شفا مگ

اطلاعات دارویی پماد بتامتازون

پماد بتامتازون داروی کورتون دار می باشد که برای اگزما، رفع التهاب، خارش، خشکی و التهاب جوش استفاده می شود، اما پماد بتامتازون چیست و نحوه مصرف آن چگونه است.

پماد بتامتازون

پماد بتامتازون 0.1 درصد یک داروی کورتون بسیار قوی می باشد که برای رفع التهاب، خارش، خشکی و اگزما استفاده می شود. ممکن است از این پماد برای جوش استفاده شود و فقط برای کاهش التهاب و قرمزی ناشی از جوش می باشد.

پماد بتامتازون موضعی را نباید سرخود استفاده کنید زیرا به دلیل داشتن کورتون می تواند آسیب های جدی به پوست شما وارد کند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که قبل از استفاده از این دارو اگر سابقه بیماری خاصی دارید با پزشک خود مشورت کنید.

از پماد بتامتازون در دوران بارداری و شیردهی حتما باید به تجویز پزشک انجام شود زیرا ممکن است برای نوزاد خطر داشته باشد.

برای کنترل علائم خارش مقعد و بواسیر خارجی از پماد بتامتازون نیز می توان استفاده کرد.البته استفاده از این پماد به صورت طولانی باعث نازک شدن پوست و بدتر شدن خارش می شود.

موارد مصرف پماد بتامتازون برای کاهش التهاب و خارش می باشد و داروی درمانی نمی باشد، بلکه فقط علائم را تسکین می دهد. در ادامه با پماد بتامتازون و نحوه مصرف و عوارض آن بیشتر آشنا شوید.

  1. پماد بتامتازون چیست
  2. قبل از مصرف
  3. نحوه مصرف
  4. مقدار مصرف
  5. عوارض جانبی

پماد بتامتازون چیست

پماد بتامتازون یک داروی استروئید بسیار قوی می باشد که خواص ضد التهابی دارد و برای رفع التهاب، خارش، خشکی، اگزما و قرمزی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.پماد بتامتازون یک داروی درمانی نمی باشد، بلکه علائم را تسکین می دهد.

پماد بتامتازون با تحریک تولید آنزیم هایی برای تضعیف واکنش های التهابی می کند و باعث کاهش التهاب می شود. بتامتازون از راه کبد متابولیزه شده و از راه کلیوی دفع می گردد، همچنین نیمه عمر 3 تا 5 ساعت دارد. متابولیسم پماد موضعی بتامتازون در پوست و در صورت جذب سیستمیک در کبد است.

قبل از مصرف پماد بتامتازون

ممکن است برخی از افراد به داروهای استروئیدی حساسیت داشته باشند و در صورت اینکه سابقه حساسیت به این داروها را دارید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر سابقه بیماری های زیر را دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید:

  • آب مروارید یا گلوکوم
  • دیابت
  • بیماری های کبدی
  • مشکلات غده آدرنال
  • عفونت پوستی

نحوه مصرف پماد بتامتازون

برای استفاده از پماد بتامتازون می بایست تمام دستورات بروشور دارو را بخوانید و مطابق راهنما و تجویز پزشک عمل کنید.پماد بتامتازون فقط برای درمان موضعی پوست استفاده می شود و بر روی زخم های باز یا روی افتاب سوختگی استفاده نکنید.

یکی از نکاتی که حتما باید رعایت کنید این است که پماد بتامتازون در فرم موضعی اگر به چشمان برخورد کرد سریعا با آب بشویید تا دچار عوارض چشمی نشوید.

حتما قبل و بعد از مصرف این پماد دستان خود را بشویید، بجز در مواردی که از پماد بتامتازون برای درمان پوست دست خود می خواهید استفاده کنید.

برای استفاده از پماد بتامتازون، ابتدا مقدار کمی از آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و آن را به آرامی روی پوست خود بمالید. ناحیه تحت درمان را نپوشانید به جز در مواردی که پزشک به شما گفته باشد. پوشاندن ناحیه تحت درمان باعث افزایش میزان جذب دارو روی پوست می شود و می تواند اثرات مضری برای شما داشته باشد.

اگر وضعیت پوستی شما بعد از 2 هفته استفاده از پماد بتامتازون بهبود نیافت حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

نکته بسیار مهم این است که بدون تجویز پزشک از پماد بتامتازون بر روی پوست صورت، زیر بغل یا ناحیه کشاله ران استفاده نکنید.

مقدار مصرف پماد بتامتازون

مقدار و دوز مصرف پماد بتامتازو بر اساس شرایط بیماری، نوع محصول، تشخیص پزشک می باشد. مقدار مصرف پماد بتامتازون را طبق تجویز پزشک استفاده کنید و از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.مقدار مصرف و دوز های زیر یک فرم عمومی از مصرف بتامتازون می باشد و به هیچ عنوان جایگزین تجویز پزشک نمی باشد، زیرا پزشک طبق تشخیص نوع بیماری شما مقدار را تجویز کرده است.

  • دوز معمول بزرگسالان برای تسکین دردهای التهابی و خارش مقدار 1 تا 2 بار (صبح و شب) بمالید.
  • دوز معمول بزرگسالان برای پسوریازیس پلاک مقدار 2 بار در روز می باشد که پماد را می بایست به آرامی روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

عوارض جانبی پماد بتامتازون

پماد بتامتازون نیز مانند سایر داروها ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند که این عوارض می تواند خفیف یا شدید باشند. در صورت بروز عوارض جانبی از پماد بتامتازون، مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

  • تحریک شدید پوست در محل استفاده از دارو
  • علائم عفونت پوستی مانند تورم ، قرمزی، گرما
  • تاری دید، درد چشم یا دیدن هاله دور چراغ
  • بهبود آهسته زخم، نازک شدن پوست
  • افزایش ادرار، خشکی دهان، احساس بوی میوه ای
  • ورم و پف کردن صورت
  • ضعف عضلانی، احساس خستگی، افسردگی، اضطراب
سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.