شفا مگ

اطلاعات دارویی لانزوپرازول

لانزوپرازول به شکل کپسول و شربت داروی درمان کاهش اسید معده، زخم دوازدهه، التهاب مری، سوزش معده، بازگشت اسید معده به مری مورد استفاده قرار می گیرد .

لانزوپرازول

لانزوپرازول (lansoprazole) داروی درمان زخم معده و بازگشت اسید معده به مری مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو زمانی که اسید معده باعث زخم و جراحت شده باشد از این دارو استفاده می شود.

دوره درمان لانزوپرازول معمولا 4 تا 8 هفته می باشد که بستگی با شرایط بیماری و تشخیص پزشک و پاسخگویی به دوز درمان می باشد.بهترین زمان مصرف لانزوپرازول صبح ناشتا و یک ساعت قبل از غذا می باشد.

  1. لانزوپرازول چیست
  2. موارد مصرف
  3. نکات مهم قبل از مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. مصرف در دوران بارداری

لانزوپرازول چیست

لانزوپرازول داروی مهار پمپ پروتون است و باعث کاهش میزان تولید اسید معده می شود. از لانزوپرازول برای درمان و جلوگیری از زخم معده و روده و آسیب های وارد شده به مری به علت اسید معده تجویز می شود.از این دارو بیشتر برای سوزش مداوم معده که بیشتر از 2 تا یک هفته افتاق می افتد استفاده می شود.

لانزوپرازول به سرعت جذب می شود و طی 2 ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی خواهد رسید و متابولیسم آن کبدی می باشد و از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود.

موارد مصرف لانزوپرازول

لانزوپرازول برای درمان هلیکوباکترپیلوری، زخم پپتیک، زخم دوازدهه، التهاب مری، بازگشت محتویات معده به مری می باشد.

نکات مهم قبل از مصرف لانزوپرازول

لانزوپرازول ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود، اگر کمتر از حد معمول ادرار می کنید یا در ادرار خود خونی مشاهده کردیدی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

لانزوپرازول ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن بیماری لوپوس شود. در صورت درد مفاصل و بثورات پوستی روی گونه یا بازوی خود با پزشک خود مشورت کنید.

اگر سابقه بیماری کبد، لوپوس، کمبود منیزیم، پوکی استخوان دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

در بعضی موارد پیش خواهد آمد که در صورت مصرف طولانی مدت بیشتر از یک بار در روز دچار شکستگی در لگن، مچ یا ستون فقرات شوید.

نحوه مصرف لانزوپرازول

  • بهترین زمان مصرف لانزوپرازول قبل از خوردن صبحانه می باشد.
  • حداقل یک ساعت قبل از غذا مصرف شود.
  • اگر بیش از 3 سال از لانزوپرازول استفاده می کنید ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 شوید.

مقدار مصرف لانزوپرازول

مقدار و مدت مصرف لانزوپرازول به نوع بیماری ، شدت بیماری ، سن بیمار و شرایط پزشکی بستگی دارد و پزشک بر اساس  آن مقدار مصرف لانزوپرازول را مشخص می کند. در ادامه فرم معمول لانزوپرازول می باشد و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد.

  • مقدار مصرف معمول برای زخم دوازدهه در بزرگسالان مقدار 15 میلی گرم روزی یکبار قبل از غذا به مدت 4 هفته می باشد.
  • مقدار مصرف برای رفلاکس معده در بزرگسالان مقدار 15 میلی گرم روزی یکبار قبل از غذا به مدت 4 تا 8 هفته می باشد.

عوارض جانبی لانزوپرازول

عوارض جانبی با مصرف لانزوپرازول ممکن است در برخی افراد ایجاد شود که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین برود، اما اگر عوارض ادامه داشت و یا شدید بود می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی شایع لانزوپرازول حالت تهوع، درد معده، اسهال، یبوست، سردرد می باشد که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین برود، اما اگر شدید شد می بایست با پزشک خود تماس بگیرید.

لانزوپرازول ممکن است ایجاد عوارض های جدی کند که در صورت مشاهده علائم با پزشک خود تماس بگیرید این عوارض شامل:

  • درد شدید معده
  • اسهال آبکی یا خون آلود
  • مشکلات کلیوی
  • علائم لوپوس
  • حساسیت

این لیست کاملی از عوارض جانبی لانزوپرازول نمی باشد، در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی می بایست با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف لانزوپرازول در دوران بارداری

لانزوپرازول در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.