شفا مگ

اطلاعات دارویی پماد هیدروکورتیزون

پماد هیدروکورتیزون برای جوش، بواسیر، عرق سوز، کهیر، اگزما و حساسیت استفاده می شود، همچنین پماد هیدروکورتیزون 1 درصد یک داروی ضد التهاب استروئیدی است

پماد هیدروکورتیزون

پماد هیدروکورتیزون یک داروی ضد التهاب استروئیدی می باشد که جهت درمان حساسیت ها و التهاب های پوستی تجویز می شود.این دارو برای مواردی همچون اگزما، کهیر، نیش حشرات، عرق سوز، سوختگی ناشی از ادرار نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی موارد که جوش ها دچار تورم و قرمزی می شود پزشک برای درمان این موارد پماد هیدروکورتیزون تجویز می کند، اما این پماد نمی تواند جوش های سر سیاه یا چرکی زیر پوستی را درمان کند.پماد هیدروکورتیزون 1 درصد برای درمان هموروئید یا بواسیر نیز استفاده می شود که می تواند به درمان این عارضه کمک زیادی کند.

پماد هیدروکورتیزون برای تبخال فقط به صورت ترکیبی استفاده می شود و از آن به همراه کرم آسیکلوویر برای درمان علائم عفونت ویروس هرپس بر روی لب و اطراف دهان مورد استفاده قرار میگیرد. البته هیدروکورتیزون تبخال را درمان نمی کند اما ممکن است به درمان سریع زخم ها و از بین بردن درد و کمک زیادی می کند.

پماد هیدروکورتیزون در بارداری منع مصرف دارد و در گروه C بارداری قرار دارد. زنان باردار و زنانی که قصد باردار شدن دارند نباید از این دارو استفاده کنند، زیرا ممکن است به جنین متولد نشده آسیب برساند.

  1. پماد هیدروکورتیزون چیست
  2. موارد مصرف
  3. نکات مهم قبل از مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی

پماد هیدروکورتیزون چیست

هیدروکورتیزون داروی درمان حساسیت و بیماری های التهابی می باشد و در دسته داروی گلوکوکورتیکوئید ها و ضد التهاب استروئیدی و سرکوب کننده سیستم ایمنی می باشد.

هیدروکورتیزون یک پماد استروئیدی موضعی می باشد که برای مشکلات التهابی اگزما، جوش و درماتیت بکار می روند.این دارو به همراه برخی آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها به صورت ترکیبی وجود دارد که با کاهش التهاب شرایط اثرگذاری بهتر ضد میکروب ها را فراهم نماید.

موارد مصرف پماد هیدروکورتیزون

پماد هیدروکورتیزون برای کاهش التهاب خفیف پوستی مانند عرق سوز ، نیش حشرات، اگزما، جوش و حساسیت پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

پماد هیدروکورتیزون برای درمان سوختگی های خفیف پوستی، همچنین لوپوس و پسوریازیس نیز استفاده می شود.

پماد هیدروکورتیزون برای تبخال فقط به صورت ترکیبی استفاده می شود و از آن به همراه کرم آسیکلوویر برای درمان علائم عفونت ویروس هرپس بر روی لب و اطراف دهان مورد استفاده قرار میگیرد. البته هیدروکورتیزون تبخال را درمان نمی کند اما ممکن است به درمان سریع زخم ها و از بین بردن درد و کمک زیادی می کند.

نکات مهم قبل از مصرف پماد هیدروکورتیزون

  • از این پماد بیش از حد مجاز مصرف نکنید.
  • قبل و بعد از استفاده از دارو دست های خود را بشویید.
  • مصرف این دارو برای کودکان حتما باید با دستور پزشک انجام شود.
  • اگر از مرطوب کننده استفاده می کنید حتما 20 دقیقه صبر کنید و سپس از پماد هیدروکورتیزون استفاده کنید.

نحوه مصرف پماد هیدروکورتیزون

برای مصرف پماد هیدروکورتیزون حتما قبل از استفاده دست های خود را بشویید و مقداری از پماد را روی قسمتی از پوست که التهاب دارد بمالید.

پس از مالیدن پماد به روی محل التهاب، آن را به آهستگی ماساژ دهید. البته نکته مهم را یادآور می شویم که به هیچ عنوان این پماد بر روی زخم باز برخورد نکند. این پماد را روزی 2 بار مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

مقدار مصرف پماد هیدروکورتیزون

مقدار مصرف پماد هیدروکورتیزون 1 درصد روزی 1 تا 4 بار بر روی پوست می باشد، که البته این مقدار می بایست توسط تشخیص پزشک تجویز شود.

عوارض جانبی پماد هیدروکورتیزون

مصرف کوتاه مدت پماد هیدروکورتیزون عموما عوارضی ندارد، ولی عوارض مصرف طولانی مدت آن می تواند باعث رشد موهای زائد شود.
عوارض شایع پماد هیدروکورتیزون می توان به تشدید عفونت ، نازک شدن پوست، درماتیت تماسی، اختلالات التهابی در ناحیه صورت به ویژه در خانم ها می باشد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.