شفا مگ

قرص هیوتکس: موارد مصرف، طریقه مصرف، عوارض

قرص هیوتکس ۱۰ (Hyotex 10) برای اسهال ، درد قاعدگی، پریود، درد کلیه، اسهال و اسپاسم درد های شکمی تجویز می شود که شایعترین عوارض آن خواب آلودگی می باشد.

هیوتکس

قرص هیوتکس (Hyotex) یک داروی ضد اسپاسم است که برای درمان گرفتگی ها، مشکلات کنترل مثانه، روده، اسهال، دردهای قاعدگی استفاده می شود.این دارو در اشکال قرص و آمپول می باشد.این دارو متعلق به یک دسته از داروهای شناخته شده به عنوان آنتی اسپاسم می باشد و با نام تجاری هیوسین نیز شناخته می شود..

هیوتکس برای درمان بیماری های دیگر مانند مشکلات کنترل مثانه ، روده، درد و گرفتگی ناشی از سنگ های کلیه ، سنگ های صفراوی ، بیماری پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، برای کاهش عوارض جانبی داروهای خاص (داروهای مورد استفاده برای درمان میاستنی گراویس) استفاده می شود.قرص هیوتکس در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف دارد و نباید از آن استفاده شود زیرا می تواند به جنین یا کودک شیرخوار آسیب برساند. همچنین مصرف این دارو برای برخی بیماری ها منع شده است و افرادی که دچار بیماری هایی مانند پروستات، انسداد روده یا معده دارند نباید از این دارو استفاده کنند.

قرص هیوتکس 10 میلی گرم فرم دارویی آن می باشد که مقدار مصرف آن با توجه به شرایط بیماری، سن بیمار و تشخیص پزشک تجویز می شود. هرگز دوز مصرف این دارو را افزایش یا کاهش ندهید و مطابق دستور پزشک آن را مصرف کنید.

آمپول هیوتکس که حاوی 20 میلی گرم هیوتکس در 1 میلی لیتر می باشد از اشکال دارویی دیگر هیوتکس است که به صورت عضلانی یا ویریدی آهسته تزریق می شود. آمپول هیوتکس بیشتر برای درد های شدید و کرامپ شکمی تجویز می شود. البته از این آمپول برای شل کردن عضلات، کاهش کرامپ در اندوسکوپی نیز تزریق می شود.

طریقه مصرف قرص هیوتکس ۱۰ به طور معمول نیم ساعت قبل از غذا و یا مطابق دستور پزشک می باشد که باید در زمان مصرف آن مایعات زیادی بنوشید تا از خشکی دهان و کم آبی جلوگیری کند.

قرص هیوتکس برای پریود: اگر به قاعدگی دردناک دچار شده اید که با اسپاسم عضلات همراه میباشدکه بامصرف هیوتکس به کاهش علائم قاعدگی دردناک کمک می کند که مصرف این دارو باید 2 روز قبل و تا سه روز بعد از قاعدگی ادامه یابد.

قرص هیوتکس برای اسهال: مصرف قرص هیوتکس در زمان ابتلا به اسهال میتواند یکی از داروهای کمکی برای درمان آن باشد و سعی کنید قرص را با یک لیوان کامل آب مصرف کنید.

عوارض جانبی قرص هیوتکس که شایعتر است شامل خواب آلودگی، ضعف، تاری دید، خشکی دهان، تهوع، استفراغ، سردرد، مشکلات خواب، بی خوابی می باشد. این عوارض معمولا پس از قطع دارو، عادت کردن بدن به دارو و یا کاهش دوز از بین می رود. البته عوارض های دیگری نیز ممکن است این دارو داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

  1. هیوتکس چیست
  2. موارد مصرف
  3. قبل از مصرف
  4. منع مصرف
  5. هشدارهای مصرف
  6. نحوه مصرف
  7. مقدار مصرف
  8. عوارض جانبی
  9. تداخلات دارویی

قرص هیوتکس چیست

هیوتکس  یک داروی ضد اسپاسم گوارشی است و برای درمان انواع مشکلات معده و روده مانند گرفتگی ها، کولیک های نوزاد ، سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شود.هیوتکس با نام تجاری هیوسین شناخته می شود.

مهار رقابتی استیل کولین یا سایر ترکیبات کولینرژیک در سیستم اتونوم و در ادامه شل شدن عضلات صاف حفره شکمی ، لگن و کاهش اسپاسم آن ها. هیوتکس روی گیرنده های نیکوتینی تاثیر چندانی ندارد.

