شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص لوراتادین

قرص لوراتادین 10 یک داروی ضد حساسیت می باشد که در موارد درمان و تسکین عطسه، سرماخوردگی، سرفه آلرژی، کهیر، خارش، التهاب، سوزش چشم، آبریزش بینی مصرف می شود.

قرص لوراتادین

قرص لوراتادین (Loratadine) داروی ضد حساسیت می باشد که در گروه آنتی هیستامین ها قرار دارد و برای کسانی که دچار حساسیت می شوند مورد استفاده قرار می گیرد.

قرص لوراتادین یک داروی ضد حساسیت قوی و متداول است که برای تسکین و درمان عطسه، آب ریزش بینی ، خارش و سوزش چشم بکار می رود.

بهترین زمان مصرف قرص لوراتادین یک بار در روز می باشد و مقدار مجاز مصرف این دارو 10 میلی گرم در روز میباشد و بهتر است این دارو را 1 ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شود.

قرص لوراتادین اثر مهار کننده هیستامین ها در بدن می باشد و علائمی چون آبریزش بینی ، عطسه، قرمزی و حساسیت های دیگر را از بین می برد.این دارو 2 ساعت پس از مصرف اثر می کند و این اثرات مدت 24 ساعت پس از قطع دارو در بدن باقی می ماند.

قرص لوراتادین در شیر مادر ترشح می شود و همچنین در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد و در ماه های دیگر می بایست حتما به تشخیص پزشک مصرف شود.

قرص لوراتادین برای سرماخوردگی و رفع علائم چون عطسه، آبریزش بینی و رفع التهاب مخاط بینی مورد استفاده قرار می گیرد.این دارو ممکن مانند دیگر داروها در برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد که از عوارض شایع آن خستگی،کوفتگی، تهوع و سردرد می باشد. اگر این علائم شدید بود می بایست با پزشک مشورت کنید. در ادامه با موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض داروی لوراتادین بیشتر اشنا شوید.

  1. قرص لوراتادین چیست
  2.  موارد مصرف
  3. نکات مهم مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در دوران بارداری
  9. مصرف در شیردهی

قرص لوراتادین چیست

قرص لوراتادین یک داروی ضد حساسیت قوی می باشد که برای درمان عطسه، حساسیت پوستی، کهیر ، جوش ، آبریزش بینی، خارش چشم استفاده می شود.

لوراتادین در گروه داروهای آنتی هیستامین و جزو نسل دوم آنتی هیستامین های طولانی اثر قرار دارد و ساختار آن شبیه به سیپروهپتادین می باشد.

قرص لوراتادین پس از مصرف به سرعت جذب می شود و شروع اثر ان یک تا سه ساعت پس از مصرف است و حداکثر تاثیر دارو بعد از 8 الی 12 ساعت ایجاد می شود. نیمه عمر این دارو 12 تا 15 ساعت می باشد و متابولیسم کبدی دارد و از طریق ادرار و مدفوع دفع می گردد.

موارد مصرف قرص لوراتادین

قرص لوراتادین داروی ضد حساسیت می باشد که برای کاهش علائم حساسیت مورد استفاده قرار می گیرد و از آن برای درمان عطسه، حساسیت پوستی، آبریزش بینی، علائم سرماخوردگی و خارش چشم مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از قرص لوراتادین برای درمان کهیر، جوش و حساسیت های پوستی و همچنین برای خارش و التهاب در پسوریازیس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم مصرف قرص لوراتادین

  • لوراتادین به شیر مادر منتقل می شود و می بایست برای مصرف با پزشک مشورت کرد.
  • مصرف لوراتادین برای کودکان زیر 2 سال مجاز نمی باشد.
  • لوراتادین نسبت به سایر آنتی هیستامین ها اثر خواب آلودگی کمتری دارد.
  • اگر قصد انجام آزمایش پوستی دارید قبل از انجام آزمایش از مصرف لوراتادین به پزشک اطلاع دهید.
  • لوراتادین بیماری را درمان نمی کند، فقط علائم حساسیت را از بین می برد.

نحوه مصرف قرص لوراتادین

قرص لوراتادین معمولا یک بار در روز مصرف می شود و بهتر است این دارورا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کرد و تا 1 ساعت بعد از آن غذا نخورید.قرص لوراتادین را با آب سیب یا اب پرتقال مصرف نکنید زیرا اثر بخشی آن در خون کاهش می یابد

مقدار مصرف قرص لوراتادین

قرص لوراتادین برای برطرف کردن علائم حساسیت مصرف می شود و برای کودکان زیر 2 سال منع مصرف دارد.

مقدار مصرف لوراتادین برای بزرگسالان مقدار 10 میلی گرم در روز یا 5 میلی گرم دوبار در روز میباشد. مصرف بیش از 10 میلی گرم در روز عوارض جدی به همراه دارد.

مقدار مصرف لوراتادین برای کهیر در بزرگسالان مقدار 10 میلی گرم در روز می باشد که بیش از این مقدار در روز مجاز نمی باشد.

عوارض جانبی قرص لوراتادین

قرص لوراتادین ممکن است در برخی افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند روز از بین برود، اما اگر عوارض شدید بود و از بین نرفت سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.از عوارض جانبی شایع لوراتادین می توان به خستگی، کوفتگی، تهوع ، سردرد اشاره کرد.

اگر دچار عوارض های جانبی زیر شده اید حتما با پزشک تماس بگیرید:

  • درد شکمی
  • تغییر صدا
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی
  • التهاب ملتحمه چشم
  • التهاب دهان
  • راش پوستی

تداخل دارویی قرص لوراتادین

قرص لوراتادین ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد و مصرف همزمان آنها با لوراتادین ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد یا اثر داروها را کم کند.

برخی از داروهایی که با لوراتادین تداخل دارند شامل موارد زیر می باشد که البته این لیست کاملی از داروها نمی باشد.پس اگر دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید، تا دچار عوارض های جانبی جدی نشوید و دارو برایتان ایمن باشد.

آمانتادین , آمیودارون , اریترومایسین , ایتراکونازول , بتاهیستین , پتاسیم کلراید , ترانیل سیپرومین , توپیرامات , ریفامپین , سایمتیدین , زولپیدم , ریفابوتین , دلاویردین , منیزیم سولفات , نیتروگلیسیرین , کلاریترومایسین , ایزوکربوکسازید

مصرف لوراتادین در دوران بارداری

قرص لوراتادین در گروه B بارداری قرار دارد و در سه ماهه اول بارداری منع مصرف دارد.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز این دارو با پزشک خود مشورت کنید. این دارو ممکن است به جنین متولد نشده آسیب برساند.

مصرف لوراتادین در شیردهی

قرص لوراتادین به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب برساند.قبل از تجویز این دارو توسط پزشک با او مشورت کنید تا پزشک بهترین تصمیم را بگیرد.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.