شفا مگ

اطلاعات دارویی پماد کلوتریمازول

کلوتریمازول به شکل کرم یا پماد 1 درصد یک داروی ضد قارچ پوستی است که برای درمان عفونت قارچی پوستی گردن، قفسه سینه، دست یا پا، جوش پولکی تجویز می شود.

پماد کلوتریمازول

پماد کلوتریمازول 1 درصد یک داروی مشابه آنتی بیوتیک است و برای درمان عفونت قارچی استفاده می شود و برای درمان عفونت های پای ورزشکاران ، عفونت های قارچی کاندیدیازس و عفونت های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

پماد یا کرم کلوتریمازول برای درمان جوش های پولکی که نوعی عفونت قارچی هستند و سبب روشن یا تیره شدن پوست گردن، سینه، بازو و پا می شوند استفاده می شود.جوش پولکی با نام پیتریازیس نیز شناخته می شود.

پماد موضعی کلوتریمازول برای رفع عفونت قارچی معمولا برای بیرون خارش و قرمزی اطراف واژن استفاده می شود و برای درمان عفونت قارچی داخل واژن از پماد کلوتریمازول واژینال استفاده می شود.

  1. پماد کلوتریمازول چیست
  2. موارد مصرف پماد کلوتریمازول
  3. نکات مهم مصرف پماد کلوتریمازول
  4. نحوه مصرف پماد کلوتریمازول
  5. عوارض جانبی پماد کلوتریمازول

پماد کلوتریمازول چیست

پماد کلوتریمازول داروی درمان عفونت های قارچی پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو برای جلوگیری از رشد قارچ موثر است.

جذب کلوتریمازول از پوست سالم به مقدار کم که حدود کمتر از 10 درصد است جذب می شود.اوج غلظت پلاسمایی کلوتریمازول 24 ساعت پس از مصرف در پماد های واژینال می باشد.

موارد مصرف پماد کلوتریمازول

کلوتریمازول برای درمان عفونت های پوستی مانند عفونت پای ورزشکاران، کرم های حلقه ای، عفونت های قارچی کاندیدیازس استفاده می شود. از پماد کلوتریمازول همچنین برای درمان عفونت قارچی ورسیکالر استفاده می شود که نوعی عفونت است که باعث روشن شدن یا تیره شدن پوست گردن، قفسه سینه، دست یا پا می شود.

نکات مهم مصرف پماد کلوتریمازول

  • پماد کلوتریمازول نباید به چشم و لب و دهان تماس پیدا کند.
  • اگر به کلوتریمازول حساسیت دارید نباید از آن استفاده کنید.

نحوه مصرف پماد کلوتریمازول

  • مقدار مصرف پماد کلوتریمازول در بزرگسالان 2 بار در روز می باشد که بهترین زمان صبح و عصر است. مدت زمان مصرف این دارو معمولا 1 تا 4 هفته و حداکثر آن هشت هفته می باشد.
  • قبل از استفاده ناحیه آسیب دیده را تمیز و خشک کنید و سپس پماد را به مقدار کمی روی آن ناحیه بمالید.
  • ناحیه تحت درمان پوست را نپوشانید مگر اینکه پزشک به شما بگوید. استفاده از بانداژ یا پانسمانهایی که اجازه گردش هوا را نمی دهند خودداری کنید.
  • پماد را در درمان اتاق به دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.

عوارض جانبی پماد کلوتریمازول

در برخی از افراد ممکن است  کلوتریمازول ایجاد واکنش های آلرژیک کند که علائم ان کهیر، تنفس دشوار،ت ورم صورت، لب ها یا گلو می باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

عوارض های شایع پماد کلوتریمازول تاول شدید پوست، تورم، قرمزی ، سوزش شدید ، خارش یا تحریک می باشد که در صورت مشاهده هریک از این علائم مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

البته این لیست کامل از عوارض جانبی نمی باشد و اگر علائم دیگری مشاهده کردید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.