شفا مگ

اطلاعات دارویی قرص فلوکونازول

قرص فلوکونازول یک داروی ضد قارچ است که جهت درمان آفت دهان، عفونت های قارچی واژن و گلو، حلق تجویز می شود و مقدار دوز مصرف آن معمولا یک بار در روز است.

قرص فلوکونازول

قرص فلوکونازل (Fluconazole) یک داروی ضد قارچ است که جهت درمان عفونت های قارچی تجویز می شود.این دارو عفونت هایی با منشا قارچی را به خوبی درمان می کند. از جمله مواردی که فلوکونازول جهت درمان آنها تجویز می شود عفونت کاندیدایی یا عفونت واژن است.

فلوکونازول در موارد درمان آفت دهان، عفونت های قارچی گلو و حلق نیز کاربرد دارد. همچنین کاندیدیاز دهانی، کاندیدیاز مری، ممنژیت و عفونت های ادراری از جمله بیماری هایی هستند که فلوکونازول برای درمان آنها تجویز می شود.

قرص فلوکونازول در اشکال 50 میلی گرم، 100 میلی گرم، 150 میلی گرم و 200 میلی گرم می باشد که بر اساس تشخیص پزشک و شرایط بیماری یکی از آنها تجویز می شود.

مقدار مصرف قرص فلوکونازول برای عفونت قارچی معمولا یک قرص می باشد و مدت زمان مصرف آن به نوع بیماری بستگی دارد که معمولا بین 10 روز تا 12 هفته می باشد. در ادامه با موارد مصرف، نحوه مصرف و عوارض جانبی فلوکونازول بیشتر آشنا شوید.

مدت زمان درمان با فلوکونازول به شرایط بیماری بستگی دارد و از ده روز تا دوازده هفته متغیر است.این دارو در دوران بارداری وشیردهی منع مصرف دارد و نباید مصرف شود.

 

  1. فلوکونازول چیست
  2. موارد مصرف
  3. هشدارهای مصرف
  4. نحوه مصرف
  5. مقدار مصرف
  6. عوارض جانبی
  7. تداخل دارویی
  8. مصرف در بارداری
  9. مصرف در شیردهی

فلوکونازول چیست

فلوکونازول یک داروی ضد قارچ است که جهت درمان عفونت های ناشی از قارچ ها مورد استفاده قرار می گیرد و در گروه داروهای ضد قارچ تریازول قرار دارد. این دارو معمولا جهت درمان آفت دهان، عفونت قارچی واژن و عفونت های قارچی حلق و گلو تجویز می شود.

فلوکونازول یک ضد قارچ برای درمان عفونت های ناشی از قارچ استفاده می شود که می تواند این عفونت ها در دهان، گلو، مری، ریه و واژن ایجاد شود.فلوکونازول همچنین برای پیشگیری عفونت قارچی در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف ناشی از درمان سرطان،پیوند مغز استخوان،ایدز استفاده می شود.

فلوکونازول از راه خوراکی بخوبی جذب می شود و متابولیسم کبدی دارد و از طریق ادرار دفع می گرد، همچنین نیمه عمر فلوکونازول حدود 30 ساعت می باشد.

موارد مصرف فلوکونازول

قرص فلوکونازول یک داروی قارچ کش است که در موارد درمان عفونت قارچی واژن، آفت دهان، برفک های ناحیه مهبل، دهان و پوست مورد استفاده قرا می گیرد.

فلوکونازول جهت جلوگیری از عفونت های قارچی در بیماران تحت پیوند مغز استخوان و مبتلایان به سرطان و ایدز که سیستم ایمنی ضعیفی دارند استفاده می شود.

هشدارهای مصرف فلوکونازول

فلوکونازل برای برخی از افراد که مشکلات خاص دارند منع مصرف دارد و نباید مصرف کنند، بیماری هایی مانند نارسایی کبد و کلیه از جمله بیماری هایی هستند این دارو برای آنها منع مصرف دارد.

در برخی موارد پزشک قبل از تجویز فلوکونازول از بیمار آزمایش عملکرد کبد را تجویز می کند تا عملکرد کبد را بررسی کند و مطمئن شود تا فلوکونازول برای فرد بیمار بی خطر است.

