شفا مگ

روتارین: موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض

پودر روتارین یک داروی گیاهی ضد التهاب گلو و ریه است که برای درمان تارهای صوتی، گرفتگی صدا، التهاب حلق، عفونت گلو، تنگی نفس و سرفه های مزمن تجویز می شود.

پودر روتارین

مواد تشکیل دهنده | موارد مصرف | نحوه مصرف | مقدار مصرف | عوارض مصرف


روتارین یک داروی گیاهی به شکل پودر است که از بذر گیاه کیدونیا ابلانگا تولید شده است و برای باز کردن صدا و تارهای صوتی ، التهاب های سینه و ریه تجویز می شود. همچنین این دارو همچنین این دارو جهت عفونت گلو و ریه نیز مصرف می شود.

پودر روتارین یک داروی پرمصرف برای سخنرانان می باشد که نیم ساعت قبل از سخنرانی از آن استفاده می کنند تا التهاب های تارهای گلوی آنها برطرف شود و به راحتی بتوانند سخنرانی کنند.

پودر روتارین دارای فلاونوئید می باشد که اثر ضد التهابی دارند و می توانند به تسکین التهاب تارهای صوتی، گلو و سرفه های مزمن کمک زیادی کنند. همچنین روتارین برای درمان تنگی نفس و اختلالات تنفسی نیز موثر است.

روتارین دارای ترکیبات گیاهی موثری می باشد که دارای خاصیت نرم کنندگی و کاهش تحریکات مخاط می باشند و برای کاهش سرفه و از بین بردن گرفتگی و خشونت صدا بسیار موثر خواهند بود.

مواد تشکیل دهنده پودر روتارین

پودر روتارین یک داروی گیاهی که از بذر گیاه کیدونیا ابلانگا تهیه شده است که این گیاه حاوی اثرات ضد التهابی و تسکین دهنده و میکروب کشی می باشد.

همچنین روتارین دارای ترکیبات موسیلاژی می باشد که اثرات آرامبخشی و نرم کنندگی دارد و می تواند به بهبود سرفه و رفع گرفتگی و خشونت صدا بسیار کمک کند.

سینئول یک ماده دیگر در روتارین می باشد که خواص میکروب کشی و خلط آوری دارد و در بهبود و کاهش التهاب حلق بسیار موثر است.

موارد مصرف پودر روتارین

پودر روتارین در موارد اختلالات ریوی، نرم کنندگی حنجره، گلو و سینه و همچنین اختلالات تنفسی و التهاب ریه و حنجره استفاده می شود، البته به علت خاصیت میکروب کشی که دارد می تواند به درمان عفونت گلو و ریه نیز کمک زیادی کند.

بطور کلی پودر روتارین برای موارد زیر تجویز می شود:

  • رفع گرفتگی و خشونت صدا
  • التیام بخش و نمر کننده مخاط
  • درمان اختلالات تنفسی و تنگی نفس
  • درمان کننده عفونت گلو، التهاب ریه
  • باز کننده صدا و تارهای صوتی
  • رفع لارنژیت و التهاب حلق
  • خاصیت میکروب کشی

نحوه مصرف پودر روتارین

در زمان مصرف پودر روتارین به برخی نکات توجه کنید تا بهترین نتیجه را از این داروی گیاهی بگیرید، از مواردی که باید رعایت کنید این است که دارو را حتما مطابق دستور پزشک مصرف کنید.

زمانی که روتارین مصرف می کنید تا چند ساعت نباید ترشیجات و غذا های سرخ کرده مصرف کنید، زیرا باعث می شود نتیجه دارو کمتر شود و اثر موثری برای درمان نداشته باشد.حتما در زمان مصرف پودر روتارین آب زیادی بنوشید، زیرا آب می تواند به گرفتگی صدا کمک کند .

سیگار و دود سیگار یکی از مواردی است که می تواند باعث کاهش اثر روتارین شود، به همین خاطر در زمان مصرف این دارو نباید سیگار بکشید و یا در مکان هایی که سیگار می کشند قرار بگیرید.

در صورتیکه سابقه هر نوع حساسیت را نسبت به این دارو دارید و همچنین در صورت داشتن حساسیت به هر ماده دیگری مانند غذاها، مواد نگهدارنده یا رنگ ها، به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف این دارو برای کودکان زیر یک سال ممنوع می باشد.

در صورتی که مصرف یک وعده از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری، داروی خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی خود بازگردید.

مقدار مصرف پودر روتارین

مقدار مصرف پودر روتارین بر اساس شرایط سنی، شرایط درمان و تشخیص پزشک می باشد که می بایست این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

طرز تهیه پودر روتارین به این شکل است که ابتدا یک ساشه روتارین را باز کرده و محتویات آن را به داخل یک استکان آب جوش بریزید. سپس 3 تا 4 دقیقه صبر کنید و سپس آن را جرعه جرعه مصرف کنید.

عوارض مصرف پودر روتارین

پودر روتارین ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت کند و علائمی مانند کهیر، تورم گلو، صورت، زبان و تنگی نفس را به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم می بایست سریعا به فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

روتارین ممکن است باعث ایجاد سرگیجه یا خواب آلودگی کند، به همین خاطر سعی کنید تا چند ساعت که اثر دارو مشخص شود از کارهایی که به هوشیاری بالا نیاز دارد مثل رانندگی پرهیز کنید.

ممکن است روتارین باعث گرفتگی صدا در برخی افراد شود و می بایست سریعا به پزشک مراجعه کنید و به هیچ وجه خود درمانی نکنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.