شفا مگ

اطلاعات دارویی کوتریموکسازول

کوتریموکسازول در اشکال آمپول، شربت و قرص یک آنتی بیوتیک است و در موارد درمان عفونت های قارچی، عفونت کلیه، دستگاه گوارش، گوش و عفونت ریه مصرف می شود.

کوتریموکسازول

کوتریموکسازول (Co-Trimoxazole) یک آنتی بیوتیک است که برای عفونت های دستگاه گوارشی ،گوش و دستگاه تنفسی تجویز می گردد.کوتریموکسازول جزو دسته ضد باکتری و ضد میکروب ها میباشد و در اشکال قرص ، آمپول و شربت در دسترس میباشد.

کوتریموکسازول چیست

داروی کوتریموکسازول که ترکیبی از ۲ داروی ضد باکتری به نامهای تری متوپریم و سولفامتوکسازول می باشد، برای درمان عفونت های شدید دستگاه تنفسی و عفونت های مجاری ادراری به کار می رود. همچنین برای جلوگیری و درمان عفونت های قارچی، عفونت های ناشی از مسمومیت و درمان بیماری ذات الریه، مورد استفاده قرار می گیرد.

کوتریموکسازول بر روی بسیاری از باکتری های گرم مثبت و منفی هوازی می باشد ولی بر روی باکتری های بی هوازی، قارچ ها و ویروس ها تاثیر ندارد.

تری متوپریم و سولفامتوکسازول بعد از تجویز خوراکی به سرعت جذب می شود و مدت زمان اثر آن 1 تا 4 ساعت می باشد. کوتریموکسازول در کبد تجزیه می شود و از طریق ادرار دفع می شود.

کوتریموکسازول در تمام بافت ها و مایعات بدن توزیع میشود.کوتریموکسازول در کبد تجزیه میشود و از طریق ادرار دفع می گردد. نیمه عمر دارو بین 10 تا 13 ساعت و در بزرگسالان که کلیه های آنها سالم میباشد بین 8 تا 11 ساعت میباشد.

موارد مصرف کوتریموکسازول

کوتریموکسازول برای درمان بیماری هایی از جمله اسهال ، تب تیفوئید، عفونت گوش میانی ، طاعون ، عفونت دستگاه گوارش ، برونشید حاد ، عفونت ادراری ، سیاه سرفه ، عفونت سالمونلایی میباشد.

همچنین از کوتریموکسازول برای برونشیت حاد، جایگزین تتراسایکلین، گرانولوما، عفونت لیستریایی، عفونت نوکاردیا و درمان توکسوپلاسموز مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه مصرف کوتریموکسازول

  • در زمان مصرف این دارو میبایست مایعات زیاد مصرف کرد.
  • این دارو را ترجیها همراه با غذا مصرف کنید.
  • دوره درمان کوتریموکسازول میبایست کامل مصرف کنید،حتی اگر احساس بهبودی نمود.
  • مقدار مصرف قرص کوتریموکسازول معمولا هر 12 ساعت می باشد

عوارض مصرف کوتریموکسازول

معمول ترین عوارض مصرف این دارو عبارتند از: ظاهر شدن جوش و خارش پوست بدن. در صورت بروز این عوارض، مصرف دارو را قطع کرده و پزشک را در جریان قرار دهید.

عوارض شایع کوتریموکسازول تهوع , استفراغ , واکنش های حساسیتی , کهیر , بی اشتهایی , راش می باشد.

منع مصرف کوتریموکسازول

  • اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا می باشید، حتما قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.
  •  اگر به دردهای مزمن کلیوی و کبدی دچار می باشید.
  • اگر مبتلا به هر نوع بیماری خونی هستید.
  •  اگر به داروهای موسوم به سولفونامیدها، حساسیت دارید.
  •  اگر از بیماری سنگ مثانه، رنج می برید. اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

مصرف کوتریموکسازول در بارداری

کوتریموکسازول در گروه C بارداری قرار دارد و برای زنان باردار منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند.پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف کوتریموکسازول در شیردهی

کوتریموکسازول ممکن است به شیر مادر منتقل شود و به نوزاد شیرده آسیب جدی برساند، به همین خاطر با قبل از تجویز با پزشک مشورت کنید شاید لازم باشد شیردهی را در طول درمان قطع کنید.

تداخل دارویی کوتریموکسازول

کوتریموکسازول ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشند و این ممکن است باعث شود عوارض جدی به همراه داشته باشد.پس قبل از تجویز اگر دارویی مصرف می کنید به پزشک خود بگویید تا بتواند بهترین تجویز را انجام دهد تا داروها برای شما بی خطر و بهترین نتیجه را بگیرد.

این دارو ممکن است با بعضی داروها در تداخل میباشد که بعضی از این داروها شامل موارد زیر است:

آمانتادین , ایندومتاسین, سیکلوسپورین , فنی توئین , وارفارین , داکتینومایسین, سیرولیموس , لوپرامید , روزیگلیتازون , فن ایندیون , فنیندیون

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.