شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص لیبریوم

لیبریوم به شکل قرص 5 و 10 میلی گرم که از گروه دارویی بنزودیازپین ها می باشد و موارد استفاده از این داروی برای درمان اضطراب و علائم ترک الکل می باشد.

لیبریوم

لیبریوم (CHLORDIAZEPOXIDE) داروی درمان اضطراب است که از گروه دارویی بنزودیازپین ها می باشد و این دارو بر روی ماده شیمیایی مغز به نام گابا تاثیر می گذارد.

قرص لیبریوم نام دیگر قرص کلردیازپوکساید می باشد و در اشکال دارویی قرص 5 میلی گرم و قرص 10 میلی گرم در داروخانه ها موجود می باشد و برای درمان اضطراب، ترک الکل و کاهش اضطراب قبل از جراحی استفاده می شود.

  1. لیبریوم چیست
  2. نحوه مصرف
  3. مقدار مصرف
  4. عوارض جانبی
  5. تداخل دارویی
  6. مصرف در بارداری
  7. مصرف در شیردهی

لیبریوم چیست

لیبریوم (CHLORDIAZEPOXIDE) دارویی از گروه بنزودیازپین ها که می تواند بر روی ماده شیمیایی مغز به نام گابا تاثیر بگذارد و در اختلالات اضطرابی مورد استفاده قرار گیرد.لیبریوم برای درمان اضطراب، ترک الکل و همچنین برای کاهش اضطراب قبل از جراحی استفاده می شود.

کلرودیازپوکساید مانند دیگر داروهای زیر گروه بنزودیازپین ها برای درمان های کوتاه مدت استفاده می شود و مصرف زیاد آن اعتیاد آور می باشد.

بنزودیازپین ها به عنوان آگونیست های گیرنده گابا در قسمت های مختلفی از سیستم عصبی مرکزی اثر کرده و باعث افزایش عمل گابا میشوند که این باعث اثرات آرام بخشی ، خواب آوری و ضد اضطراب و شل کنندگی عضلات میشود.

فرم های خوراکی حدود 1 تا 2 ساعت طول میکشد تا اثر کنند.این دارو در فرم خوراکی به مدت 12 تا 24 ساعت طول اثر بخشی دارند.لیبریوم در کبد متابولیزه میشود و بعضی از متابولیت های آن شامل دمکس7ام ، دس متیل دیازپام و اگزازپام هستند.

نیمه عمر لیبریوم در افراد سالم از نظر فعالیت کبدی و کلیوی 6 تا 25 ساعت و در مرحله انتهایی بیماری کلیوی 5 تا 30 ساعت است و این دارو از طریق ادرار دفع میشود.

نحوه مصرف لیبریوم

اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید و ممکن است با لیبریوم تداخل داشته باشد نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر به اختلال آنزیمی ژنتیکی که باعث علائم پوستی یا سیستم عصبی میشود و یا استفاده از رقیق کننده های خون مانند وارفارین و یا مصرف مواد مخدر ، حتما باید به پزشک خود اعلام کنید.

در بعضی موارد مصرف لیبریوم باعث حساسیت میشود که اگر حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.اثر آرام بخش لیبریوم در افراد بزرگسال و مسن طولانی تر میباشد. این دارو در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد.

کلرودیازپوکساید را می بایست بر اساس تجویز پزشک مصرف کنید و سعی نکنید مقادیر بیشتر یا مدت زمان بیشتر از تجویز استفاده نکنید.

پزشک معالج ممکن است در بعضی از مواقع بر اساس شرایط بیماری دوز های شما را تغییر دهد تا اطمینان حاصل کند که بهترین نتیجه را میگیرد. هرگز این دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید زیرا ممکن است علائم ناخوشایندی برای شما پیش بیاید. استفاده بیش از حد از داروهای عادت آور میتواند باعث اعتیاد و یا مرگ شود.

مقدار مصرف لیبریوم

برای مصرف لیبریوم می بایست طبق تجویز پزشک مصرف کنید، زیرا بهترین دوز و مقدار مصرف را پزشک معالج می تواند تجویز کند.فرم های مصرف لیبریوم زیر فرم های عمومی می باشد.

