه استراحت کردن، فیزیوتراپی و سایر اقدامات برای کاهش درد استفاده می شود.

مقدار مصرف کارباکوت

مقدار مصرف کارباکوت بر اساس سن، بیماری و تجویز پزشک می باشد.قرص کارباکوت برای اسپاسم عضلانی مقدار 1500 میلی گرم، 4 بار در روز به مدت 48 ساعت تا 72 ساعت مصرف می شود.مقدار نگهدارنده کارباکوت 4000 تا 4500 میلی گرم در روز در دوزهای منقسم استفاده می شود و حداکثر دوز روزانه 4 گرم است.

عوارض کارباکوت

عوارض کارباکوت در بیشتر موارد خفیف و گذرا می باشد، اما اگر واکنش آلرژیک مانند خارش، ورم صورت،گلو، تنگی قفسه سینه و مشکل در تنفس داشتید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

مصرف کارباکوت ممکن است باعث ورم آنژیونوریوتیک که شامل علائم بافت های متورم ،درد شکم، ضربان قلب کم و فشار خون پایین شود.همچنین عوارض کارباکوت می تواند روی بینایی تاثیر بگذارد، که این عوارض شامل دوبینی، تاری، قرمزی چشم، خار، بی خوابی، سرگیجه می باشد و در صورت بروز بیشتر این موارد با پزشک تماس بگیرید.

تداخل دارویی کارباکوت

کارباکوت نیز مانند سایر داروها می تواند دچار تداخل دارویی شود و نباید بعضی از داروها را با این دارو همزمان مصرف کرد، زیرا ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشد یا اثر داروها را کم کند.

کارباکوت می تواند با داروهای لورازپام، دیازپام ، کلونازپام ، آلپرازولام یا هر داروی عضو بنزودیازپین ، اکسی کدون، هیدروکدون، ترامادو،آمی تریپتیلین، دوکسپین و ایمی پرامین در تداخل باشد.

مصرف همزمان کارباکوت با سایر داروهای مضعف CNS از جمله الکل، مخدرها، داروهای ضد اضطراب، ضد افسردگی های سه حلقه ای و داروهای ضد سایکوز، ممکن است باعث بروز اثرات اضافی مضعف CNS شود

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.