هیوتکس اثرات ضد اسپاسم در عضلات صاف دستگاه گوارش , کیسه صفرا و مجاری ادراری تناسلی دارد . هیوتکس  وارد مغز نمی شود بنابراین عوارض آنتی کولینرژیک مربوط به سیستم عصبی مرکزی ندارد.داروی هیوتکس از طریق هیدرولیز پیوند استری متابولیزه شده و عمدتا در ادرار و مدفوع دفع می شود.  

موارد مصرف هیوتکس

هیوتکس با کاهش تولید اسید در معده، کند کردن حرکات طبیعی روده و شل کردن عضلات در بسیاری از اعضای بدن (مانند معده، روده، مثانه، کلیه، کیسه صفرا) عمل می کند. هیوتکس میتواند در مواردی به عنوان یک ماده خشک کننده برای کنترل بزاق بیش از حد ، آبریزش بینی و یا تعریق بیش از حد استفاده میشود.

موارد مصرف هیوتکس برای درمان اسپاسم شکمی، درد های دوران قاعدگی و پریودی، درد کلیهموارد مصرف هیوتکس برای درمان اسپاسم شکمی، درد های دوران قاعدگی و پریودی، درد کلیه، گرفتگی ناشی از سنگ های کلیه، سنگ های صفراوی و کنترل مثانه می باشد.در برخی موارد از هیوتکس برای کاهش لرزش و سفتی عضلات در افرادی که علائم بیماری پارکینسون را دارند استفاده میشود.

قبل از مصرف هیوتکس

قبل از اینکه از هیوتکس استفاده کنید اگر بیماری خاصی دارید یا از داروهای خاصی استفاده میکنید حتما با پزشک خود در میان بگذارید تا پزشک بر اساس آنها بتواند تجویز صحیحی را داشته باشد و شما هم مطمئن شوید که این دارو برای شما بی خطر است.

حال اگر بیماری هایی نظیر مشکلات قلبی ، فشار خون بالا ، بیماری کلیوی ، کولوستومی یا ایلئوستومی ، اختلال تیروئید یا اختلال دستگاه گوارش دارید، قبل از تجویز هیوتکس توسط پزشک بگویید.

آنتی اسید ها جذب هیوتکس را کاهش می دهند، زیرا آنتی اسیدها میتوانند بدن را در جذب هیوتکس سخت تر کند.اگر مجبور به مصرف آنتی اسید هستید، ابتدا هیوتکس را مصرف کنید و بعد از خوردن یک وعده غذایی از آنتی اسید استفاده کنید.

در هنگام ورزش کردن یا هوای گرم ، از مصرف هیوتکس خودداری کنید، زیرا هیوتکس باعث کاهش عرق میشود و ممکن است گرمازدگی به سراغ شما بیاید

منع مصرف هیوتکس

اگر مشکلات دفع ادرار ، انسداد معده یا روده ، گلوکوم یا میاستنی گراویس دارید نباید از هیوتکس استفاده کنید.در صورت استفاده از هیوتکس ممکن است باعث عوارض خطرناکی شود.این دارو برای افراد زیر 2 سال نباید تجویز و مصرف شود.

اگر بیماری های زیر را دارید نباید از هیوتکس استفاده کنید.

  • انسداد مثانه یا سایر مشکلات ادراری
  • پروستات بزرگ
  • انسداد معده یا روده
  • کولیت اولسراتیو شدید یا مگاکولون سمی
  • گلوکوم
  • میاستنی گراویس

هشدارهای مصرف هیوتکس

قبل از مصرف هیوتکس به هشدارهای و نکات مصرف آن توجه کنید تا مطمئن شوید مصرف دارو برای شما بی خطر می باشد و در زمان مصرف بهترین نتیجه را می گیرید.

اگر سابقه بیماری های قلبی، فشار خون بالا، بیماری کلیه، مشکلات سوزش سر دل، مشکلات عصبی خاص، میاستنی گراویس دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر به هیوتکس یا داروی آتروپین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید.

در زمان مصرف این دارو از ورزش ها و کارهایی که دچار گرمای شدید می شود اجتناب کنید،زیرا این دارو باعث کاهش عرق کردن می شود.
سالمندان ممکن است عوارض جانبی نسبت به این دارو داشته باشند،به همین خاطر این دارو را باید با احتیاط بیشتری مصرف کنند.
این دارو به شیر مادر منتقل می شود و نباید در دوران شیردهی مصرف شود.