فلوکونازول در برخی افراد ایجاد بثورات شدید پوستی می کند که به محض مشاهده هر گونه علائم پوستی مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه مصرف فلوکونازول

نحوه مصرف داروی فلوکونازول به شرایط بیمار، شرایط بیماری و تشخیص پزشک بستگی دارد، اما دوز معمول آن روزی یک بار است. طول درمان با این دارو نیز بستگی به نوع بیماری دارد و می تواند از 10 روز تا 12 هفته باشد.

قرص فلوکونازول را می توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد و در زمان مصرف فلوکونازول آن را به همراه یک لیوان پر آب مصرف کنید. افرادی که مشکلات معده دارند می توانند دارو را همراه با غذا مصرف کنند.

مقدار مصرف فلوکونازول

مقدار مصرف فلوکونازول به سن بیمار، شرایط تحت درمان، وضعیت بیماری، شرایط پزشکی و واکنش به دوز اول بستگی دارد.در ادامه دوز های معمول فلوکونازول می باشد و به هیچ وجه جایگزین تجویز پزشک نمی باشد.

  • مقدار مصرف کاندیدیازیس واژینال برای بزرگسالان یک دوز 150 میلی گرم می باشد.
  • مقدار مصرف کاندیدیازیس غیر واژینال بستگی به نوع عفونت دارد، مقدار روزانه می تواند بین 50 تا 400 میلی گرم باشد.مدت زمان درمان حداقل 2 هفته بعد از رفع علائم ادامه می یابد.
  • مقدار مصرف مننژیت کریپتوکوکی برای بزرگسالان 400 میلی گرم در روز اول، دوز از روز 2 به طور معمول 200 میلی گرم است.مدت درمان بین 10 تا 12 هفته پس از انجام آزمایش به نام کشت مایع مغزی نخایی می باشد.
  • مقدار مصرف کاندیدیاز مهبلی در بزرگسالان 150 میلی گرم به صورت تکدوز تجویز می شود.
  • مقدار مصرف برای عفونت مجاری ادرار یا پریتونیت در بزرگسالان 50- 200 میلی گرم مصرف می شود.

عوارض جانبی فلوکونازول

فلوکونازول ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند. این دارو ممکن است ایجاد حساسیت کند که علائم آن کهیر ، مشکل تنفسی، تورم صورت یا گلو و یا واکنش شدید پوست مثل تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست می باشد.

از عوارض جانبی شایع تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی معده، سردرد، سرگیجه و ریزش مو می باشد. که این عوارض ممکن است طی چند روز از بین برود، اما اگر عوارض شدید بود سریعا با پزشک تماس بگیرید.در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر احتمال بروز آن کم است سریعا با پزشک خود مراجعه کنید:

  • ضربان قلب سریع
  • سرگیجه شدید
  • غش
  • درد شدید معده
  • زرد شدن چشم و پوست
  • ادرار تیره

تداخل دارویی فلوکونازول

فلوکونازول ممکن است با برخی از داروها و گیاهان دارویی تداخل داشته باشند و مصرف همزمان فلوکونازول با داروها عوارض جانبی جدی به همراه دارد و یا اثر داروها را کاهش یا افزایش می دهد.برخی از داروهایی که می توانند با فلوکونازول تداخل داشته باشند شامل:

  • سایمتیدین
  • فنی توئین
  • گلی بورید، گلی پیزاید
  • سیکلوسپورین
  • ریفامپین
  • هیدروکلرتیازید
  • سیزاپراید
  • وراپامیل
  • سولفونیل اوره
  • داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، اسیلالوپرام
  • داروهای ضربان قلب
  • داروهای ضد روان پریشی

مصرف فلوکونازول در بارداری

فلوکونازول در گروه C بارداری قرار دارد و این دارو در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است باعث آسیب به جنین متولد نشده شود.اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف فلوکونازول در شیردهی

فلوکونازول در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است به شیرخوار آسیب برساند. پس اگر به کودک خود شیر می دهید قبل از مصرف و تجویز با پزشک مشورت کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.