لیبریوم برای اضطراب در بزرگسالان: خفیف تا متوسط : 5 تا 10 میلی گرم خوراکی هر 6 تا 8 ساعت و در موارد اضطراب شدید : 20 تا 25 میلی گرم خوراکی هر 6 تا 8 ساعت و در سالمندان : 5 میلی گرم خوراکی 2 تا 4 بار در روز

اضطراب قبل از جراحی: مصرف کلرودیازپوکساید برای اضطراب قبل از جراحی مقدار 5 تا 10 میلی گرم خوراکی هر 6 تا 8 ساعت از چند روز پیش از عمل و یا 50 تا 100 میلی گرم عضلانی 1 ساعت قبل از عمل

تسکین علایم محرومیت از الکلیسم حاد: ترجیح در استفاده از فرم تزریقی برای شروع است ولی اگر از فرم خوراکی در ابتدا استفاده شود 50 تا 100 میلی گرم در ابتدا و سپس تکرار دوز تا هنگامی که برانگیختگی فرد کنترل شود. حداکثر دوز 300 میلی گرم در روز است.

اضطراب کودکان بالای 6 سال : 5 میلی گرم 2 تا 4 بار در روز که ممکن است در صورت نیاز به 10 میلی گرم 2 تا 4 بار در روز افزایش یابد

عوارض جانبی لیبریوم

لیبریوم ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض می تواند خفیف یا شدید باشد که اگر عوارض خفیف بود طی چند روز از بین می رود اما اگر شدید بود یا از بین نرفت می بایست مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

این دارو میتواند باعث واکنش های آلرژیک در بعضی افراد شود در صورت مشاهده کهیر ، مشکل در تنفس ، تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو سریعا با پزشک تماس بگیرید.

بعضی از عوارض ها در لیبریوم هستند که شایع تر می باشند که می توان به خواب آلودگی، گیجی، عدم تعادل اشاره کرد. خواب آلودگی ، تغییرات در رفتار، گیجی،عصبانیت ، افکار خودکشی یا صدمه زدن به خودتان ، تب و لرز و درد گلو ، افتادگی پلک ، ضعف عضلانی ، درد معده ، ادرار تیره ، زردی پوست یا چشم از عوارض های این دارو میباشند.

تداخل دارویی لیبریوم

لیبریوم ممکن است با بعضی از داروها در تعامل باشد و مصرف همزمان این داروها باعث عوارض جدی خواهد شد، بخصوص مصرف این دارو با دارو های خواب آور دیگر میتواند باعث عوارض جانبی خطرناکی شود.

قبل از مصرف قرص خواب ، داروی ضد درد ، داروهای ضد سرفه ، داروی آرامش بخش ماهیچه یا داروی اضطراب ، افسردگی یا تشنج با این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید. داروهای زیر بخشی از داروهایی میباشد که با لیبریوم تداخل دارند.

آمی تریپتیلین , ایمی پرامین , پاروکستین , پیموزاید , ترانیل سیپرومین , تریمی پرامین , تیوریدازین , دسیپرامین , دوکسپین , سرترالین , فلوکستین , فنوباربیتال , نالوکسان , نورتریپتیلین , وارفارین , کلماستین , تاپنتادول , پروکائین , کلومیپرامین , اس سیتالوپرام , مورفین , فنلزین , پروتریپتیلین , ایزوکربوکسازید , مپریدین , کدئین , پروپوکسیفن

مصرف لیبریوم در بارداری

داروی لیبریوم در گروه D بارداری قرار دارد. این دارو بر روی کودک متولد نشده اثر میگذارد و نتایج خطرناکی را برای جنین دارد .این دارو را نباید در دوران بارداری مصرف کنید.

لیبریوم در شیردهی

لیبریوم به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند، به همین خاطر قبل از تجویز این دارو با پزشک خود درباره شیردهی مشورت کنید. شاید لازم باشد تا پایان درمان شیردهی را قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.