طریقه مصرف هیوتکس

قرص هیوتکس یک داروی ضد اسپاسم می باشد و به طور معمول نیم ساعت قبل از غذا مصرف می شود. اما پزشک با توجه به شرایط بیماری شما دستور دیگری را تجویز کرده باشد که باید حتما مطابق آن عمل کنید.

توجه فرمایید که مقدار مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک افزایش ندهید، زیرا می تواند عوارض جانبی شدیدی به همراه داشته باشد. پزشک با توجه به شرایط بیماری شما دوز مشخصی را تجویز کرده است.

حتما در زمان مصرف هیوتکس مایعات زیادی مصرف کنید تا بدن شما هیدراته شود، این دارو ممکن است باعث خشکی دهان و کم آبی در بدن شود. برای از بین بردن خشکی دهان می توانید از آب نبات بدون قند و یا آدامس بدون قند استفاده کنید.

مقدار مصرف هیوتکس

مقدار مصرف هیوتکس بر اساس سن بیمار، شرایط بیماری و تشخیص پزشک تجویز می شود و بهترین مقدار برای این دارو بر اساس تجویز پزشک می باشد. در کودکان دوز مصرف بر اساس وزن آنها تعیین خواهد شد.

  • مقدار مصرف هیوتکس برای درد های شکمی 2 قرص 10 میلی گرم 4 بار در روز می باشد
  • مقدار هیوتکس برای سندرم روده تحریک پذیر 1 قرص 10 میلی گرم 3 بار در روز می باشد.

عوارض جانبی هیوتکس

قرص هیوتکس ممکن است در برخی از افراد ایجاد عوارض جانبی کند، این عوارض ممکن است خفیف باشد و طی چند ساعت از بین برود.اما اگر عوارض جانبی شدید بود می بایست با پزشک تماس بگیرید.

عوارض شایع هیوتکس شامل سرگیجه، خواب آلودگی، کاهش عرق، کاهش ادرار، تاری دید، خشکی دهان، درد معده، تهوع، استفراغ، سردرد، مشکلات خواب، بی خوابی می باشد.

اگر دچار عوارض های زیر شدید مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید:

  • اضطراب ، توهم ، افکار غیر معمول
  • ضعف ، مشکلات حافظه
  • لکنت زبان
  • حرکت عضلات
  • اسهال
  • تپش قلب

بیشتر عوارض جانبی هیوتکس اثرات دارویی در گیرنده های موسکارین -کولینرژیک است و معمولا هنگام قطع درمان قابل برگشت هستند. شدت و فراوانی عوارض وابسته به دوز و عدم تحمل فرد است. عوارض جانبی در بعضی مواقع با کاهش دوز از بین میروند.

تداخلات دارویی هیوتکس

قرص هیوتکس ممکن است با برخی از داروها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و مصرف همزمان با برخی از داروها ممکن است عوارض جانبی جدی را به همراه داشته باشد یا اثر داروها را کم کند. اگر از دارویی استفاده می کنید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

لیستی از داروهایی که ممکن است با هیوتکس تداخل داشته باشد شامل موارد زیر است، البته این لیست کاملی از داروهای در تداخل نمی باشد.

  • داروهای ضد آریتمی مانند دی سپیرامید، کینیدین
  • داروهای آنتی کولینرژیک مانند آتروپین ، گلیکوپیرولات، اسکوپولامین
  • داروهای ضد اسپاسم مانند کلیدینیوم، پروپانتلین، دیسکلومین
  • داروهای ضد پارکینسون
  • داروهای ضد قارچی مانند کتوکونازول، ایتراکونازول
  • داروهای بیس فسفونات مانند آلندرونات، ریزدرونات
  • کورتیکواستروئید ها مانند پردنیزون
  • مهار کننده های MAO مانند ایسوکاربوکازید، متیل آبی، فنلزین، پروکاریسین

مصرف هیوتکس در دوران بارداری

هیوتکس در گروه C بارداری قرار دارد و در دوران بارداری منع مصرف دارد، زیرا ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند.اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف هیوتکس در دوران شیردهی

قرص هسیونین در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است به نوزاد شیرخوار آسیب برساند و عوارض جدی داشته باشد.پس قبل از تجویز با پزشک خود مشورت کنید. شاید لازم باشد شیردهی را تا پایان درمان قطع کنید.

سلب مسئولیت مطالب و مقالات مجله شفا جنبه اطلاع رسانی و آموزش دارد. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شود و نباید مطالب را جایگزین مراجعه به پزشک کرد و برای استفاده از آنها لازم است با پزشک مربوطه مشورت کنید.