شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص سیتالوپرام

سیتالوپرام به شکل قرص 20 و 40 داروی ضد افسردگی می باشد و موارد مصرف آن برای درمان افسردگی، حملات ترس، مشکلات قبل از قاعدگی و بی اشتهایی عصبی می باشد.

قرص سیتالوپرام

سیتالوپرام (Citalopram) داروی ضد افسردگی است که در دسته داروهای مهار کننده انتخاب مجدد سروتونین قرار دارد. این دارو کمک به درمان علائم افسردگی و حملات ترس در افراد می کند.

قرص سیتالوپرام در اشکال 20 و 40 در موارد درمان افسردگی، اختلال وسواس، مشکلات قبل قاعدگی، کاهش اشتهای عصبی مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض قطع سیتالوپرام شامل مشکل در تغذیه، تنفس، تشنج، سفتی عضلات یا گریه کردن مداوم می باشد که اگر هر یک از این علائم مشاهده کردید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

مصرف سیتالوپرام در شب و قبل از خواب بهترین زمان مصرف دارو می باشد که با علائم خواب آلودگی نیز در طول روز مواجه نشوید.

عوارض جانبی سیتالوپرام ممکن است در برخی افراد خشکی دهان، خستگی، خواب الودگی و تعریق باشد که این عوارض طی چند روز از بین می رود. اما اگر عوارض این دارو شدید بود حتما با پزشک می بایست تماس بگیرید.

  1. سیتالوپرام چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در دوران بارداری
  9. مصرف در شیردهی

سیتالوپرام چیست

سیتالوپرام یک داروی ضد افسردگی می باشد که برای درمان اختلالات افسردگی ، وسواس و پانیک تجویز می شود.البته از این دارو بیشتر برای درمان افسردگی استفاده می شود. این دارو متعلق به گروه داروهای مهار کننده های انتخاب مجدد سروتونین می باشد.

سروتونین یک مواد شیمیایی می باشد که در مغز تولید می شود و در فضای بین نورون ها افزایش پیدا می کند و باعث کاهش علائم افسردگی و حملات ترس در افراد می شود.

سیتالوپرام از طریق دستگاه گوارش به خوبی جذب می شود و 4 ساعت پس از مصرف به غلظت پلاسمایی می رسد.مصرف غذا هیچ تاثیری در جذب این دارو ندارد و نیمه عمر آن 35 ساعت می باشد.

موارد مصرف سیتالوپرام

سیتالوپرام در موارد درمان اختلال افسردگی ، اختلال وسواس، حملات ترس مصرف می شود.از این دارو بیشتر برای درمان افسردگی استفاده می شود.

سیتازولام همچنین برای درمان مشکلات قاعدگی، گرگرفتگی پس از یائسگی، اختلال ترس، وسواس، استرس و ترس پس از سانحه و بی اشتهایی عصبی نیز تجویز می شود.

هشدارهای مصرف سیتالوپرام

  • اگر به سیتالوپرام حسیاسیت داریو نباید از این دارو استفاده کنید.
  • اگر در 14 روز گذشته از داروهای MAO استفاده کردید نباید از سیتالوپرام استفاده کنید.
  • مصرف این دارو برای افراد زیر 18 سال به هیچ عنوان بدون توصیه پزشک مجاز نمی باشد.
  • اگر سابقه خونریزی یا لخته شدن خون، بیماری کبد یا کلیه، گلوکم زاویه بسته، تشنج، عدم تعادل الکترولیت، اختلال دو قطبی دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

نحوه مصرف سیتالوپرام

  • سیتالوپرام را همراه با غذا یا بدون غذا میتوانید مصرف کنید.
  • پزشک ممکن است برخی اوقات مقدار دوز را تغییر دهد.
  • حداکثر میزان مصرف سیتالوپرام 40 میلی گرم در روز است
  • تاثیر این دارو بر بدن بین 1 تا 4 هفته می باشد.

مقدار مصرف سیتالوپرام

سیتالوپرام برای درمان افسردگی در بزرگسالان مقدار 20 میلی گرم یکبار در روز می باشد. حداکثر مقدار مجاز 40 میلی گرم خوراکی در روز می باشد.

عوارض جانبی سیتالوپرام

سیتالوپرام ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض می توانند خفیف یا شدید باشد.اگر عوارض خفیف بود طی چند ساعت از بین می رود، اما اگر عوارض شدید بود یا از بین نرفت مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

از عوارض جانبی شایع سیتالوپرام می توان به سردرد، خواب آلودگی، خشکی دهان، افزایش عرق، بی حسی، اسهال، افزایش اشتها، احساس لرز، مشکلات خواب، احساس خستگی، علائم رماخوردگی، مشکلات در ارگاسم می باشد.

در صورت وجود عوارض جانبی زیر حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

  • احساس سبکی
  • تاری دید، تونل دید، درد چشم یا تورم
  • سردرد با درد قفسه سینه و سرگیجه شدید، ضعف، ضربان قلب زیاد
  • واکنش شدید سیستم عصبی که علائم آن شامل سفت شدن عضلات، تب بالا، تعریق
  • مقادیر زیادی سروتونین در بدن با علائم توهم، تب، ضربان قلب بالا، رفلکس بیش فعال، تهوع، استفراغ، اسهال، غش کردن
  • سطح پایین سدیم در بدن که علائم آن شامل سردرد، سردرگمی، ضعف شدید، استفراغ، احساس بی ثباتی

تداخل دارویی سیتالوپرام

قرص سیتالوپرام ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با آنها ایجاد عوارض جانبی کند.اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک بتواند بهترین تصمیم را برای شما بگیرد.

تداخل دارویی سیتالوپرام با داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، دیکلوفناک،ایندومتاسین، ناپروکسن، آسپرین، ایبوپروفن می باشد که ممکن است خطر خونریزی یا کبودی ایجاد شود.

بسیاری از داروها ممکن است با سیتالوپرام تداخل داشته باشند.در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید به خصوص:

  • سایمتیدین
  • لیتیوم
  • رقیق کننده خون مانند وارفارین
  • داروهای ضد افسردگی دیگر
  • داروهای قلبی مانند پروپرانولول
  • داروهای سردرد میگرنی

این لیست کاملی از داروهایی که با سیتالوپرام تداخل دارند نمی باشد و حتما قبل از تجویز این دارو با پزشک خود درباره داروهایی که مصرف می کنید مشورت کنید.

مصرف سیتالوپرام در دوران بارداری

سیتالوپرام در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزان متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سیتالوپرام در شیردهی

سیتالوپرام به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به شیرخوار آسیب جدی وارد کند، حتما قبل از تجویز سیتالوپرام با پزشک خود درباره شیردهی مشورت کنید.شاید لازم باشد شیردهی را تا پایان درمان متوقف کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.