شفا مگ

اطلاعات دارویی آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی بدون مرفین است که برای درمان کوتاه مدت دردهای عضلانی، دندان درد، بعد از جراحی، قاعدگی های دردناک مصرف می شود.

آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک اثر ضد تب، ضد درد و ضد التهاب دارد و همچنین اثرات خواب آوری و ضد اضطرابی ندارد. به علت اثر ضد درد و ضد التهاب این دارو از آن بعد از جراحی های پزشکی زیاد استفاده می شود تا با کاهش درد ریکاوری بهتری انجام شود.

آمپول کتورولاک به علت عوارض جانبی زیادی که این دارو دارد مصرف آن محدود شده است و نباید بیشت ار 5 روز از آن استفاده شود.

آیا آمپول کتورولاک مرفین دارد: خیر کتورولاک یک داروی التهاب غیر استروئیدی می باشد و ساختاری مشابه با داروی ایندومتاسین دارد که باعث مهار عوامل التهابی می شود

مدت زمان اثر امپول کتورولاک: آمپول کتورولاک بعد از تزریق حدود 10 دقیقه طول می کشد تا اثربخشی خود را شروع کند و حداکثر اثر ضد درد آن حدود 75 تا 150 دقیقه ایجاد می شود.

  1. آمپول کتورولاک چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. منع مصرف
  5. عوارض جانبی
  6. تداخل دارویی
  7. مصرف در بارداری
  8. مصرف در شیردهی

آمپول کتورولاک چیست

آمپول کتورولاک یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که برای درمان کوتاه مدت دردهای نسبتا شدید استفاده می شود. از این دارو برای درمان دردهای عضلانی، سردرد میگرنی، دردهای قاعدگی و دردهای بعد از عمل جراحی استفاده می شود.

کتورولاک دارای اثر ضد تب، ضد درد و ضد التهاب دارد که با مهار عوامل التهابی ایجاد می شود و باید گفت که این دارو اثر ضد اضطراب و خواب آوری ندارد.

آمپول کتورولاک متابولیزه کبدی دارد و نیمه عمر کتورولاک در بزرگسالان 4 تا 6 ساعت و در کودکان 6 تا 8 ساعت و در افراد مسن حدود 5 ساعت می باشد. شروع اثر کتورولاک بعد از تزریق حدود 10 دقیقه می باشد و حداکثر اثر ضد درد آن حدود 75 تا 150 دقیقه ایجاد می شود.

موارد مصرف آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک در موارد درمان التهاب ها و درد های نسبتا شدید مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان درد هایی مانند دردهای عضلانی، سردرد میگرنی، دردهای بعد از زایمان و  دردهای قبل و بعد از عمل جراحی استفاده می شود.

هشدارهای مصرف آمپول کتورولاک

برای اینکه آمپول کتورولاک برای شما بی خطر باشد می بایست به برخی نکات و هشدارهای مصرف این دارو توجه کنید تا دچار عوارض جانبی خطرناکی نشوید.

  • از آمپول کتورولاک جهت تسکین کوتاه مدت که حداکثر آن 5 روز می باشد استفاده شود
  • از کتورولاک جهت دردهای حاد نسبتا شدید استفاده شود
  • این دارو هرگز نباید برای دردهای خفیف یا دردهای مزمن استفاده شود.
  • آمپول کتورولاک به علت عوارض جانبی زیادی که این دارو دارد مصرف آن محدود شده است و نباید بیشت ار 5 روز از آن استفاده شود.

منع مصرف آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک برای برخی از افراد در صورت مصرف این دارو عوارض جدی و جبران ناپذیری را می تواند ایجاد کند و برای آنها منع مصرف دارد.

  • افرادی سابقه بیماری آسم، کهیر، زخم مجاری گوارشی، خونریزی گوارشی، مشکلات کلیوی و مشکوک به خونریزی مغزی هستند استفاده از کتورولاک منع مصرف دارد.
  • آمپول کتورولاک برای مادران در حال شیردهی و زنان باردار منع مصرف دارد و نباید از این دارو استفاده کنند.
  • افرادی که سابقه حساسیت به داروهای غیر استروئیدی دارند و همچنین به داروی آسپرین حساسیت دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

عوارض جانبی آمپول کتورولاک

آمپول کتورولاک ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی به همراه داشته باشد که می تواند خفیف یا شدید باشد. اگر عوارض خفیف بود ممکن است طی چند ساعت تا چند روز از بین برود.اما اگر عوارض از بین نرفت یا شدید بود می بایست به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی شایع آمپول کتورولاک شامل افسردگی، وزوز گوش، سردرد، ادم، تهوع، یبوست، واکنش های محل تزریق، استفراغ، ضعف می باشد.

اگر دچار عوارض های مانند راش پوستی، کاهش سطح هماتوکریت، پورپورا، اختلالات بینایی، افزایش سطح انزیم های کبدی، زخم گوارشی، وروم معده، خونریزی شدید شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی آمپول کتورولاک

کتورولاک ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آنها باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود.داروهای نام برده شده در این مقاله لیست کاملی از داروهای در تداخل با کتورولاک نمی باشد و اگر هر دارویی مصرف می کنید می بایست با پزشک خود در میان بگذارید.

  • داروهایی که با آمپول کتورولاک تداخل دارد شامل:
  • مهار کننده های ACE مانند کاپوپریل
  • مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین مانند والسارتان
  • کورتیکواستروئید ها مانند پردنیزون
  • قرص های آب و دیورتیک ها مانند فروزماید
  • مصرف همزمان با وارفارین و هپارین
  • مصرف همزمان با لیتیوم
  • مصرف همزمان با ضد تشنج ها

مصرف آمپول کتورولاک در بارداری

آمپول کتورولاک در گروه C بارداری قرار دارد و مصرف آن در این دوران منع مصرف دارد زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب جدی وارد کند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف آمپول کتورولاک در شیردهی

کتورولاک در شیر مادر ترشح می شود و باعث آسیب های جدی به نوزاد شیرخوار می شود، حتما قبل از تجویز، پزشک را از شیردهی به نوزاد مطلع سازید تا بتواند بهترین تجویز را انجام دهد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.