شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص یدوکینول

قرص یدوکینول 210 با نام دیگر یدوکسین می باشد که در موارد درمان عفونت های ناشی از نوعی انگل آموبا و اسهال ناشی از عفونت روده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص یدوکینول

قرص یدوکینول (Iodoquinol) با نام تجاری یدوکسین نیز شناخته می شود و یک داروی درمان عفونت های ناشی از آمیب می باشد.
یدوکینول جهت درمان عفونت های روده ای ناشی از انگل های خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

یدوکینول به تنهایی برای درمان آمیب روده ای و نشانه کیست آمیب تجویز می شود.همچنین یدوکینول به همراه مترونیدازول برای درمان آمیب حاد مورد استفاده قرار می گیرد.

آمیب روده ای به علت سبزیجات و میوه های آلوده، آب آلوده و ماهی ها به بدن انسان وارد می شوند و در روده شروع به رشد می کنند.آمیب های روده ای باعث ایجاد عفونت در روده می شوند.

یدوکینول در گروه C بارداری قرار دارد و مصرف آن در این دوران منع مصرف دارد، همچنین در دوران شیردهی نیز نباید از این دارو استفاده کنید زیرا ممکن است به کودک آسیب برساند.

یدوکینول هر چند ساعت: دوز معمول مصرف یدوکینول هر 8 ساعت یک بار می باشد و بهترین زمان مصرف آن بعد وعده غذایی می باشد.

یدوکینول برای درمان اسهال ناشی از عفونت آمیبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف این دارو حتما برای درمان اسهال باید با تشخیص پزشک انجام شود. در ادامه با موارد مصرف، منع مصرف ، عوارض جانبی یدوکینول بیشتر آشنا شوید.

  1. یدوکینول چیست
  2. موارد مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. منع مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. مصرف در دوران بارداری
  8. مصرف در شیردهی

یدوکینول چیست

یدوکینول یک داری درمان عفونت می باشد که با عفونت های ناشی از آمیب مبارزه می کند. این دارو برای درمان عفونت های روده ای ناشی از برخی انگل ها مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص یدوکینول بعنوان انتخاب دوم در درمان بالانتیدیاز مصرف می شود و به مقدار کم از راه گوارش جذب می شود و اثر خود را در روده اعمال می کند.دفع این دارو عمدتا از راه مدفوع می باشد و به مقدار خیلی کمی از آن از راه ادرار دفع می شود.

موارد مصرف قرص یدوکینول

قرص یدوکینول یک آمیب کش است که با عفونت های ناشی از آمیب کار می کند و از آن برای درمان عفونت های روده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مصرف قرص یدوکینول

یدوکینول می بایست یک سری موارد را رعایت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از این دارو بگیرید. البته نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر علائم شما در مدت استفاده این دارو بهبود پیدا نکرد می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

  • برای پاک شدن کامل عفونت، دوز مصرف را کامل کنید حتی اگر بعد از چند روز احساس بهبودی پیدا کردید.
  • برای جلوگیری از عفونت مجدد، حتما دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویید و زیر ناخن ها خود را پاک کنید
  • بهترین زمان مصرف یدوکینول بعد از غذا می باشد.
  • لباس های کتانی ، لباس زیر و حوله خود را با آب گرم بشویید.

مقدار مصرف قرص یدوکینول

مقدار مصرف یدوکینول بر اساس شرایط بیماری، شرایط پزشکی و پاسخ به اولین درمان می باشد، که پزشک بر اساس این شرایط دوز مصرف را مشخص می کند. مقدار مصرف معمول مشخص شده به هیچ عنوان جای تجویز پزشک را نخواهد گرفت و نباید آن را جایگزین تجویز پزشک قرار دهید.

مقدار مصرف معمول بزرگسالان برای آمبیازیس مقدار 650 میلی گرم خوراکی 3 بار در روز به مدت 20 روز می باشد. سعی کنید دارو را به موقع مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

منع مصرف قرص یدوکینول

  • اگر به یدوکینول حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید
  • اگر سابقه بیماری کبدی ، هیدروکسی کینولین دارید از این دارو استفاده نکنید.
  • اگر باردار هستید نباید این دارو استفاده کنید.
  • بیماری نوریت نور یا التهاب فیبرهای عصبی پشت چشم
  • مکشلات عصبی یا سوزش در دست و پا

عوارض جانبی قرص یدوکینول

عوارض جانبی شایع قرص یدوکینول شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال ، درد معده، خارش رکتال، سردرد یا سرگیجه می باشد. همچنین در صورت هر یک از علائم آلرژیک مانند کهیر ، تنفس دشوار، تورم صورت، لب، زبان یا گلو می بایست مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک تماس بگیرید.

برخی از عوارض جانبی ممکن است شدید باشد که در صورت بروز هر یک از علائم زیر می بایست با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تورم در گردن یا گلو
  • تب، لرز
  • درد پشت چشم ، مشکلات بیماری
  • قرمزی پوست یا خارش
  • بثورات پوستی مانند آکنه
  • درد یا سوزش در دست و پا

مصرف یدوکینول در دوران بارداری

قرص یدوکینول در گروه C بارداری قرار دارد و مصرف این دارو در این دوران منع مصرف دارد ، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف یدوکینول در شیردهی

یدوکینول به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. به همین خاطر اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین تصمیم را برایتان بگیرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.